søndag 23. juni 2013

Spor, rundering og nytt helikopterbesøk...

Lørdag var det fellestrening på Dale. Det var også ventet noen lavineekvipasjer som skulle trene ift helikopter/NLA, som skulle komme på besøk.

Jeg driver jo med både spor og rundering for tiden. Grusspora går stadig bedre. Lørdag var jeg ltt tidlig ute og la ut 3 grusspor. Emma ser ikke at jeg legger ut spora lenger, det holdt at hun gjorde det en 5-6 ganger.

Det første gikk veldig bra! Hun fant ferten på grusen og fulgte perfekt fram til der jeg la godbitene. Det neste startet bra, men hun drar mer på dette.... og dro seg av ( dvs mer enn 20 cm forbi kjernen på sporet). Jeg stopper og står i ro og hun er så innpå igjen. Farten økte mye fra spor 1 til 2...
I spor 3 hadde jeg lagt godbiter i hvert sporavtrykk.. Hun durte forbi godbitene, og fikk ferten av dem etter å ha passert dem... Så det ble ikke så mye rett fram som jeg håpet. Hmm...

Litt høyttenking:
* Forventning gjør at hun drar mer enn hun burde - sannsynligvis
* Drar hun bare rett fram for å finne godbiter, er hun opptatt av ferten eller...? Vet ikke...?
* Bør jeg bare ta et spor om gangen?  Ja, kanskje det...
* Bør jeg ikke legge godbiter i slutten? Tror ikke det, akkuratt nå ivertfall...
*  Bør jeg ikke legge godbiter i hvert fotavtrykk/i selve sporet? Synes det blir så surrete... Har jeg prøvd for lite kanskje?

Mange spørsmål - kom gjerne med innspill!

Jeg tror jeg prøver etpar ganger med:
* Å ikke legge godbiter i slutten eller i sporet. Da må jeg kaste godbitene fram over hodet hennes...
* Å gå bare et spor om gangen

Søndag prøvde jeg på grusen på Hundvåg:
Spor 1: La ganske langt ( 20 - 30 meter) og tenkte å ta flere kastebelønninger hvis mulig/hvis hun velger å følge på nytt etter belønning.
Det gikk over all forventning. Emma tok fint opp sporet og fulgte det nøye i et rolig tempo. Jeg kastet fram godbiter etter ca 10 m. Etterpå bare stod jeg stille og hun tok sporet opp igjen. Kastet så på nytt etter ca 15 m og enda en gang tok hun opp sporet etterpå. Det siste stykket var vel ca 5 m.
Så gikk jeg i bilen med henne, og gikk for å legge ut et nytt spor, ca like langt.

Hun var mer gira da jeg tok henne ned på grusbanen igjen... Satte henne på ved starten og prøvde ut en ny teknikk med å gå nærmere og litt på siden av henne. Fikk kastet godbiter. Hun vimset mer denne gang. Kanskje bare et spor hadde vært nok, ev vente lengre enn jeg gjorde.
Tydelig at forventningene var skyhøye nå... Hun ville sjekke ut hvert blad/stein ol som lå der...
Og rett ved siste "kasting" klarte jeg attpåtil å tråkke henne på poten... Akkuratt i det jeg kastet faktisk. Tror jeg konsentrerte meg så mye om kastingen at jeg ikke så hvor jeg hadde beina... Det e ikke lett å konsentrere seg om flere ting alltid :-)

Lørdagen hadde jeg også to økter med rundering, på hver av hundene... Puhh... det er travelt å ha to som skal trenes!
Første økt med Emma prøvde vi med passeringstrening som vi har gjort mest av fram til nå. Men det var litt mer kupert på Dale, samt at vegetasjonen var tett... Det ble ikke så lett for en liten krabat å se noen figuranter når man er så lav. Derfor ble det etterhvert brukt noen lydpåvirkninger, mens hun stod på midtlinja.

Har nå fått elevtrekant, og låner Isi`s bringkobbel... Ikke helt stor nok ennå nei:



Andre økt med Emma var det kun lydpåvirkninger mens hun stod på midtlinja. Nå var figurantene lengre ute, ca 40 - 50 m og jeg ba dem om å legge seg ned, slik at hun måtte bruke nesen. Det gikk veldig bra. Etter lyden ventet jeg litt før jeg slapp henne ( bare ca 10 sekunder). Hun fant alle, vi hadde 8 funn. Hun er kjempegira og en gang etter lyden, dro hun meg overende for jeg holdt henne bare i selen, ikke i båndet...  Kjekt med god motivasjon, jada...he...he... :-)

Isi sin første økt var bare funn. Hun gikk rett i belønning og fikk 7-8 funn. En god motivasjon etter leiteaksjonen mandag.

Andre økta til Isi var momentet melding på barn. Nina hadde kommet med barnebarnet sitt. Nina var også med ut, Sofie er litt liten til å sitte i skogen alene. Isi fant og meldte bra på dem. Nina fortalte at hun hadde vært veldig forsiktig da hun kom og da hun tok bittet. 

Her er en video av påvisningen:



Så ble det litt dømming av fellesdekk - GRATULERER til Morten/Snusken og Sonja/Xilly med bestått appell!!!

NLA (Norsk luftambulanse) hadde en avtale med lavinegjengen. Det kom kl 12.00 og måtte dra ut på oppdrag rett etterpå...  Men det kom tilbake igjen noe senere og vi fikk være i nærheten da det lettet og landet. Det var meningen at de tre lavinegodkjente skulle ut å fly litt, men etter bare en ekvipasje i lufta, måtte de igjen ut på oppdrag! Ja,ja, sånn er det jo, vi har opplevd det ift Seakingen også. Uansett var det flott at de stilte opp!

Her er litt stemningen fra besøket:

Emma var ikke videre skeptisk nei...

Ask og Emma ville bare leke...

Dan med Lego og Stig med Mira:

Runar og Tyson var ute og fløy:

Stig og Mira:

Video:




Vi har også hatt avslutning på valpekurset. Da prøvde vi ulike "hinder".
Det var gøy. Fotograf Arne Aarrestad:


Til slutt noen flotte bilder fra forrige helga samling på Tjørn. Fotograf er Trude:

Otto, Emma og Ask:

Isi på vei mot Trude og belønning:


Ca midt i bildet er Isi på vei mot John som ligger oppå toppen:

Ca midt i bildet er Isi på vei inn til meg med melding:

Så stor du er blitt Emma:




Glede meg te de sylskarpe der er borte... (Isi glede seg og...):






Ingen kommentarer: