mandag 28. januar 2008

Orienteringsturer i 2007

Orientering i deilig vær!

12 august, 2007 at 19:16

Jeg, Annette og Gro, med hundene Isi, Frida (flat) og Maja (golden), var på orienteringstur i Lundekvamområdet også denne søndagen!

Været var deilig, sol, varmt, lettskyet, bitte litt vind :-)

Det ble en kjekk 5 timers tur i ganske krevende terreng. Kjempeflott kondisjonstrening for både to- og firbeinte!

Her står fra venstre Annette, Gro og Isi. Vi er på vei opp til Middagsnutane, en god stigning og en fantastisk utsikt i alle retninger fra toppen ;-)

Se bilder i mitt web-album.

Orientering og paddetur

5 august, 2007 at 18:57

Søndag var jeg og Sylvelin, Isi og Sibbe på orienteringspost jakt på Lundekvam. Det var et deilig vær, over 20 grader, god vind og SOL :-)

Hun tok den i munnen, men spyttet den momentant ut etter 2 sekund…

Tror ikke den smakte særlig godt!

Det var en deilig tur på vel 3 timer. Godt for hundene (og oss) å gå tur i skikkelig ulendt terreng!!! Vi blir så spreke så…

Etterpå drog jeg til Sviland og var med Krissi og trene på dekk med Snuppa.

Ruslet en liten tur der etterpå.

Se bilder i mitt webalbum

Varm orienterings tur…

10 juni, 2007 at 21:59

I dag dro jeg og Gro + hundene, for å gå orientering i varmen! Snakk om å “ta tyren ved hornene”…
På Lundekvam var der nok trær til å få skygge, samt endel myrer og små bekker + Måketjønna, så vi regnet med at det ville gå bra, på tross av varmen!

Startet ca kl 13.00 i 28 grader… ;-) Tok det med ro, stoppet ved ethvert vannhull, myrhull osv, samt at vi hadde med masse vann til oss selv og hundene.
Noen av myrhullene hundene krøp nedi, var rimelig svarte og
sølete ;-) og da de kom opp og ristet seg, ble vi møkkete på både legger og lår…

Det ble varmt ja..puhh…men gikk egentlig ganske bra. Mye takket være trærne som gav skygge, samt en svalende bris.
Det værste var faktisk undervegetasjonen…Har aldri sett så mye einerbusker og andre stikkebusker, nedfallstrær, og stikkegreiner… :-(
Vi gikk jo i shorts, så det ble mye skraper på beina. Skikkelig vondt å ta seg fram var det til tider. Lenge siden noen har beskåret skogen i dette området.

Fant de 4 postene vi hadde planer om å ta. En av postene var skikkelig vrien, men til slutt fant vi den, egentlig når vi hadde gitt opp og var på vei vekk.. ;-)

Vi ville ikke gå for langt pga varmen, men det ble vel en 6-7 km, og vi holdt oss rundt Måketjønna.Det var langt nok og hundene hadde nok ikke klart seg så bra hvis det ikke hadde vært for flere bekker og myrhull, samt at vi tok pauser og lot de (og oss) slappe av i skyggen.

Mot slutten tok vi en lang, god rast ved vannet Måketjønn. Hundene bada og koste seg stort! Kun etpar folk ved vannet, et stykke fra oss.

Var tilbake ved bilene ca 17.30, så det ble en god tur på 4,5 time!

Da jeg kom hjem oppdaget jeg 6 stk hanntikk på Isi, til tross for at hun har på scaliborhalsbånd. Alle bortsett fra en, var livløse (og takk for det), så det er fremdeles gift igjen i huden til Isi.
Tydelig at det er mye hanntikk i dette området :-(
Men vi så da ingen hoggormer ivertfall, det er da noe…
( heller ingen kviger Krissi :-) )

Lang orienteringstur

1 mai, 2007 at 17:52

I dag har Reidun og jeg ( + hundene) vært ute i 5,5 time og orientert. Det var i et nytt terreng ved Bue i Bjerkreim kommune. Flott terreng og utfordrende å orientere i.

Ingen stier, så her måtte vi finpusse både kompasskurs og lese terrenget, men vi fant alle postene og fikk “betalt” med 90 poeng ;-)

Vi hadde med mat og drikke og koste oss i det deilige været.

Terrenget var innimellom tett…., men åpent og fint størstedelen av turen. Flott utsikt fra toppene!

Der var flere små tjern og mange små og store myrer, deilig for hundene å kjøle seg av i. En herlig tur!!!

Ikke vanlig trening i dag…

18 april, 2007 at 21:59

Jeg er fremdeles litt snufsete og tok ikke sjansen på å bli kald på treningen i dag. Bedre å gå en god tur.

Tok noen orienteringsposter og var ute i nesten 2 timer. Både Isi og jeg syntes det var godt å komme ut igjen, etter noen kjedelige dager uten tur.

Etter turen, nede ved bilen la jeg ut en lite feltsøk, utråkka. Kastet 5 små gjenstander ut i et område. Isi satt og trippa nede ved bilen. Da jeg sa “søk” fôr hun ut, bråstoppet da hun fikk ferten av første gjenstand, en bit av en sokk. Kommer i full fart inn, rundt meg og holder fast til jeg klikker. Fant alle 5 gjenstandene i løpet av 3 - 4 minutter så i dag var hun i “bånn gass” modus. Feltet var ikke så stort da, bare ca 20 x 10 m, klarer ikke å hive små ting så mye lengre… De andre gjenstandene var en teltplugg, en klokke i plast, et metall lokk og et plastlokk.