lørdag 30. mai 2009

Sommervarme på Tjørn

Isi har funnet Aud på andre siden av vannet.


Lørdag 30 mai, en varm dag på trening. Det var sol fra blå himmel hele dagen, og varmt. Da jeg kom ca 9.30 var det allerede 18 grader....
Hadde heldigvis med masse vann, og det trengtes. Etterhvert kom også Gro Elin, Paul, Aud og Kaare. Vi tok det litt rolig i starten, måtte liksom venne oss til varmen, kanskje??

Ca kl 11 kom vi oss igang og la ut spor for hverandre. Jeg la ut til Kaare på Nonsfjellet og Paul la et opplegg til meg og Isi. En teig med en sekk og et langt spor fra den.

Mens vi ventet på at sporene skulle bli gamle nok, slappet vi av i varmen, noen mer enn andre:













Jeg ville også prøve, atter en gang, på å få et overvær tvers over vannet. Kanskje ville Isi svømme over denne gangen??

Aud var figurant og først lå hun i sørenden på vannet. Isi fikk overværet av henne da vi kom opp over kanten og hun dro ut ca 300 m, litt nedom vannkanten, så ferten gikk litt nedtil vannet. Aud ble funnet og Isi meldte fint og fikk leke og spise pølser :-)
Jeg ba så Aud legge seg på vestsiden av vannet. Ville prøve et funn til og håpet at vinden nå ville være tvers over vannet. Og det funket BRA!!!! Isi fikk ferten av Aud da hun var ca midt "på vannet". Hun løp først litt langs kanten, men kom da ut av fertsonen. Tidligere har hun da løpt rundt vannet fordi hun fikk med seg retningen ferten kom fra. Men i dag hoppet hun uti og svømte over vannet!!!

Isi slår på ferten av Aud og hopper uti vannet:


Ferten står rett mot og ble nok uimotståelig:


Snart over:


Hun fikk gå rett i lek, men Aud hadde ikke flere godbiter igjen. Hun leker med grisen, men Isi tar den (som om den var et løsbitt), og løper rundt vannet og til meg. "Påvisning", også rundt vannet igjen. Ikke vits å svømme nå som hun vet hvor hun er. Det gikk også raskere å løpe rundt vannet.

Isi kommer med (grise) melding;


Etter lunsj og enda mer soling.... skulle vi gå sporet. Det hadde nå ligget i ca 4 timer i solsteiken...
Først måtte jeg finne sekken og vi startet oppstigningen på haugen (teigen) bak hytta. Etter ca 25 minutter finner Isi sekken og melder fint på den. Jeg belønner et par meter fra den, vil ikke ødelegge for sporoppsøket. Tar på sporsele og line, men Isi sliter med å ta opp noe spor. Det er litt snaut med vegetasjon og mye fjell her, så jeg tar en sirkel rundt sekken, så en større sirkel. Plutselig slår hun på sporet. Det viste seg at vi har kommet inn like i nærheten av sporutgangen. Hun drar nå på og etter et lite stykke finner hun en gjenstand (caps).
Etter dette går det i rasende fart nedover lia. Her er endel stein under lyngen og mye huller, så det er ikke så lett for meg å fote meg, men kommer helskinnet fra det. Ned til gjerdet, over det og opp på en haug.
Der ser jeg en flokk sau stå nede på ei myr og Isi har retning rett mot dem...
De løper oppover et lite skar og Isi får et sportap. Jeg står i ro men hun jobber og jobber. Så bestemmer hun seg for å gå opp skaret, der sauen forsvant... Upps... med sau rett foran oss ser jeg for meg at Paul sine fotspor omtrent forsvinner i "sauefert". Men Isi drar målbevisst avgårde så jeg må bare henge på. Etter ca 700 m ser vi sauer igjen. De står selvfølgelig rett foran oss og Isi får et nytt sportap. Sauene løper nedover mot veien og Isi sliter nå med å ta opp sporet.

Det var endel saueer her ja og de løp stadig i den retningen vi beveget oss i:


Etter at hun har prøvd mange ulike retninger, tar jeg over styringen og begynner å sirkle, litt bakover først og så, når vi ike finner sporet der, tenker jeg at jeg må krysse på tvers over ei stor myr.Vi går et stykke og Isi jobber hele tiden.

Isi jobber og jobber i varmen:


Sporloggen viser at vi har vært innom sporet et stykke (bakspor), men hun fulgte ikke opp særlig langt og klarte heller ikke å finne rette veien, sannsynligvis pga sauefert, for nye flokker med sau dukket opp.

Isi får vann i medbrakt "hundedrikkeflaske", tror hun satte pris på det, i denne varmen:


Etter ca 30 minutt og ca 800 m sporoppsøk, finner hun sporet igjen og følger det fint til slutten!!! Da har vi gått ca 3 km (inkludert det lille teigsøket for å finne sekken). Sporet var ca 2 km. Vi brukte 55 minutter på sporet. Godt fornøyd med Isi, for hun jobber virkelig med å finne sporet igjen. Det var også årets første "sauespor". Vi får satse på litt mer "sauespor" utover våren og sommeren. Bortsett fra der hvor hun fikk sportap, dro hun skikkelig i lina, så her var nok av fert selv om sola hadde steiket noen timer.

Her er sporloggen. Paul sporlegger er rød, jeg og Isi er grønn:



Flere bilder her.

Ingen kommentarer: