onsdag 22. juli 2009

18 t gammelt spor og lang tur til Store Skykula

Tirsdagen startet med at jeg og Isi gikk et spor Gro la ut mandag ettermiddag. Det hadde ligget i 18 timer da jeg gikk det. Jeg var ørlite mer skeptisk til hvordan dette ville gå. Det var fordi det pøsregnet rett etter sporet ble lagt ut og utover kvelden kom det mer regn og noe tåke kom også sigende...
Men vi fikk da prøve.

Gikk mot startpunktet, to stolper ikke så langt fra veien. Isi slo med en gang på sporet og tok riktig vei :-)
Yes!... dette startet da lovende, håpet jeg. Hadde ikke noen andre holdepunkt, enn startsløyfa.

Isi fant sporet og går i fint driv oppover lia:

Da hun hadde gått ca 100 m fant hun en gjenstand. Etter gjenstanden brukte hun litt tid på å finne igjen sporet.
Isi har funnet en gjenstand:

Hun gikk på, men flere ganger underveis mistet hun sporet og sirklet litt før hun fant det igjen. Tydelig at dette sporet var vanskeligere å følge enn det sporet vi gikk mandagen. Ikke så rart, for det hadde som sagt regnet masse.
Men vi kom oss veldig fint igjennom sporet og til tider gikk hun utrolig bra, uten sirkling. Vi fant alle 5 gjenstandene og slutten - kjempefornøyd med Isi, spesielt fordi jeg hadde litt "bange anelser" før vi gikk.
Sporet var ikke langt, ca 400 m. Her er sporloggen, Gro er blå, Isi og jeg rosa. Ser her at hun går nøyaktig oppover fra starten. Her er vi i le av vinden.
Etter at vi runder toppen, får vi vinden inn først rett mot oss, så fra vest og da går hun noe sekundært:

Så var det inn i hytta og spise frokost før vi kjørte til parkeringsplassen ved Skineldvannet og startet oppstigningen mot Skykula.
Det startet å regne da vi startet turen og vi kikket håpefullt mot himmelen, for YR.no hadde jo lovet oss halvskyet fint vær...

Lave skyer oppå fjellet:

Utsikten mot Skineldvannet og parkeringen, langt borte ses toppen på Navarsheia,
der vi var på fredag:

På vei oppover den første kneika:

Heldigvis ble det lettere og litt oppi bakkene forsvant både regnjakker og bukser... Sola tittet litt frem og da ble det riktig godt og varmt.

Eirik, Isi og Maja:

Oppe ved varden blåste det godt, ca 900 m.o.h. , men vi fant en lun plass for lunsj. Etterpå gikk vi samme vei nedover igjen.

Lunsj, bak Isi ses radaren:

Det er en lang tur, ca 15 km. I dag var det Gro, Eirik og jeg (+ hundene) som tok turen. Eirik (13 år) var den sprekeste av oss... han formelig "fløy" oppover de bratte bakkene :-)