lørdag 15. mars 2008

Teigsøk og spor i Gravdal

Vi var 6 stk i Gravdal i dag, inkludert to nye : Jan Erik og Ola.
Været var litt skiftende, men stort sett oppholdsvær, noe sol og en og annen byge. Ca 7 grader.
Og... hoggorm... , Johannes så en "halvdau", som lå til oppvarming :-(

Vi la først ut spor som skulle gås litt senere. Sylvelin la ut spor på 1.8 km til meg og jeg la ut to spor til Johannes.

Etter en liten kopp te, på stolsekken, gikk Johannes ut og gjemte seg i teigen "min".
Etter å ha kommet meg over gjerdet fulgte jeg en traktorvei bort til det Sør østlige punktet i teigen. Vinden var vestlig og delvis nordvestlig.
Gikk så nordover i østlig begrensing. Fikk vinden fint inn fra vest her og dekket et stort rimelig oversiktelig område. Hadde ikke gått lange biten før jeg så flere hjort som løp og hoppet bortover. Isi så dem også, og løp litt frem, men kom når jeg ropte :-)

Teigen er kupert og det er endel stein her. Isi løp opp skråningen her og jeg trodde jeg fikk henne med på bildet, men tror hun er kommet over kanten:



Så flere hjort også etterhvert som vi beveget oss nordover, også en hare "fløy" forbi... Isi takler det bra, hun løper litt hvis de er i nærheten, men kommer når jeg roper.
Vi tråklet oss gjennom teigen. I den nordlige enden lurte jeg litt på hvordan komme over elva. Sist jeg var i dette terrenget var elva så stri at jeg ikke kom over. Denne gangen valgte jeg å søke nedre og østlige del av teigen først før jeg vandret nordvestover.

Her er et bilde Johannes tok av oss på andre siden av elva:



Etter 1 time og 15 minutt ser jeg at Isi får ferten av "noe". Hun løper oppover en topp og virrer lott rundt, kommer nedover igjen, så oppover. Hun holder på lenge ( tja hva er lenge når jeg står slik og venter..?, kanskje 3-4 minutt eller 5?). Ser tydelig at hun jobber med å lokalisere og hun løper litt "hit og dit" oppå store steiner og gjennom ei "lita hule". Aha..der er han, tenker jeg..men neida. Tydelig at der Johannes er, er det litt vrine vindforhold. Så kommer hun inn med melding og Johannes er funnet. Hun var helt inne hos ham og fikk en godbit, før hun meldte.

Her ses Isi såvidt ca midt i bildet oppå en stor stein ved haugen. Hun jobber og jobber og bruker flere minutter på å lokalisere Johannes som var lengre nedover mot venstre:



Vi gikk litt over 3 km og brukte 1 time og 15 minutt før funn. Teigen var ca 500 x 500 m i rette linjer.


Etter lunsj var det tid for å gå spor. Det hadde nå ligget 4 timer. Jeg tok oppsøket uti terrenget parallelt med traktorveien og etter ca 40-50 m slår hun på sporet. Jeg kikker etter en blå sløyfe som skal være ved traktorveien, men ser ingen.
Men det er tydelig spor så det er bare å henge på. Sporet går langs vannet og så over myr til en grusvei.
Her sporet Isi oppover grusveien!!!
Jeg ble litt imponert faktisk, for hun har ikke trent så mye på grusspor. Hun pleier å dra seg ut i kantene og søke etter spor der... Men i dag gikk hun omtrent midt på grusen og helt tydelig at hun fulgte spor. Grusveien var ganske grov, noe som nok gjorde det lettere å følge ferten. Fulgte grusveien et godt stykke, så begynner hun å sirkle. Tydelig sportap. Hvor går sporet nå? Sylvelin har nok vinklet ut i terrenget fordi vi nærmer oss en stor grind.
Isi prøver flere løsninger i kantene og så drar hun oppover på venstresiden. Der er ganske bratt der så jeg slipper lina. Går litt etter..Er det spor hun har?
Plutselig er hun tilbake, med en gjenstand - Yes!!!

Så bærer det opp på fjellet og videre nedover, over et gjerde, litt fram og tilbake for å finne rett vei ned en skrent, ned til et lite vann og så videre nedover. Farten er bra. Hun har godt drag i lina, men ikke slik som på ferskere spor.
Hun finner slutten og i alt 3 av 4 gjenstander. Det var en liten plastgjenstand hun ikke fant. Sporet var 1.8 km.
Loggen til Sylvelin var visst litt "rar" pga at hun mistet noen av satelittene innimellom. Så jeg vet ikke om den "kan brukes". Limer inn min, så får vi se om jeg får satt inn Sylvelin sin også etterhvert :-)
Akuratt nå kom det en alarmmelding om leteaksjon i Preikestolområdet, så da er det bare å komme seg avgårde!


Ingen kommentarer: