onsdag 15. april 2009

Søk i tettbygd strøk


Tirsdag kveld hadde de A godkjente ekvipasjene mulighet til å søke i et tettbygd strøk på Hundvåg.
Vi har hatt endel leteaksjoner i tettbygde strøk og jeg fant ut at nå var det på tide å gi hundene noen funn i slike omgivelser.
Vi var 5 stk godkjente ekvipasjer som stilte opp, klare til dyst ;-)

Jeg hadde alliert meg med min søster, Gro, og som så ofte tidligere så stilte hun opp!!!
Hun kontaktet 7 naboer samt skoler like i nærheten. Vi fikk dermed lov å søke i 8 hager, samt i og ved 2 skoler. Og attpåtil hadde hun skaffet oss flere kjempeflinke figuranter. 6 jenter og 2 gutter i 12 - 13 årsalderen syntes det var spennende å bli funnet av hundene. Og for noen flinke figuranter de var!!!
Gro la dem ut i 3 aktuelle områder som var i hagene, ved barneskolen og ved ungdomskolen. Og de hadde fått streng beskjed om å ligge i ro og helt stille, og vente til det kom noen hunder og folk og fant dem. Og dette klarte de med glans - de var superflinke!!!

Jeg og Kaare startet søket. Kaare skulle søke nede ved de to skolene og jeg startet i hagene. Så byttet vi område før de neste ekvipasjene startet.

Og forstyrrelser fikk vi :-) Det var en fotballkamp på banen, ca 10 - 20 meter fra der vi søkte i hagene.... Fullt av folk og masse liv på banen.
I tillegg var det jo en fin varm kveld, så det var folk og unger rundt i gater og tun. Bare i de hagene vi skulle søke, var det tomt.... Gro hadde bedt naboene holde seg innendørs når hundene kom... Snille naboer, tusen takk!

Jeg gikk med Isi i bånd i hagene. Vi søkte oss gjennom 7 hager før vi startet på den siste. Jeg ser at Isi slår på et spor som fører inn under en terasse. Jeg slipper lina og Isi forsvinner innover. Ser at halen går og hun kommer ut med melding! Veldig bra!

To kjekke jenter, Lene og Ida var funnet under terrassen:


Når Kaare var ferdig gikk jeg ned til den første skolen. Her slapp jeg Isi løs. Ganske snart slo hun på ferten og under en rampe eller noe lignende lå det to andre jenter. Isi melder fint også her og jeg belønner henne selv når hun påviser.


Her er Marte og Sara, funnet ved den ene skolen, under rampen i bakgrunnen:


Isi søker ved skolen:




De to jentene skulle byttes ut med noen andre etterpå, så de hadde lyst å bli med å se når vi søkte rundt den siste skolen. På vei bort dit traff de på to andre jenter de kjente som også ville bli med. Så da var det 4 spente jenter som fulgte etter oss.

Etter noen minutter ser jeg at Isi jobber med fert inntil en vegg. Plutselig jumper hun oppi noen busker på motsatt side av veggen. Der var de! Hun tar bittet og hopper ned til meg.

Nå var det Benedicte og Alice som var funnet i noen busker ved den andre skolen:



En kjekk økt som viser at Isi er på jobb selv om det er andre omgivelser enn vi vanligvis trener i og selv om det er masse folk (og katter...), samt mye lyder rundtomkring.

Da de neste ekvipasjene skulle søke var det Eirik (min nevø) og hans kamerat Magnus (?), samt Gro selv, som la seg ut i de tre områdene. Det gikk også veldig fint. Eirik og Magnus var kjempeflinke og klarte å ligge til 3 ekvipasjer var ferdige!!!

Igjen TAKK til Gro som godsnakket med naboene sine og til de flinke figurantene som vi gjerne kan låne en annen gang også, hvis de vil :-)

Her er flere bilder.

1 kommentar:

Gro sa...

He he, bare kjekt å hjelpe til. Faktisk lenge siden jeg hadde snakket med flere av disse naboene, så det var jo koselig det og. Alle var så velvillige og positivt innstilt og syns bare det var kjekt å stille hagene (og kattene, he he) til disposisjon for en så god sak.

Er også imponert av ungene som stilte opp som figuranter. De syns helt tydelig det var en kjekk og spennende opplevelse.