tirsdag 3. august 2010

Endelig - Fjelltur på Hardangervidda!!!

Endelig, nå var tiden kommet. Dette har vi gledet oss til og planlagt i nesten et år!!!  Ingen av oss hadde tatt en tur som dette tidligere. Innkjøp av telt, sovepose, liggeunderlag og sekk stod først på programmet.
Jeg skal lage et eget innlegg senere om utstyret jeg hadde med meg og min vurdering av dette....

Bare pakkingen av sekken var jo en "vitenskap"... Alt ble nøye vurdert og veid og det letteste alternativet ble valgt. Ved første veiing var sekken 14 kg (uten å ha regnet med at sekken også veide 3,5 kg). Så var det å "pine" ned vekta, hva trenger vi egentlig? Klær og utstyr ble igjen vurdert, og jeg endte faktisk opp med å IKKE ta med goretex jakken/buksa mi.... Den satt laaangt inne, men værmeldingen så bra ut, så jeg valgte å kun ta med "lårings" (100 gr) og poncho (300 gr). Da alt som kunne tas vekk var borte veide jeg sekken med alt oppi og da var den 15 kg. Dvs 11,5 kg utstyr/mat og 3,5 kg sekk. Ingen av oss hadde kløv og det tregte vi på nå... men nå var det for seint. Heldigvis hadde vi kjøpt frysetørka vom som hundemat, og den veier jo ikke mye. Hadde med ca 150 gr av dette til hver dag.
Vi var 4 spente jenter og 4 hunder som spente reiste oppover tidlig mandags morgen. Vi var: Annette med flatten Frida, Gro (min søster) med golden Maja, Tove med jaktlabbe Space og meg og Isi.
Vi kjørte først til Dyranut på rv 7 og spiste en deilig middag der. Så kjørte vi innover Tinnhølveien i 11 km. Ved innsjøen Tinnhølen er det opparbeidet en stor parkeringsplass, og det var masse biler her. Dette er tydeligvis et populært startsted for fjellturer.

Her er vi snart klare for avmarsj:

Nydelig vær å starte turen i og det hjelper når sekkene var tunge:

Vi startet jo ganske seint, klokka var vel ca 18.30 da vi startet å gå. Planen var å gå en times tid for så å finne en teltplass. Vi gikk i ca 1,5 time, ca 5 km og ved Hellehalsen fant vi en fin teltplass :

Etter å ha slått opp teltene og gitt hundene mat, fant vi myggmiddel og myggnett og satte oss tilrette for å nyte en nydelig kveld. Sola varmet ennå litt, men i skyggen begynte det å bli kaldt. Vi varmet oss med baileys og pærecognac.... Tove og Annette hadde med en liten flaske hver som vi satset på å "bli kvitt" i løpet av kvelden... Tror det var litt igjen, men mye "vekt" forsvant:

Det ble litt kaldt etterhvert, så Isi fikk på dekkenet. Hun har jo ikke akkuratt så mye underull pga tyroksinmangelen, så det var nødvendig med noe varmt. Men Isi ville ha seg et kveldsbad i et myrhull... som jeg ikke så, så hun tok likegodt et bad med dekkenet på.... Det ble selvfølgelig klissvått og kunne ikke brukes. Og tenkt så tungt det ville bli hvis det fremdeles var vått dagen etterpå... Jeg vrei opp så godt jeg kunne og satset på morgensol som kunne tørke det.

Vi måtte fram med myggnettingen, her er Gro foreviget:

Det var en nydelig kveld og en nydelig solnedgang:
Etterhvert kom også månen opp, det ble kaldt og klokka var ca 22.30. Vi entret teltet. Det ble kaldt om natta, det var nok omtrent 0 grader for det var rimfrost på graset i 5 tia. Heldigvis var både teltet og soveposen varm. Isi fikk på seg en ekstra ulltrøye, samt jakken osv over seg. Merket noen ganger at hun skalv litt, men det varte ikke lenge, så det gikk nok greit for henne også  :-)
Det var verre for Annette og Tove som hadde det kaldt :-(  Teltene deres hadde kun et innertelt av myggnetting og soveposene var nok beregnet på noe mer enn 0 grader.

Nydelig måne i et nydelig landskap:

Dagen etterpå var heldigvis også flott og sola varmet snart godt. Vi fikk i oss real turmat frokost og startet å pakke ned leiren.

Nydelig vær også på tirsdagen, Isi tar sitt første bad denne dagen i vatnet Kristentjørn:
Annette og Tove fikk en tragisk historie av en gammel fjellvandrer, om hvorfor dette vannet het Kristentjønn....  " En gang for lenge siden, før brua ble bygget, vadet hester og folk over den smaleste passasjen her. En mann, Kristen, satt på hesten sin. Den snublet og Kristen falt uti. Akkuratt der var det brådypt og mye strømmer. Dette gjorde at Kristen druknet og etterpå ble vatnet kalt "Kristentjørn"."

Kl 11 var vi klare for dagens marsj. Det endelige målet for dagen var hytta Besso, men vi skulle også stoppe på DNT hytta Sandhaug. Det var ca 16 km til Besso og det var den lengste etappen på turen. Det merktes også etterhvert. Selv om sekken ikke var så tung da vi startet, så merket jeg den godt etter noen timer. Det ble endel pauser underveis ja, men vi hadde jo hele dagen på oss så vi tok det med ro.
Her er vi på god vei mot Besso, stien var veldig oppgått, til tider minte det mer om grusvei...

Etter nesten 4 timer (inkl pauser) var vi framme ved DNT hytta Sandhaug. Da hadde vi gått ca 11 km. Her traff jeg Alf Lund (NRH) fra Odda, med hunden sin Aico (?). Vi tok oss lunsj her og en god lang hvil.

Her stalles hundene opp i skyggen, sekkene fungerte godt til å binde hundene i, tunge som de var..he..he..:

Lunsj smakte godt i sola:

Etter en times hvile startet vi de siste kilometrene mot Besso. Vi kunne se Besso fra Sandhaug, men det var en lang runde rundt vannet Nordmannslågen. Turen tok oss 2 timer (ink pauser) og var på ca 5 km. Da var vi temmelig slitne og sekken føltes blytung. Vi hadde gått ca 16 km denne dagen. Klokka var over 18 da vi nådde Besso.

Her er Gro på vei over ei hengebro, Maja er på andre siden, men kom seg over etterhvert ved hjelp av Tove som geleidet henne over. Maja er ganske skeptisk til slike ting så Gro turde nesten ikke se.. men det gikk veldig flott over:

Her ser vi Besso i det fjerne - endelig var en lang dagsmarsj snart over:

Den siste broa over et lite juv:

Besso var ei flott hytte. Den er privat og vi hadde bestilt hunderom her. Det var et greit rom til alle 4 og hundene. Besso driver også med stølsdrift. De har 5 kyr og lager selv rømme og smør. Akkuratt den dagen vi kom hadde kyrne stukket av... de var ikke kommet tilbake til melking og da kvelden kom dro folk ut for å lete etter dem. De ble funnet (av en border collie) kl 01.00 om natta. Det var ei av kyrne som var "stutgalen" og dro de andre med seg på leit etter stuten!

Her slapper vi av og pleier såre muskler og bein:

Hundene sloknet temmelig raskt, de var slitne de også. Her sover Isi på det fine hunderommet:
Vi var veldig glade for at flere og flere hytter nå legger tilrette for hunder på enkelte "egne" rom - veldig bra!!!

Etter en deilig middag slapper vi av utenfor hytta. Vi kommer i snakk med flere koselige folk. Vi fortalte hvor tunge sekker vi hadde og hvor lang tid vi hadde brukt, og fikk tilbakemeldinger om at det nok var etapper i lengste laget....
Tove og Annette ville ikke sove flere netter i de kalde teltene/soveposene og Tove hadde fått et stort gnagsår på foten og Gro hadde fått en hevelse på knoken som gjorde at det var litt vondt å gå.... Vi skjønte at vi måtte legge om ruta vi opprinnelig hadde tenkt å gå. Gro og jeg diskuterte litt om vi skulle følge planen og gå mot Hedlo, men da ville det bli for lange etapper og Gro var usikker på foten sin. Vi var slitne og bestemte oss om morgenen for å ta en "hviledag" og kun gå tilbake til Sandhaug i dag og overnatte der. Alf hadde fortalt oss at de også hadde noen hunderom, og jeg fikk ringt dem og bestilt plass til oss!
Litt trist å ikke få kommet oss til Hedlo, der vi også hadde bestilt hunderom, men det var nok rett avgjørelse å ta, alt tatt i betraktning.

Dermed dro vi alle  tilbake til Sandhaug onsdag formiddag. Det var sol og fint vær også denne dagen, med litt skyer også rundtomkring. Her kommer Annette og Frida:
En liten pause for å plastre såre bein:

Over broa igjen, tok en ekstratur for å få et bilde...:

Vi ankom Sandhaug i solskinn og jeg kjøpte straks en kald cider!!!  Gjett om den smakte godt! Vi fikk innstallert oss på rommene, to folk/hunder på hvert rom. Veldig kjekt at også DNT nå har begynt å legge tilrette for hundefolk!!!

Det går mange ruter fra Sandhaug:

Vi koser oss med lunsj, var nesten ferdige da det begynte å regne litt:

På Sandhaug fikk vi også en deilig 3 retters og vi ble sittende oppe og prate litt med noen vi traff fra Hundvåg, men det ble en tidlig kveld.

Torsdag var fin fra morgenen av. Slik så det ut da jeg luftet Isi i 9 tiden:

Tove og Annette ville gå direkte ned til bilene denne morgenen. Gro og jeg ville gjerne være ute litt lengre og vi ville ha en teltnatt til. Derfor gikk vi en "ny"/annerledes runde for å komme til bilen på fredagen. Vi startet på stien mot Tinnhølen pga Gro`s fot, men etter litt gåing gikk det så fint at vi definitivt ville gå en lengre runde. Derfor tok vi peiling østover og traff på ruta/stien til Rauhelleren. Det var en fin løype. Ikke så hardt underlag som ruta Tinnhølen - Sandhaug, mer gressunderlag. En kjekk tur også denne dagen. Det småregnet litt innimellom, så jeg fikk prøvd både ponchoen og låringsene. De fungerte greit og var luftige og gode å gå i.

Gro på stien mot Rauhelleren:

Lange, flate vidder så langt øye kunne se. Et flott terreng å gå i:

Vi fikk også endelig se Hårteigen. Et imponerende skue selv om vi bare så litt av den bak et lite skylag.

Her ses den såvidt i det fjerne:

Etter 7-8 km langs denne ruta, skulle vi finne stien som gikk nordover mot Tinnhølen. Stien viste på kartet og på gpsèn men ikke i terrenget. Det er nok en sti som ikke er særlig i bruk lengre. Men vi gikk der den skulle ha vært og å gå utenom sti i dette terrenget er jo veldig lett :-)
Vi så en mulig teltplass noen kilometer lengre frem. Et lite fjell, "Kleivshovd", tronte mot oss og der regnet vi med å få litt ly for nordavinden. Det passet godt å slå leir der, både fordi vi hadde gått ca 12 km da, og fordi vi hadde igjen ca 8-9 km dagen etterpå før vi var ved bilen.

Her fant vi en fin teltplass, ved Kleivshovdtjørnane:

Vi fyrer opp gassen og koser oss med varm drikke og senere med viltgryte a`la Real turmat, den var god:

Isi koser seg på telttur:

Vi lager middag og koser oss:

Det var ikke særlig kaldt denne natta. Det regnet endel og noen folk vi traff senere sa at det hadde vært uvær den natta... Det merket ikke vi noe til, så enten sov vi godt eller så har det vært lokalt mye regn?

Det ble en tidlig kveld, Isi slokna rimelig raskt:

Dagen etterpå, fredag, hadde vi frokost i teltåpningen. Været var overskyet og vi fikk pakket ned teltene før regnet kom.

Det regnet ikke så mye, men det dryppet endel på vår ferd mot "Byen". Ja, stedet ved enden av det store vannet "Tinnhølen" heter "Byen"..he..he..
Etter ca 5 km i terrenget kom vi altså til Byen, der grusveien startet. Vi grudde litt for å gå på grusvei i 4 km. Det er ikke fjellskoa beregnet på, så jeg får alltid vondt under beina når jeg går på så hardt underlag. Vi håpet at en bil skulle den veien vi skulle, men det var det ikke.... Vi så flere parkerte biler der, som nok tilhørte hyttefolkene i området. Kanskje vi kunne sette igjen sekkene og kjøre inn og hente dem etterpå...?  Men da måtte vi først finne folk og spørre om dette var en bomvei, noe jeg fryktet.
Og det var en bomvei... så vi måtte bare labbe avgårde på grusen. Den var heldigvis ikke så hardpakka så det gikk bedre enn vi trodde:

Endelig, etter ca 9 km, så vi bilene ved Tinnhølen, det var et godt syn, tross alt:

Flere bilder fra turen her.

I bilen ventet en kald cola og joggesko... det var herlig å få på seg andre sko enn fjellsko og en kald cola har vel aldri smakt bedre :-))
Vi kjørte videre til Dyranut og overnattet der. Vi var framme litt tidlig så hundene ble plassert på rommene og vi dro på shopping til Geilo... kontrastenes dag, på ein måde... ;-))