søndag 4. april 2010

Mer påsketrening, påskeharen og årets første spor

Det var et nydelig vær lørdag. Sol nesten hele dagen og selv om det blåste litt, så var det ganske godt inni skogen på Sviland.

SOL

Krokusen blomstrer på Sviland:
Vi var 4 stk som "stakk av" til Sviland, siden det var påmeldt så mange i Vigreskogen...
Til å være en slik flott dag, var det lite turfolk ute. Kanskje mange var på handletur siden butikkene har åpent noen timer? Det var kun "Lundehund-damå" (som surret rundt oppi skogen der mitt spor lå...!!) og et par som satt og spiste ved midtlinja (akkuratt da jeg skulle rundere), som vi kunne se av "vanlige folk" ute i dag.

Så etter først å ha lagt ut felt og John gikk ut spor for meg, startet vi runderingen.
John og Odin var første ekvipasje ut.
Her er noen bilder:

Odin kommer i sitt eget tempo men det går jevnt og trutt:

Melding:

Så var det Isi sin tur. I dag ønsket jeg to korte runderinger og et spor. Har gledet meg til å gå spor igjen og det tror jeg Isi også har :-)

1.økt:
Isi lekte litt med figurantene (Frode S) før de stakk til skogs...
Startet med blindslag og det ble vel ca 4, før hun fant første figurant. Hun gikk rett i lek med figurantene i dag. Så en kombinasjon av noen funn og noen blindslag til. Stoppet etter ca 300 m. Isi hadde god motivasjon og gikk flotte slag.

Så var Frode igang med Helle (dussen). Og da dukket jammen påskeharen opp... i Bjørns hoppende skikkelse... Frode ville at Helle skulle få en "hare" og da måtte det jo bli påskeharen.

Frode og Helle i full fart:



Her kommer Frode og Helle. De hadde fanget "Påskeharen":


Så hadde vi en koselig lunsj i sola.

Etterpå skulle Bjørn og Krimp også rundere. Det gikk kjempefint, gøy å se den fremgangen de to har hatt det siste halve året. Noen bilder av dem også:


Full fart ut:



Historien om "den forsvunne grisen"
Del 1: Først fant Isi en gris på lufteturen før treningen begynte.
Del 2: Grisen ble brukt til å belønne Isi og den forsvant i elva...
Del 3: Krimp fant den da han runderte senere...
Del 4: Hvem er det egentlig sin gris...?
Del 5: Den ligger nå i bilen min og hviler seg - noen som savner den?

Isi 2.økt:
En ny kort rundering. Isi fikk igjen leke litt med den ene figuranten før vi startet. Dette for å "øse" henne opp litt før start. Nå fikk hun funn på første, blindslag, funn, funn, blindslag og så nytt funn. Ca halveis oppi løypa så vi plutselig et par som satt og SPISTE!!!. De satt oppå haugen, heldigvis ikke mange metrene fra midtlinja, så vi så dem godt.
Fikk heldigvis styrt Isi slik at hun ikke oppdaget dem, hun var veldig fokusert på å søke utover i terrenget :-)
Stoppet etter ca 300 m og Isi hadde fine slag også denne gangen. Er lenge ute og jobber bra også på blindslagene. Da jeg stoppet henne, så jeg at hun egentlig kunne tenke seg å søke mer... og det er bra. Det er jo derfor de korte øktene kan være motiverende.

SPOR
Endelig sportrening. Det har jeg virkelig savnet. Så da alle var ferdige med å rundere ville jeg gå sporet som John la ut før vi startet. Det hadde nå ligget i ca 5.5 time. John hadde hengt en sløyfe + lagt en hanske i starten. Greit å vite hvor sporet starter, siden det er endel folk på tur her i området.
Isi startet flott og dro meg av gårde opp igjennom skogen. John hadde, før jeg begynte, sagt unnskyld, fordi sporet gikk gjennom noe tett he..kvast/trær.. , så jeg hadde mine bange anelser, skulle tatt med beskyttelsesbrillene (slalombriller), men det tenkte jeg ikke på...
Isi dro godt avgårde inni skogen her, over gjerder, stier mm. Et sted, der det var en sti, sjekket hun litt ut på stien, men ellers gikk/dro hun målbevisst avgårde. Etterhvert kom vi opp på markene over "den høye skogen". Syntes hun taklet vegetasjonsovergangene bra, spesielt siden dette var årets første spor. Etterhvert kom vi inn i tett, tett med trær, som umulig kan ha sett ei sag på over hundre år... Isi gikk forholdsvis lett avgårde, værre med hu som hang bak. Måtte slippe lina flere ganger for det var vanskelig å fote seg og samtidig holde armene beskyttende foran hodet... Etterhvert kom vi til et høyt gjerde m piggtråd øverst. Her sjekket Isi først oppover, så snudde hun og gikk nedover. Så fikk hun farten opp og jeg var sikker på at hun var på spor. Og en stund etterpå fant hun slutten.
Vi fant også 4 gjenstander. Sporet var i følge min gps 1.68 km, men det var nok lengre for inni den tette skogen så blir det ikke nøyaktig. Tror vi gikk i ca 40 minutter, så sporet var nok ca 2 km.
Her er vi på markene over storskogen:



Juhu!!! Slutten er funnet:

Ser bra ut dette. Ser tydelig der hun dreide oppover ved gjerdet før vi snudde og gikk tilbake og nedover. Ellers ser sporet meget bra ut. Må være fornøyd med dette, det første sporet i år:

Ingen kommentarer: