mandag 28. januar 2008

Diverse turer i 2007

Uren luren, klatreturen…

20 januar, 2008 at 18:35

I dag, søndag 20 januar var jeg og Gro, med hundene, igjen på tur i Daleområdet. Sov lenge i dag..så turen startet kl 13.30.

Vi fant ut at vi ville ta en annen rute opp mot Dalevatnet enn den vanlige merka stien. Vi gikk derfor først ut på marka, og så deretter over ei svær steinur, før vi fortsatte oppover og oppover helt inn mot det store fjellet på venstresiden av løypa. Både oss og hundene fikk testet ut balanseevnene oppover i steinura, og videre oppover var det tildels klatring som foregikk… Det var knallgod trim for både to og firbeinte, for det gikk bratt oppover :-)


Flere steder var det flott utsikt. Bilder i webalbumet.

Etter at vi var over ura, fortsatte vi oppover mot foten av fjellet. Her var det bratt gitt…. Der oppe fant vi klatreveggen, med fastmonterte bolter i. Jeg har vært nede på flaten og hørt og sett folk henge her oppe i fjellveggen, men har ikke vært helt her oppe ved den tidligere. Den var jammen bratt. De er modige de som klatrer oppover her altså ;-)

Etterhvert kom vi opp i et område der jeg for noen år siden var i forbindelse med turorientering. Vi fant faktisk en post i dag som kanskje har stått der i flere år…?

Så kom vi ut på den merka løypa mot Lifjell. Da hadde vi Dalevatnet nedenfor oss, så vi gikk ned dit og rundt vatnet. Videre ned den vanlige løypa mot bilene. Det ble nesten mørkt mot slutten, kl var nesten 5 da vi var helt nede, så det ble en god, lang tur på 3,5 time.

Vi var heldige med været. Oppholdsvær og ca 6 grader. Vi hadde vel en liten regnbyge som varte ca 3 minutt… Da vi var rett ved bilene - kom PLASKREGNET, snakk om flaks :-)


Deilig søndagstur

6 januar, 2008 at 17:38

I dag var jeg, Gro, Isi og Maja på lang tur (4 timer) i Daleområdet.

Været var fint, litt overskyet og litt sol. Det blåste litt på toppene, men ikke på langt nær så mye vind som i går…

Vi startet turen på parkeringsplassen ved Velferdsbygget kl 11.45. Derfra gikk vi skrått oppover og oppover og oppover mot Resasteinen.
Der var faktisk sau i starten av turen, ikke så langt fra gården, så vi tok hundene i bånd her.

Turen opp mot Resasteinen og videre går i flott fjellterreng. Det er veldig kjekt med denne type terreng så å si “rett utfor stuedøra” (dvs 20 minutters kjøring fra Forus) :-)

Etterhvert kom vi opp til Resasteinen. Her er det en flott utsikt, så vi tok en liten pause her :-)


Fortsatte så over Skjørestadfjellet og over Jødestadfjellet. Så gikk det bratt nedover mot Dalevatnet.

Det var steder det var vanskelig å ta seg fram i oppover- og nedoverbakkene pga is som lå på/ved stien. Derfor tok turen noe lengre tid enn vanlig. Hundene kom seg fint fram, det var verre med oss på to bein… ;-)


Nede ved Dalevatnet tok vi en liten matpause, mens vi vurderte om vi skulle gå rundt vannet også i samme slengen….

Men vi fant ut at det ble mørkt om en times tid så vi gikk fra Dalevatnet og ned mot bilene og var fremme der 15.45.

Da jeg var nesten hjemme begynte det å regne litt, snakk om flaks…

Flere bilder i mitt webalbum


Litt trening og en deilig søndagstur

30 desember, 2007 at 17:40

Fredag 28 desember var både jeg og Isi trøtte etter leteaksjonen, men da Gro ringte og spurte om vi ville være med ut, så gjorde vi det.

Jeg ville gjerne at Isi skulle få søke litt og få et funn etter nesten 8 timer i søk de to foregående dagene, uten funn.

Gro gikk opp i høye skogen og jeg og Isi startet søket. Nå så hun ikke særlig trøtt ut… ;-)

Gro ble funnet rimelig raskt og greit, selv om vinden der inni skogen lurte oss litt. Den kom fra alle kanter, som vanlig. Hun ble funnet da jeg sendte Isi på et runderingslag oppover grus/traktorveien inni skogen. Der på toppen ut mot markene fikk hun ferten og løp ned og meldte. Hun satte stor pris på godbitene :-)

Etterpå fikk Maja søke litt etter meg og så ruslet vi litt rundt inni skogen til slutt før vi kjørte hjem.

Lørdag 29 desember sov jeg godt og lenge…og var dermed ikke på trening før kl 13.00. Hadde avtalt at Krissi også kom i 14 tiden, så skulle vi trene litt feltsøk. Vi luftet hundene litt før og etter og så søkte vi felt. Det er lenge siden Isi har søkt felt nå, men hun hadde ikke glemt gamle kunster. Fant og apporterte flott alle 6 gjenstandene. Feltet var 15 x 30 m. Også Snuppa var knallflink. Hun fikk et felt med kun plastgjenstander i. Hun trenger bare litt mer trening nå på å holde fast, plukke opp og etterhvert apportere helt inn noen av de mest “vrine” plastgjenstandene.

Søndag 30 desember. Denne dagen gikk vi på en forholdsvis lang tur på oppsiden av Svilandskogene. Vi gikk ca 8 km og var ute i ca 3,5 time.

Gro og Maja, samt Krissi og Snuppa var med. Vi parkerte der vi pleier når vi trener på Sviland og la i vei oppover i skogen.


Etterhvert kom vi ut på utmark og gikk oppover mot Kolfjell. Det er flott terreng her oppe, en blanding av utmark, høyfjellsterreng og myrer/lyngheier. Der oppe var det en flokk sauer, så hundene gikk litt i bånd. Vi fortsatte mot neste høye topp, Voren.

Der var det flott utsikt. Vi hadde lunsj like nedfor fjellet og fortsatte så nedover mot Tjessheim og så ned i skogen igjen.

En herlig tur var det. Været var stort sett fint. Vi hadde vel noen dråper regn men mest sol og vind på toppene :-)

Her er flere bilder.


Lang juletur

25 desember, 2007 at 18:52

I dag, 1. juledag dro jeg og Isi på langtur med Gro, Annette, Maja og Frida.

Pga at været var rimelig bra, dro vi til Dale og gikk den lange Lifjellløypa :-)

Hundene hadde bånd på her oppe ved senderen fordi noen folk satt og spiste ikke så langt derfra…. ;-)

Vi var ute i 5,5 time og gikk ca 1,2 mil. Det var deilig :-)

Flere bilder av denne og andre juleturer her.

På slutten av turen kom også mørket, samt litt vind og regn.. Men heldigvis hadde vi med oss lykter….klok avskade etter sist jeg og Sylvelin tok turen en nyttårsaften for noen år siden. Da kom også mørket, og vi var ikke forberedt på det…Så siste stykket gikk med lyset fra mobilen min i et svært ulendt terreng…


For ei flott helg på Tjørn!

21 oktober, 2007 at 19:56

Med (u) været forrige helg friskt i minne, var det et nesten helt utrolig flott vær denne helga :-)

Vi (4 jenter og 3 hunder) kom opp fredag ettermiddag, fikk fyr i vedovnen, og satte lammelåret i steikeovnen.

Det var sol, sol og sol….Ut for å nyte det flotte høstværet!

Etterhvert når sola gikk ned ble det kaldt å sitte ute, så vi gikk inn for å spise lammelår og drikke rødvin… ;-)

Lørdagen kom med flott vær. Sol, lettskyet, noe vind som var litt kald på toppene. Etter en sein og lang frokost gikk vi ut på tur. Else måtte reise hjem, men Annette, Gro og jeg, samt hundene Frida, Maja og Isi gikk ut på tur.

Turen gikk vestover og oppover mot Bakketoane. Her oppe var det er flott utsikt til alle kanter. Og når været var så fint og klart som nå, så så vi helt til havet vestover og vi så radaren på Skykula i øst :-)

Se bilder i mitt webalbum.

Etter pausen gikk vi tilbake mot hytta, over Trollarinda/langs fjellkammen. Også her en flott utsikt i mils omkrets!

Vi var ute ca 4 timer og gikk en 8-9 km, herlig ;-)

Satt litt på terrassen da vi kom tilbake, og mintes regnværet og tåka for ei uke siden. Nesten utrolig at dette er samme stedet. Det er virkelig flott her oppe i slikt vær, og tilsvarende ufyselig når det er regn, vind og tåke…

Synd ikke instruktørene som var her med oss på treningsamling forrige helg fikk oppleve hvor fint det kan være her!

Søndagen kom med nesten enda bedre vær, er det mulig??? :-)

Lite vind, 11 grader, lettskyet og mye sol. I dag trente vi litt.

Isi hadde to søk etter Gro, som gjemte seg på noen topper. Isi skulle ikke få ferten av henne, men på første søket fikk hun to påvirkninger (lyd) før jeg tok henne vekk og gikk opp et stykke før jeg tok prosedyrer og slapp henne i søk.

Uten hjelp av vinden løp hun opp på toppen og etter litt leting fant hun Gro.


Neste søk, ved en annen topp, løp hun selv opp når hun så jeg hadde retning mot toppen. Men pga sambandsproblemer fikk ikke Gro meldingen min om å gi lyd. Derfor kom Isi etter litt ned igjen. Denne gang satte jeg meg ned og gjorde prosedyrene og gav så “pass på” (kommando for fritt søk). Hun fòr opp på toppen igjen og denne gangen fikk hun lyd når hun var på vei opp og Gro ble funnet.

Da vi var ferdige var det tid for rydding og utvask, samt litt avslapping i SOLveggen, før vi satte turen hjemover!

Flere bilder i mitt webalbum.


Tur i ufyselig vær

8 april, 2007 at 11:12

I dag var planen egentlig at jeg og Reidun skulle ut å gå orientering. Gløtta så vidt på øya i 08 tiden og så at det SNØDDE…For 1 uke siden hadde vi 20 grader her!

Driver da ikke med vintersport, så jeg krølla meg sammen igjen under dyna og sov noen timer til. Da jeg stod opp øste regnet ned, det var kun 2 grader og det blåste godt, så all lyst til å orientere forvant som dugg (for ikke å si regn) for solen.

Kjørte opp til Sviland for å hente noen bilder fra Kai Erik og der var en våt gjeng igang med trening.

Jeg gikk en god tur på vel 1,5 time og var igrunnen fornøyd med det.

Det var godt å komme innendørs etter en slik våt opplevelse, og Isi krøllet seg sammen oppi kurven sin.


Ingen kommentarer: