søndag 11. april 2010

En herlig tur til Djupli

Det var en strålende dag, sol fra klar, blå himmel og ganske så varmt, hele 14 grader!!!
Gro og jeg kjørte te Djupli, inn ved Bue i Bjerkreim. Dette er et terreng vi ikke hadde gått tur i tidligere, og det er spennende :-)
På parkeringsplassen stod flere biler, bl.a så vi at Nina og Ritva var ute å orienterte. Vi traff også på hele 6 stk som orienterte her i løpet av turen. Alle var blide og strålte omkapp med sola, selv om de møtte løse hunder ;-)

Vi startet med å følge en traktorvei innover i terrenget:

Ved første orienteringspost, satte vi oss ned og Gro tegnet av årets poster på et kart jeg hadde fra orienteringspakken i 2001. Kjekt når begge har kart.
Isi følger nysgjerrig med "Hva skjer her a... noe spiselig..?":

På vei innover i skogen:

Varmt og godt. Hundene fikk flere gode bad i løpet av turen, her er første vann:
Etter andre post tok vi "motsatt vei" og startet med å gå litt oppover i terrenget for å finne en kolle i nærheten. Vi tok "omvendt vei" fordi vi fikk to tur - og orienteringsgåere rett foran oss og vi hadde lyst å ta en lang og bratt bakke senere i løypa, nedover... og vi regnet med at Nina og Ritva hadde fulgt postene i rett nummer-rekkefølge, og da ville vi sannsynligvis treffe på dem også ;-)

Her er vi på toppen av terrenget, ved post 20. Nydelig utsikt ned mot Store Djuplivatn, som det ennå var litt is på. Her tok vi lunsj, og kakaoen smakte faktisk godt, selv om det var varmt:

Vel nede igjen og kun etpar poster på ei halvøy igjen. Men først måtte vi over ei lita bru:

Isi var plutselig under meg, og like etterpå balanserte hun bak meg på trestammene over elva:

Gro balanserer over og Maja tar sats og hopper over elva:

Isi, søte jenta mi, liker seg på lange turer:

Vi tok enda en pause, rett før siste post.
Vi hadde ikke så lyst å gå ned til bilene når det var
så flott vær:

Gro tar bilder:
Det var bra vi tok en pause akkuratt her, fordi plutselig, oppe over fjellet "Kvesfjellet", så kom en ørn sigende. Et imponerende syn, men med kun et lite kamera blir bildene ikke helt bra:

Det kom faktisk en ørn til og de fløy nå litt lengre vekk/høyere opp, så det var ikke vits å prøve å "fange" dem med kameraet.
Vi fortsatte turen til siste post, og da hadde vi funnet alle 15 postene. Vi møtte ikke Nina og Ritva så enten har de tatt samme vei som oss eller så har vi tatt ulike veivalg mellom postene.

Vi var nede ved bilene like etter kl 17.00. Da hadde vi vært ute i ca 4,5 time i et nydelig vær. Turen var på mellom 8 - 9 km, så vi fikk da gått litt. Takk for turen Gro!