søndag 6. april 2008

Flott søndagstur med orientering

Krissi og jeg startet fra Veraland litt før kl 12.00. Været var litt overskyet, vi hadde tilogmed etpar snøfiller i lufta etter en stund... Men været ble bare bedre og bedre og sola steika etterhvert fra nesten skyfri himmel.

Postene vi skulle ta lå i området som kalles "Dansen", og vi nærmest "danset" oss gjennom løypa... he..he..ikke akuratt.. vi gikk både feil og Krissi hadde et fall, som heldigvis gikk bra! Men vi møtte på tilbaketuren, like ved bilene, en orienteringsløper, som hadde tatt (nesten) alle postene og brukt tiden 1.50, ja faktisk, 1 time og 50 minutt.... Er det mulig, sier jeg...

Vi hadde da vært ute i 7 timer.... Men vi hadde det sikkert mye koseligere og orienteringsløperen fant ikke en av postene, men det gjorde VI - vi fant ALLE!!!

Etter å ha vært ute og gått i ca 3 timer og nettopp (i ren Lars Monsen stil) forsert ned en bratt fjellside, balansert langs kanten på et vann og så klatret opp en bratt skrent eller to, var det tid for en liten mat - og kaffe/kakaopause.
Vi var like ved en post under en skrent og sola steikte god og varm, men det var noe med utsikten da...
Her var bare tett skog, så vi bestemte oss for å ta en post til for så å se om vi tok pause der.

Hadde ikke før sagt det, så ser jeg like ved meg, en hoggorm.... Jeg grabba tak i Isi, som heldigvis var rett i nærheten, og sa fra til Krissi. Hun ropte på Snuppa, som løp rett over hoggormen :-(
Heldigvis var den slapp og rørte nesten ikke på seg. Derfor turde jeg å lirke frem kameraet med ene hånda, mens jeg tviholdt på Isi med den andre. Her er bildet :

Vi fortsatte videre og tok post etter post. Vi ble nok litt trøtte etterhvert og etter å ha vært på en høy, høy topp, Nonsknuten 249 m.o.h, så skulle vi gå mot en sti ca 200 m fra oss. Tok ut retningen på "gefylen" og la i vei. Etterhvert stemte ikke terrenget med kartet i det hele tatt og vi skjønte at vi var ute av kursen. Grrr... Tabbe de-lux, oppover og oppover igjen... måtte vi.
Dette må jeg huske nå - Vi må alltid ta ut retningen på kompasset før vi legger avgårde, uansett hvor trøtte vi er og uansett om vi tror vi vet retningen. Ivertfall i slike områder som her, der trær og oppoverbakker gjør alt likt!!!

Turen var ganske ulendt, her er et bilde av høydeforskjellene:

Vi fant da stien til slutt og kunne etterhvert "cruise" inn post etter post til alle 15 var tatt!
Var nede ved bilene ca kl 19.00. Det var en herlig og lang tur i et flott vær!
Takk for turen Krissi og Snuppa!