lørdag 28. august 2010

Dyranut - den andre dagen - Superdagen!!!

Lørdag: 
 I dag er jeg veldig fornøyd med Isi. Hun har jobbet knallbra og funnet figuranter på lang, lang avstand. Vi har også hatt momentrening med figurant på "kronglete" plasser (så "kronglete" som man kan finne her på Hardangervidda :-)


1.økt:
Jan Erik hadde lagt seg ut ved et vann i nærheten. Tanken var å se om hun ev svømte over eller om hun måtte løpe rundt, ut av fertsbildet, og så allikevel finne figuranten på andre siden.
Isi slo fint på figuranten ca 350 m oppi fjellsiden ovenfor vannet. Hun jobbet seg fint nedover mot vatnet, hoppet uti (vatnet var ca 200 m langt...). Det ble nok for langt å svømme, så hun tok bittet....  Jeg bare sendte henne fra meg. Hun løp så ned til vatnet igjen og startet deretter å løpe langs vatnet, på høyre side. Plutselig får hun igjen en supermarkering (vinden dreide litt) og hun tar bittet på nytt.... Sender henne avgårde igjen, og denne gangen løper hun langt avgårde, rundt hele vatnet. På andre siden løper hun i kanten helt til hun på ny får ferten og da bråvender hun og finner Jan Erik. Melder og kommer tilbake til meg.

Her er Isi i god fart oppover mot Larsbunuten:

Her har hun fått ferten av Jan Erik, som ligger på andre siden av vatnet:

Den røde sirkelen er der fig er, Isi løper rundt vatnet på høyre side:

Siden hun to ganger tok bittet på avstand, får jeg Jan Erik til å forsvinne nedover et stykke. Denne gangen skal hun få gå rett i lek, hvis hun ikke melder på avstand. Det går fint, hun finner ham, løper helt bort og får belønning. Hun er litt "lett på avtrekkeren" og innimellom må jeg kjøre med litt rett i lek, ev en godbit først og så melding. Det funker bra!

2. økt:
Jan Erik tar bilen og kjører et stykke for å legge seg ut. Jeg vet hvilken liten "pytt" han er med, slik at jeg kan justere meg etter vinden, for å prøve å få mest mulig avstand fra der hun slår på ham til der han er. Jeg starter å gå opp på Larsbunuten og så videre innover fjellet. Etter 2 km starter jeg å dreie nedover mot riksveien.
Plutselig ser jeg at Isi bråvender og starter å løpe nedover. Jegt sjekker gpsèn og ser at det er ca 500 m ned til figuranten. Så forsvinner Isi og jeg kontakter Jan Erik for å si at hun er på vei. Denne gangen skal hun få en godbit før melding. Det går kjempebra, hun er helt inne hos ham og får en godbit før hun snapper bittet og kommer løpende tilbake til meg. Knallbra - det var ca 500 m fra der hun slo på ham og ned dit han var. Det er jeg godt fornøyd med. Også selve søket var bra. Isi løp godt ut fra meg og bortsett fra et musemåltid underveis (som tar omtrent 10 sekunder...), så var hun skikkelig i søkemodus :-))

Isi i god fart oppå heia:


3. økta:
Momentrening på å ta seg helt inntil figuranten, som ligger oppi ei ur/skrent. Hvis hun tar seg helt fram, får hun direkte belønning :-)
Dette går kjempebra. Isi slår på ham på lang avstand (ca 200 m - men avstand var ikke et poeng her). Hun tar seg fint ned skrenten og løper rett inn til der han ligger oppi "ura" - veldig bra!  Hun får karbonader og er godt fornøyd :-)  Da han er ferdig å belønne, løper hun for å finne meg. Pga ulendt terreng tar det litt tid for meg... Da hun ser meg, snur hun og løper tilbake. Da tar hun bittet og kommer inn og får en belønning/påvisning til.




 Det var en ny treretters middag lørdagskvelden. Utrolig!!!! Så god mat er det lenge siden jeg har smakt. En veldig flink kokk, som var hentet inn fra Frode Aga`s "Hallingstuene". 
Forretten var kremet ørretsuppe, hovedrett var hjortegryte med vilttilbehør og desserten var creme brulè  :-))

1 kommentar:

Gro sa...

Ser bra ut dette her!! : )