mandag 28. januar 2008

Litt om meg

Jeg heter Tone Larsen og er oppvokst og bor i Stavanger. Hunder og friluftsliv er mine store interesser. Jeg har alltid vært opptatt av dyr. Det startet i barneårene med marsvin, Japanske dansemus (etterhvert ganske mange…), hest og hunder.



Da jeg var ca 10 år ble familiens første boxer kjøpt. Det ble etterhvert flere boxere i familien og hundeinteressen ble for alvor vekket.
Da jeg flyttet hjemmefra, i 1986, ble min første flatcoated retriever kjøpt sammen med min eksmann.
Hun het Anya og ble trenet i lydighet og agility. Vi var bla i høyeste klasse lydighet (da var det kl III) og deltok i NM i agility på 90 tallet en gang. 
Utdannet meg også til NKK trinn I instruktør i LP og trinn II agility og holdt lydighetskurs i mange år for retrieverklubben (lydighet) og Sør Rogaland brukshund klubb ( agility). Satt også i styret i retrieverklubben i mange år, samt i den sentrale LP/AG komiteen. Var også med på å starte opp agilityen i Sør rogaland brukshundklubb og satt i flere år i agilityutvalget der.
Har siden midten på 80 tallet deltatt på utallige kurs/seminarer med kjente hundefolk fra inn- og utland. Man blir aldri ferdig utlært!!!
Anya var en fantastisk hund å trene og vi hadde mange flotte år sammen.



Etter en korsbåndskade som 7 åring ble Anya pensjonert og Pia kom i hus i 93. Hun også ble trent i lydighet og agility, men da Pia var 2 år, i 1995, ble jeg medlem i Norske Redningshunder (NRH). Da ble det meste annet lagt på hylla. Vi trente og trente, tok førstehjelpskurs, lærte orientering, trente mer, reiste på hovedkurs i NRH hver sommer og alt “strevet” lønte seg til slutt.

Pia ble godkjent redningshund ettersøkning og vi deltok på mange leteaksjoner, før hun ble pensjonert som 11 åring. Pia døde i 2004 og min tredje flat, Isi, ble godkjent redningshund ettersøkning i mars 2007.


I juli 2007, på hovedkurs i Midt Norge (Nord Trøndelag), ble jeg ferdig med instruktør- og dommerutdanningen i NRH og er nå dommer og instruktør i Norske redningshunder.


Med Isi har jeg gjort to funn! Det er vel det største som kan skje innen denne "hobbyen", og gir meg motivasjon til videre satsing.


Så i mai 2013 kom Emma ("Starflats Gemma"), en herlig flatcoated retriever fra Kennel Starflats) i hus. Isi er pensjonist fra 1.1. 2014.

                                                    Emma ble godkjent 2 april 2016