fredag 21. mars 2008

Lang (fredags) rundering

I dag var treningen på Sviland. Det var ganske kaldt, 2-3 grader, oppholdsvær heldigvis, men ganske mye vind.
Jeg ville rundere i dag. Det er ca 2 mnd siden jeg runderte sist. Nina, Krissi og Sylvelin var figuranter. Også Hugo, da han måtte steppe inn litt som figurant mens Sylvelin lette etter midtlinja... :-)

Vi begynte nede i veien, dvs ca 100 m fra asfaltveien. Gikk ca 800 m.
Startet lengre nede enn vanlig for å unngå gården, der de har kastet ut DRITT :-( også for å rundere "ukjent sted"/forbi parkeringsplassen/åpen plass, der vi sjelden runderer forbi. Ingen sporlegging i det terrenget på nedsiden i dag, så det gikk bra!

Isi gikk RIB rundering (Rett i belønning).

Jeg roet litt ned før jeg startet, kontakt og klikk/godbit. Fordi hun i stressa starter har lett for å snappe bittet. I dag var ikke bittet på, men det hjelper ikke på hvorfor hun snapper, og det er det jeg må jobbe med, å få rolige starter.

Så startet vi og hun føyk avgårde. Blindslag først, 3-4 kanskje før hun fant Nina på høyre side. Sylvelin var "på tur" så jeg satte ut Hugo. Isi fant ham og deretter et funn på Nina som da var rett utenfor bilene på høyre siden. Sylvelin var tilbake og hun og Hugo var figuranter på venstre side rett bak bilene. Så litt blindslag til hun fant Nina rett utenfor "helveteskrattet".

Biler, "parkeringsplassen"og den åpne plassen så ikke ut til å affisere Isi. Hun løp ut ved siden av bilene og nedover stien der vi vanligvis går tur. Var godt ute i skråningen ned mot sandtaket også.
Hun hadde gode slag i dag. Tror jeg sendte på nytt en gang, pga et litt kort/skjeivt slag.

Så tomslag til hun fant Krissi oppi svingen. Da gikk Nina og Sylvelin ut igjen. Nina på haugen og Sylvelin et sted på venstresiden. Isi fant først Sylvelin og så blindslag til hun fant Nina. Hun må ha fått fert fra haugen, og bare løpt over, for vi så aldri at hun passerte midtlinja...

Så blindslag (skulle det vært..) men hun trakk langt fram og fant Sylvelin og deretter Krissi på andre siden. Tok et blindslag til slutt før jeg stoppet. Da hadde vi rundert ca 800 m i veldig god fart og med god flyt. Hun hadde kun et "stopp" da hun lengre oppi veien tok seg et bad, ellers gikk det "på skinner" hele veien.
Veldig fornøyd med økta, og det ser ikke ut til at lange pauser fra rundering gjør noe, snarere tvert imot :-)

Etter treningen var ferdig gikk jeg og Nina en times turorientering borte ved schæferhundklubbens område.
På vei hjem bestemte jeg meg litt brått, og tok også en svipptur innom Bråstein og gikk 1,5 times tur til der. Må jo benytte sjansen nå når det ikke regner... En fin avslutning på dagen!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, Isi gikk som "ei kulå" i dag. Det lille jeg fikk sett når jeg ikke lå bortgjemt i skogen.. :)

Anonym sa...

Så sprek du er. En skikkelig aktiv lang fredag :). Tror vi møtte deg på motorveien da var du på vei hjem og vi på vei ut :)

Tone sa...

Sprek og sprek...
Ja, denne påsken har jeg vært veldig sprek og gått laaaange turer og det er herlig med ferie og lange dager ute, når været er bra :-)

Så dere ikke på motorveien. Var det ca kvart på seks?
Var dere på vei til Sviland da?

Anonym sa...

Ja, det stemmer nok at det var i den tiden. Da kom vi oss ut. Vi har hatt en del prosjekter på gang hjemme som har gjort at vi ikke har kunnet bruke hele dager ute. Tror det kalles rydding :-)

Tone sa...

Rydding er noe herk...men det må til innimellom.
Jeg hadde opprydding i boden her om dagen og fikk kastet maaange trillebårlass i en container.Ante ikke at jeg hadde så STOR bod...

Det er en herlig følelse når man får gjort slike "huslige" sysler også, for oftest vinner hunden og tur/trening kampen i hverdagen :-)