lørdag 22. mars 2008

Kryssende spor (av påskeharen.....?)

Flott påskevær i dag, påskeaften!!!
Her er noen av oss samlet til lunsj.



Jeg ville trene på spor med ulike kryssninger.
Johannes la ut 4 spor på ca 100 - 200 m hver. Etter at sporene hadde ligget ca 1,5 - 2 timer la vi krysningene.
Den første kryssningen gikk 90 grader på sporet, fulgte sporet 10-15 m og på skrått ut. (Nina)
Den andre gikk på skrått i sporets retning. (Nina)

Her er mine "flotte" strektegninger....
Spor 1 og 2 . Blått er sporet og rødt er krysningen:




Det tredje og fjerde sporet var krysset med "mann og hund" (Hugo og Marshall).



Det var viktig at sporet ble minst 50 m, helst lengre før krysningen kom, slik at Isi fikk satt seg skikkelig på det sporet hun skulle følge. Slutten ble lagt i varierende lengde fra krysningen, fra 5-10 m til opp mot 20 m. Jeg synes det er viktig at belønning (slutt eller gjenstand) kommer like etter krysningen, slik at hunden raskt blir belønnet for å ha valgt rett spor.
Slik som i dag, når alt går "på skinner" så er det ok/mer enn nok med 5 meter.
Hvis det oppstår problemer, slik at hunden begynner å sirkle, og da trenger mer plass for å finne igjen rett spor, så kan det være greit at gjenstanden/slutten er litt lengre vekk ( ca 20 m).

Etter at de kryssende sporene ble lagt, så ventet jeg enda 1,5 - 2 timer før sporene ble gått.
Da var sporene ca 3 - 3,5 time og krysningene ca 1,5 time.

Alle sporene gikk veldig bra. Hun markerte krysningene med et lite "nikk"/"snus" og fortsatte så det sporet hun var begynt på - veldig godt fornøyd med det!

Vi går nok "kryssende spor" oftere enn vi tror....for det er nok flere folk enn oss i de fleste terrengene vi har. Så selv om vi ikke vet det (og det er gjerne like greit...), så har både folk og fe krysset sporene våre.

Jeg har bevisst trent med forstyrrende fert/kryss fra Isi var liten og tror det er like lurt å venne de til fra starten at det er flere lukter i terrenget, men at hvis de følger den ferten de er satt på, så kommer de før eller siden til BELØNNINGEN!!!!



Ikke minst tror jeg de "sauesporene" vi går (der sau har krysset, vært i terrenget) har gjort Isi tryggere på hva det er hun skal gjøre. Om ikke så lenge slippes det sauer igjen i Gravdal, så da får vi gått flere slike spor :-)

På spor 2 gikk hun litt sekundært pga vind og gikk forbi slutten og ut på grusen, men vi tok en bue og kom inn på sporet igjen og da gikk det greit.
På spor 4 gikk hun rett forbi slutten som lå inntil en rot/nedi en grop litt til høyre for sporet, for ikke å synes.
Hun gikk helt riktig på sporet, så jeg bare tok opp kongen og kastet den fram til henne og så fikk hun godbitboksen etterpå!

På slutten av dagen ville jeg trene litt på melding på gjenstander. Jeg la ut sykkelen og en sekk. Gikk nedover veien. Hun slo ikke på sykkelen, så vi gikk videre og hun slo fint på sekken, løp utover og meldte.

Gikk oppover igjen og hun slo fremdeles ikke på sykkelen. Vet ikke hvor mye fert det er på den når den oppbevares ute, bak et tre på Sviland.... og jeg bare har tatt litt på rattet mens jeg leide den ned på plass?
Ville ikke stresse med det, siden det først og fremst var meldingen jeg ville trene på, derfor sendte jeg henne ut på et runderingslag. Hun så etterhvert sykkelen og meldte fint, ca 2 m fra den.

Flere bilder her.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så flinke dere har vært i dag til å trene kryssende spor:-). Veldig flotte tegninger :-)