fredag 27. august 2010

Dyranut 2010 - den første dagen

NRH sør rogaland distrikt har i 13 år arrangert høyfjellsamling her oppe på Hardangervidda. Dette er en flott tradisjon og gir stort utbytte både treningsmessig og sosialt :-)

Jeg reiste oppover onsdag ettermiddag. Var framme kl 20.30 og da lå tåka tett her oppe.
Torsdag startet med tåke, men den forsvant i 11 tiden og jeg og Isi la ut på en deilig tur. Skydekket sprakk opp og sola tittet fram. Vi gikk ei lita mil og kom tilbake til Dyranut godt fornøyde. Her e Isi på vei mot "Vestle Skiftesjøen", like nedfor fjellstua:

Utover ettermiddagen og kvelden kom den ene etter den andre og kl 21 fikk vi en deilig treretters middag :-)
( ørretskiver m salat og rømme til forrett, viltkjøttkaker ++ til hovedrett og vaniljedrøm til dessert - det var godt).
 Etter middagen var vi sosiale noen timer før vi tok kvelden.

Fredag

Før avreise:

Været var bra, oppholdsvær og sol i starten, deilig, men det var lite vind...
Vi var delt inn i ulike lag. Jeg var med på overværslaget sammen med Gro Elin, Ritva, Ronny og Frode. Vi delte oss opp og Frode og jeg trente sammen. Vi skulle ha omtrent samme opplegg.

Folk gjør seg klare:

1. økt: Frode gikk opp på den høyeste toppen i vår teig, Larsbunuten. Jeg skulle gå innover og komme opp på denne i bakkant. Da jeg startet kom den lille trekken vi hadde her i kanten på fjellet, bak meg. Isi løper ikke så langt fra meg når vinden kommer bakfra. Samtidig ser jeg at all runderingstreningen har gjort henne mindre selvstendig enn tidligere. Får håpe at tre dager med overværstrening her oppe kan bedre på dette.
Da jeg kom opp på fjellet var det mer vind og Isi løper også lengre fra meg da. Men vinden, som når vi startet kom fra vest, er nå dreid mer mot nord. Måtte flytte litt på Frode, men da det var gjort gikk det fint. Isi slo på ham ca 200 m vekk. Når hun får ferten løper hun raskt og jobber veldig selvstendig og bra. Vi gikk ca 1 time før vi gjorde funn.

Her er Isi i søk på Larsbufjellet:
Melding, Frode er funnet:


Lunsj i gapahukene, siden jeg hadde bursdag var Paul så grei å slå opp gapahuken min:


Tror vi har fått oss en "Blånisse":

2.økt: Vi flyttet litt på oss for å få reint terreng. Jeg startet å gå nede i Larsbudalen og merket også her at vinden dreide noe. Måtte justere meg ift vinden hele tiden. Denne økta jobbet Isi mye bedre enn forrige. Hun løp lengre fra meg og selv om hun innimellom var på musejakt... så var hun lett å avbryte og søkte fint gjennom terrenget. vi gikk vel ca 30 minutter før hun slo på Frode. Denne gangen målte jeg avstanden, fra der hun slo, til der Frode var, til å være ca 350 m.

Isi i godt driv ca midt i bilde (en svart prikk...):

 Funn:


3.økt: En kort, kjapp økt på slutten av dagen. Jeg ønsket at Isi kunne få et raskt funn rett etter at vi startet.
Denne gangen fikk hun ferten av Frode kun få minutter etter at vi startet. Avstanden  var mindre, og hun meldte på avstand. Hun måtte løpe ned en gang til for å melde helt inne, det gikk fint.

Vi hadde en deilig middag i dag også. Forrett: speketallerken, hovedrett: steikt fjellaure (gu den va go...) og til dessert (en hemmelighet sa dem...), en kjempegod kake hadde betjeningen bakt:

Alle koste seg med kake:

1 kommentar:

Gro sa...

ÅÅÅ, får jo helt "viddesug" av å se på disse bildene. Koselig med kake på bursdagen da! : )