søndag 28. mars 2010

Helgas trening


Lørdag var vi i Vigreskogen og tanken var å prøve å få en innstilling. Det var Isi ikke klar for.
Det som skjedde, var at jeg avbrøt etter ca 300 m rundering. Hun gikk ikke som jeg ønsket.

Isi er ikke mentalt klar for godkjenningsprøver nå. Hypotyerosen har gjort henne ustabil i prestasjonene, mest mentalt, tror jeg. Selv om hun har begynt på tabletter og har vært bra på trening, ser jeg at større krav og større prestasjoner er hun ikke klar for, enda!
Og med tanke på at hun sannsynligvis har vært syk i over et år... og da er det også endel læring som skjer i de dårlige periodene. Dette (dårlig utførelse) legger seg også på "repertoaret" og krever nok endel tid på å bygge opp igjen.

Også søndag var jeg i Vigreskogen, med Hugo og Gro. Og litt av det samme skjer, selv om det nok mest er den "dårlige erfaringen" fra dagen før, som spiller inn.
Hun stopper opp og ser litt "rar" ut. Noen slag er skikkelig gode, men noen får hun stopper på og virker litt "ukonsentrert" og lei.

Da vi til slutt kjørte en liten "speedrundering" var hun helt med og gikk knallfint, men hun er nok ikke klar for noen store påkjenninger og maaaange blindslag osv enda. Til det er hun for ustabil.

Snakket lenge med Ane Merethe (veterinær) da jeg kom hjem, og vi fant vel ut at det er flere ting som kan spille inn på prestasjonene.
Sykdommen hun har, gjør henne litt redusert, både mentalt og fysisk og det tar TID å bygge dette opp igjen.
Det har nok ikke stabilisert seg på et nivå som kreves for å gjennomføre prøver og den type og mengde trening som kreves av en godkjent hund.

Jeg skal også øke dosen tabletter hun går på. Sist blodprøve viste at hun er innenfor normalområdet, men allikevel lavt, ift. maksgrensen for normalområdet. Men siden hun brukes og trenes såpass mye, må hun sannsynligvis opp i dosen for å finne et tilfredstillende nivå.

Før hun begynte på tabletter var tyroksinnivået målt til 0.8. Hun hadde sist (etter 1 mnd på tabletter) en verdi på 1.7 og det er såvidt innenfor normalen. Den er mellom 1.4 - 4.3, så hun ligger i nedre del. Og tyroksinnivået svinger også vanligvis noe.
Så nå er pulsen målt (66 slag pr minutt), jeg skal øke dosen med en tablett til og ta ny blodprøve om en måneds tid.

Så jeg krysser fingrene for at dette skal gå bra, til slutt :-))

Ingen kommentarer: