onsdag 12. mars 2008

Spor overstokkogsteinivillfartmedfareforlivoghelse

I kveld var vi 6 stk fra lag 2 som møtte opp på trening. Det var en fin kveld. Oppholdsvær og så å si vindstille. Ca 7 grader. Det var lyst når vi startet kl 18.00 og det er deilig.
Selv om mørket var kommet når vi skulle gå sporene, så er det befriende nå med lengre lysere kvelder, og snart snur vi klokka!!!!

Jeg ville ha et spor fra en sekk, og at sekken ble funnet av Isi og at hun meldte på den først.
Johannes skulle lage opplegget for meg. Jeg brukte høyre side av grusveien nedover. Vi mente at den bitte lille trekken som var, viss det var noe..., kom nordfra. Han gikk ut nede ved hovedveien og inn i myrområdet for å legge fra seg sekken, og jeg skulle starte oppe mot bilene og søke av området nedover mot asfaltveien for å finne sekken. Et område på ca 150 x 150 m skulle avsøkes etter sekken først.

Startet da sporet hadde ligget i nesten 2 timer. Nede i terrenget merket jeg at den bitte lille trekken som var kom sørfra...ja..ja.."mot normalt".. nordavind fra alle kanter.
Bortsett fra at det ikke var vind da, bare en liten trekk.
Fant da ut at jeg måtte på andre siden hvis hun skulle få overværet av sekken og at jeg da måtte krysse et eller annet sted der Johannes hadde gått ut.

Ja..ja.. vi gikk nedover i terrenget og ganske riktig, Isi fant sporet der Johannes hadde gått, like før han la fra seg sekken. Hun løp løs, fulgte sporet og plutselig kom hun med melding. Hun hadde funnet sekken og meldte fint på den. Påviste også i god fart og fikk lungemos som "takk for hjelpen" :-)
På sporloggen ses mine spor (røde) og jeg gikk litt oppfor der Isi løp på sporet.
Etter belønningen, mens jeg dillet med gps èn for å markere sekken, så jeg at Isi allerede hadde funnet sporet videre. Jeg ropte og fikk på henne selen og lina og så bar det i vill fart over stokk og stein...

Sporet gikk veldig greit og loggen viser at vi har vært på sporet omtrent hele tiden. Der hun var litt av var ved stien der det kanskje var gått noen? Hun fant raskt rett spor igjen og fortsatte inn i det tette...
Som overskriften antyder, så strever jeg litt da.... med å fote meg i mørket når terrenget er ulendt, greiner pisker i fjeset og man snubler over røtter og steiner. Uten fjellsko kunne dette gått skikkelig galt. Et stykke gikk sporet på barnålbunn og det var deilig og flatt...

Fant 4 gjenstander. 3 apporterte Isi og den ene så jeg, så den vet jeg ikke om er Johannes sin.
Slutten fant vi også, en boks med pølser og lungemos er aldri å forakte for en sulten flat, samt litt lek med en gammel tauball i snor, så er kvelden perfekt :-)

Sporlegger sitt spor er gult, Isi og mitt spor er rødt:


Ingen kommentarer: