onsdag 10. september 2008

Rundering i Hålandskogen

I kveld var vi i Hålandskogen utenfor Ålgård for å trene. Jeg ville rundere opp ei ganske utfordrende løype (for figuranter er dette en "helvetesløype"). Jeg plasserte figurantene på litt vanskelige steder.
Stort sett hele løypa er full av utfordringer, for både hunder, hundeførere og figuranter. Det er både bratt skråning med masse nedfallstrær, tett, tett skog, skikkelig ugjennomtrengelig, myrhull, steinete skråninger og ganske jæ... ;-)
Men fint å trene i litt vanskelige løyper også. Merker at det skjærper min konsentrasjon.

Isi skulle rett i lek og hun har begynt på "skolen" og fått seg 3 fine penal... til godbitene :-)
Hun hadde heller ikke på seg trekant i dag. Jeg gjør dette av og til fordi hun må kunne søke også uten trekant og i slikt tett terreng er det jo lett å miste den.

Det ble faktisk mørkt...veldig plutselig, før jeg startet og jeg hadde ikke lykt med opp midtlinja. Den ligger fint i beredskapssekken...
Det var derfor litt vanskelig å finne greie plasser for passering i mørket fordi det er så bratt og mye stein, myrhull osv et stykke langs midtlinja. På noen slag turde jeg ikke sende henne direkte over, men stoppet henne slik at farten gikk ned. Ikke kjekt med skader.
Startet med tomt terreng og etter 6-7 blindslag, som gikk veldig bra, fant hun først Kristin T og så Ritva på andre siden. Kristin satt på en høyde på ca 60 - 70 m, men med god vind derfra ned mot midtlinja, trodde jeg... Men Isi måtte rundt haugen, muligens hun fant sporet der bak?
Ritva lå i noe skikkelig tett kratt/skog, men hadde gått ut fra en sti så det gikk rimelig greit å komme seg dit. Jeg gikk ikke på påvisninger i dag..he..he.. Isi løp veldig motivert opp og ned og inn i tett skog.
Så ble det vel en 4-5 blindslag til før hun fant Dagmar i noe tett igjen på høyresiden. På andre siden var det også tett, tett granskog med greiner langt ned til bakken. Her løp hun ikke mer enn 10 - 20 m noen steder tipper jeg. Vi så jo ingenting men hun var rimelig raskt nede på midtlinja igjen. Her er omtrent ugjenomtrengelig... Noen få steder var det åpent og lettløpt og der var hun laaaangt ute.
Til slutt fikk hun en figurant, Ritva, i det tetteste. Ritva gikk opp en grus/traktorvei og inn i terrenget. Isi kom fra andre siden der Dagmar nå var ferdig med belønningen og hun passerte fint og inn i den tette "veggen". Etter litt hørte jeg at hun dro mot veien. Fikk nok fert av sporet, men hun løp lengre opp og inn i det tette igjen. Jobbet godt og fant til slutt Ritva.
Godt fornøyd med innsatsen til Isi i kveld :-)

2 kommentarer:

Ghita sa...

Fungerte penalene som ønsket? ;-)

En lettelse å høre at også du ikke alltid har lykta tilgjengelig, - det er en omstilling å huske på den nå om høsten.

Ellers tror jeg du har ett viktig poeng i at hundene faktisk skal fungere uten "vanlig" utstyr også.Man vet aldri hva som skjer.... Dette fikk i alle fall jeg prentet inn på hovedkurset.

Høres ellers ut som dere hadde en fin trening :-)

Tone sa...

Penalene synes Isi er kjempekule. Det er ivertfall tilbakemeldingene jeg har fått fra figurantene ;-)
Hun er jo "svinrask" da og nærmest borrer hodet nedi og svupp så er godbitene borte... Men kvalitet er som kjent viktigere enn kvantitet :-)
Hun liker jo å "stjele", og spise mat så dette er nok noe oppimot den maksimale belønningen for Isi.

Ang utstyr; Ja, man kan jo glemme eller miste trekanten og jeg vil at Isi skal søke når jeg sier "søk", uavhengig av hva hun ellers "har på seg"...
Så arbeidstegnet mitt er kommandoen, ikke trekant osv.
Jeg ser faktisk ingen forskjell på adferden hennes om hun har på seg eller ei, hverken trekant, bringkobbel eller sporsele og line :-) Jeg har også gått spor med kun kort bånd og halsring. Det var ingen fornøyelse akuratt...men det fungerer hvis man ikke har annet.