søndag 12. april 2009

Påsketrening i Gravdal


Isi i søk ca midt i bildet

Lørdag var spor - og praktisk trening i Gravdal. Vi var 4 stykker som trente her denne fine påskeaftendagen.


Dagen startet fint, med god vind og ganske god temperatur,( ca 10 grader). Det lå noen store svarte skyer langt ute i horisonten og vi hørte tidlig svak buldring av torden...

Jeg ville ha et teigsøk til Isi, og jeg ville at en figurant skulle ligge slik at hun fikk den omtrent umiddelbart etter at vi hadde startet søket. Og slik ble det :-)
Jeg gikk i et ganske flatt terreng, men noen knauser og topper i ene enden. Jeg har ikke hatt teigsøk i akuratt dette området tidligere. Jeg gikk med Isi i bånd langs veien opp til der jeg skulle starte, for at hun ikke skulle ta sporet etter første figurant som gikk ut fra veien et eller annet sted.
Der oppe jeg skulle starte slår hun umiddelbart på første figurant, før jeg fikk av båndet. Da jeg slipper henne løper hun fort avgårde og melder på John.

Se hva jeg har...


Vi fortsetter videre og Isi er skikkelig i farten i dag. Hun løper skikkelig gode lange slag opp mot vinden hele tiden. Men som den trofaste retriever hun er ( too retrieve = "å bringe hjem"), så kommer hun innom meg stadig vekk. Det betyr at hun må løpe mer, enn hvis hun bare stoppet og så hvor jeg gikk...
Men, men, hun om det. Det er slik Isi sitt søkemønster er :-)

Etter ca 45 minutter finner vi figurant nr 2, Kai Erik. Han satt oppe på en knaus der vinden skiftet hele tiden. Isi måtte på baksiden av knausen, og vinden her var egentlig stikk motsatt av hvordan vindretningen ellers var. Jeg så hun fikk ferten av ham og hun måtte jobbe en stund før hun klarte å lokalisere ham. Dette var nok pga skiftende vindretning. Isi melder også på dette funnet.

Isi kommer med melding:


Etter en liten lunsj - og pratepause fikk jeg en liten økt til. Kai Erik gikk opp på en topp og jeg søkte rundt den til Isi slo på ferten av ham.
Plutselig mens jeg var på vei oppover flerrer et lyn himmelen.... og etter ca 3 sekunder (ja..jeg teller...), kom tordenbraket - ca 1 km vekke er uværet når det går 3 sekunder. Upps... hvor lurt er det å bevege seg oppover i terrenget nå da...??? Er det på vei hitover eller ei?
Isi var allerede på vei oppover og jeg fulgte etter med litt "skrekkblandet" fryd...
Der lynte det igjen... men denne gangen kom tordenen litt lengre etter. Da gikk altså uværet vekk fra oss. Det virket som om det var oppe ved Bjerkreimsenderen og det er jo et stykke herfra. Betrygget gikk jeg videre oppover og ser at Isi forsvinner - hun har sannsynligvis fått ferten av Kai Erik.
Også her brukte hun litt tid på å lokalisere ham, pga skiftende vind og store steiner/topper som vanskeliggjør søket. Men veldig fint å få trent på slike opplegg der hundene virkelig må jobbe for å finne helt inntil figuranten. Her fikk Isi gå rett i lek.

Vi skynder oss ned fra fjellet og var ikke før kommet ned til bilene før det startet å PØSREGNE!! Det datt ned store dråper, sånn ordentlig tordenregndråper. Godt vi var ferdige, men John var fremdeles ute og gikk spor med Odin. Han ble nok litt våt....
Jeg måtte kjøre hjemover, men Kai Erik og Kristin skulle vente på ham til han var trygt tilbake ved bilen.

Flere bilder her.
Jeg var figurant for Clara og her kommer hun klar til lek:

Ingen kommentarer: