torsdag 15. januar 2009

Rundering på Sviland

Onsdag kveld var vi på Sviland for å trene. Det var litt kaldt, ca 0 grader men ganske vindstille. En fin kveld med masse stjerner på himmelen.
Jeg ville rundere litt med Isi. Tok tak i det jeg så sist vi runderte langt og det var at da hun ble stillt opp, feks i starten og etter funn, så tok hun ofte først bare en liten "tullerunde", før hun løp ordentlig ut. På passeringene derimot løp hun fint over midtlinja og søkte videre.
Og jeg må nok innrømme at jeg sannsynligvis er skyld i dette selv... Hun har nok fått alt for få funn i starten, på første slag, og ellers når jeg stiller henne opp (i lang tid). Det er rart med det, når man har runderingen inne, så glemmer man ofte å trene på det "grunnleggende" og det hunden lærte aller først.
Så skjærpings der "hundefører Larsen"...

Men i kveld skulle jeg trene kun på dette. Hun fikk funn på hvert slag, ca 5 på hver side og ingen passeringer, stilte henne opp på midtlinja foran hver sending.
På første slaget fikk hun en ørliten påvirkning (en kvist som knakk), hun løp fint ut - rett i lek med Aud. Jeg var litt spent på om hun ville ta bittet før hun fant figuranten på dette første slaget, men det gjorde hun ikke. Hun blir jo en smule ivrig (les altfor stressa) når hun får påvirkning (derfor bruker jeg det nesten aldri, og det er ikke nødvendig heller - når man har lært inn runderingen slik "blindslag for blindslag").
Hun har gått "rett i lek" ganske lenge nå, og det hjelper utrolig godt på "bittsnappingen" i starten.
Så gikk jeg og hentet henne og stilte opp på nytt. Hun løp fint ut og fant Kai Erik.
På de to neste slagene tullet hun da jeg sendte henne. Hun tok en liten runde og kom inn, før hun løp fint ut og fant figuranten.
Resten av slagene gikk knallbra. Hun løp ut med en gang og hadde fine slag, rett ut og noen ganger funn der, andre ganger dreide hun fint fremover og fant fig på fremdrift.
Godt fornøyd med økta :-)

Ingen kommentarer: