lørdag 14. august 2010

En varm og flo(å)tt dag i Vigreskogen og 4 korte økter

Lørdag morgen var vi klare for en ny rundering i Vigreskogen. Det var en varm dag, allerede da jeg kjørt utover i 9 tia var det 17/18 grader.
 Siden Isi ennå går på pencillin og det var varmt, bestemte jeg meg for å ta mange korte økter heller enn 2 "vanlige".

Vi startet imidlertid med at Ronny fikk en liten utfordring :-)  Da jeg luftet Isi i "valpeskogen" stod det en forlatt moped der (dumpet/stjålet..??). Og siden jeg er blitt ganske "miljøskadet" av å ha trent så lenge i NRH, så klarte jeg ikke gå forbi denne... Den var jo et FLOTT utgangspunk for en praktisk liten oppgave :-))
Så jeg gikk bort til den og gikk et lite spor derfra. Da Ronny kom litt senere fikk han beskjed om å gjøre seg klar. En ung! mopedfører var savnet i Vigreskogen, og han måtte finnes fort.
Ronny tok utfordringen på strak arm og han fant mopeden og fikk tatt sporoppsøk fra den. Da de var avgårde på sporet, løp jeg og la meg i slutten. Og etter kun få minutter kom lille Daisy løpende og fant meg :-))

Ronny i gang med sin praktiske oppgave, Daisy runderte for å se om hun fant "noe":

 Ronny observerte mopeden og tok deretter sporoppsøk:

Etterpå fikk Isi en klapperekke oppe i storskogen, 2 klapp på hver side. Så gikk jeg i bilen med henne, mens Bjørn Erik trente apportering med Balder.

Etterpå var det Isi sin tur. Hadde 4 funn, med melding. Hun husket selvfølgelig klappa (det er jo meningen det da) og løp ut i full fart og hadde veldig flotte slag, super melding og påvisning. Siste funn på høyresiden, ville jeg at Ronny skulle holde Isi igjen slik at vi fikk en passering over på siste funnet.
Jeg ba han om å snu henne etter lyden da jeg ropte, slik at hun forhåpentligvis ville løpe framover, heller enn inn rett der jeg gikk. Det var ganske tett vegetasjon framover, og lett å løpe inn der jeg gikk (en "gate" i terrenget). Men det funket kjempeflott å få henne framover gjennom det tette - første rop fra meg, og Ronny rettet Isi mot lyden min, som da kom et stykke forfra, og ved neste rop slapp han henne. Hun bykset inn i det tette og hadde flott framdrift - kjekt når man lykkes med slike små "taktikker" :-))
Stoppet etter de 4 slaga/funna.

Ronny belønner Isi:

Isi fant Trond Arve og får til slutt stjele godbiter fra "posen":

Men du verden så varmt og ikke minst fuktig det var der inne i den tette storskogen i dag.... Sola varmet godt, det var ingen vind og fuktigheten i vegetasjonen var kvelende. Dråper liksom poppet opp på armene og i ansiktet :-/
Heldigvis ble det litt bedre utover dagen. Det kom vind og fuktigheten fordampet vekk, men "valpeskogen" var desidert den svaleste plassen i dag.

Så var det Trond Arve og Bertil sin tur. De hadde hele 12 slag i dag, i valpeskogen (ny rekord) - bra jobba Trond Arve! Bertil har jammen "kviknet til" og løper nå raskt og beint ut til figurantene for å få leke :-)


Da det var Isi sin andre økt, ble Bjørn Eirik plassert ut litt lengre borti løypa. Planen var funn, blindslag og funn. Det ble imidlertid 3 - 4 blindslag før hun fant Bjørn Eirik. Det var en liten misforståelse om hvor han var og han var en smule langt ute ( 80 m) og uten vindhjelp, så fant hun ham ikke i første omgang. Da vi fikk lokalisert ham ved lyd, løp Isi ut og fant ham. Stoppet etterpå.

Vi hjalp både Bjørn Erik og Ronny med treningen og så tok vi lunsj i solsteiken :-)

Bjørn Erik fikk start på motoren...!!!  og kjørte moppen ut av skogen:

3 økta var kun to funn og ferdig!!  Ikke like lett å stoppe etter kun så kort, men tror det er greit å gjøre litt slik også.
4 økta var Ronny plassert ut et stykke foran i løypa. Det ble 4 flotte blindslag før hun fant Ronny :-)  Så fikk hun et funn til slutt på andre siden.
Det krydde av små flått i dag, der ute i Vigreskogen. Det er nok mengden av rådyr her som gjør at det "krele" av de ekle kregå... Børstet vekk mange fra buksa mi og plukket mange av Isi. Vel hjemme var det å saumfare oss begge ;-/

1 kommentar:

Gro sa...

Ja slike sommerplager som flått, og ikke minst veps er noe dritt......de får deg rett og slett til å ville løpe, ikke sant, he he.
: )