lørdag 20. februar 2010

Utrolig gøy å rundere med en frisk hund :-)

Isi drar på for å komme fram til runderingstarten . Hun er megaklar!!!


I Vigreskogen møttes 7 stk "vårkåte" NRHère for dagens runderingstrening denne lørdagen. Det begynte tidlig å snø..... og etter en stund lavet det skikkelig ned, før sola plutselig tittet frem :-)

Vi delte oss og Isi og jeg ble med i "storløypa", selv om planen var å ha to korte, kjekke økter.

1 økt:
Ronny og Trond plasserte seg ut i starten og Isi startet som et "skudd". Det ble raskt funn av Trond og det var rett i lek. Godbiter og nye pipedyr (STOOOORE)... De falt hvist "i smak", spesielt "rotta".
Vi fortsatte, og Isi ble holdt igjen ute hos figuranten og jeg ropte og sendte henne over på andre siden. Rett til Ronny, svusj...svisj...svusj... svisj....Isi føyk fra den ene siden til den andre i stor fart i snøkavet.
Slik fortsatte vi noen funn til, så etpar blindslag og vi avsluttet med funn av Sylvelin og Mina (barnebarnet). Her testet jeg melding og den satt flott :-). Stoppet der, like før "rådyrplassen".



Jeg er figurant for Ronny og her er Daisy som akkuratt har tatt fastbittet og er på vei inn til Ronny. Knallbra melding - raskt som lynet - svusj - og inn til Ronny på 2 sekund!


Daisy får tygge litt på leken som avslutning på jaktleken:


Økt 2:
Satte begge figurantene ut på forhånd. Startet med blindslag. Fant Trond (rett i lek) etter ca 4 blindslag som gikk aldeles strålende - så gøy når ting fungerer.
Helt tydelig at tyroksintablettene virker. Isi er tilbake i god gammel form, dette lover bra!

Og nå ser jeg jo virkelig hvor langt nede hun var i fjor.... Da fungerte hun dårlig og prestasjonene svingte utrolig mye. Måtte jo til og med bruke "harer" og annen hjelp jeg tidligere aldri har brukt, selv ikke da hun var valp/ung. Men et tegn på denne sykdommer er både fysisk, men også psykisk "forfall"... Er bare så utrolig glad for at jeg tok den veterinærsjekken og fikk vite hvorfor hun hadde fungert så dårlig!!!!

Og NÅ - knallbra rundering. Etter funn av Trond ble det endel flere blindslag enn tenkt fordi jeg ikke hadde vært flink nok til å forklare Ronny hvor han skulle gjemme seg. Han var mye lengre fremme enn planen ,og jeg sendte Isi flere ganger inn dit jeg trodde han skulle være.
Det positive er jo at hun gikk på ny og på ny... selv om ingen var der.
Til slutt fant jeg vel ut at jeg fikk stole på henne - det var ingen der....! og tok kontakt med Ronny på radioen.
Han måtte jo også lage lyd nå slik at jeg fikk vite hvor han var og han trakk litt nærmere. Isi hørte selvsagt også lyden og var helt "hysterisk" til jeg slapp henne. Hun jobbet lenge for å finne ham, for han var langt borte og langt ute. Men for en motivasjon - skikkelig gøy å se!!!

Etter å ha funnet ham, fant hun Trond på andre siden. Så noen blindslag før hun igjen fant Ronny, nytt blindslag og funn av Ronny igjen. Da var vi gått et stykke forbi "rådyrplassen", ca 400 m, avsluttet der. En super økt.

Da vi var ferdige tok jeg faktisk en liten skitur på ca 30 minutt her i Vigreskogen. Fint der det var mye snø, og det var det enkelte plasser, masse snø. Men noen steder var det iset og flere steder var det lite snø, samt endel pinner og kongler som stakk opp.

Isi venter, "kommer du eller"??? Jeg er ikke sååå rask på ski akkuratt:


Ikke særlig god gli her nei... :
Legg merke til skimerket (som de norske vinnerne i OL hadde, uten sammenligning forøvrig...)

3 kommentarer:

Kristin M sa...

Så kjekt å lese at Isi er tilbake i god form igjen. Viktig å legge merke til ting når hunden ikke jobber som den skal eller kan, det må vi alle huske på.Håper nå det blir trening på oss i neste uke, er litt bedre av omgangssyken, men det frister ikke enda med så mye mat. Ha en fin kveld.
Kristin

Krissi sa...

Knallbra, Tone! Godt å læse at Isi e tebake i form! :)

Tone sa...

Ja, det var utrolig kjekt å se at hun var i bra form på lørdag. Det er alltid litt "skummelt" når hundene av ulike årsaker "går dårlig". Og spesielt når de er syke... slik "dårlig trening/øvelser" kan så lett legge seg på "repetoaret"...
Heldigvis ser det greit ut så langt, og heldigvis så presset jeg henne ikke (unntatt på prøvene). Jeg brukte "harer" og annen påvirkning og hun hadde det sikkert gøy på treningen, selv om hun stoppet opp innimellom og så litt "tom" ut.
Husker Nina (tror jeg) sa at det ser ut som hun gjør slik nybegynnerhunder gjør når flyingen/passeringen ikke sitter/er trent nok på. Og det var det der med det mentale, som også følger denne sykdommen, når nivået er for lite.