søndag 19. oktober 2014

Generaliseringen av fastbittet fortsetter

Lørdag var noen på Dale for ei kort treningsøkt. Passet godt, for jeg hadde også noen andre planer denne lørdagen.
Startet dagen med å kjøre til Sviland og gå et spor jeg la ut fredag kveld... Hadde regnet med egentrening nemlig. Sporet hadde nå ligget ca 15 timer og det var ca 400 m langt. Tok på sporselen og lina ved bilen og gikk nedover grusveien mot starten. Holdt på å slå på gpsèn og fulgte ikke så mye med på hunden, men så plutselig at hun hadde funnet starten selv! Da var det bare å løpe etter og unna gikk det. Hun dro fint avgårde, fant første gjenstand, videre nedover, krysset en sti og videre mot bekken. Det gikk veldig bra, kun et sted, da vi skulle krysse stien på ny, dro hun meg et stykke til siden for sporet. Hun lette og lette og da jeg oppdaget at hun lette og ikke gikk spor, gikk vi tilbake et lite stykke. Der fant hun sporet igjen og like etterpå en gjenstand - godt tima den der gitt! Så bar det videre og hun fant alle gjenstandene og slutten. 

Slik så sporloggen ut:

Prøvde å filme litt med mobilen, men det var ikke lett i farten...


Så kjørte vi til Dale, der Gro Elin, Oddvar og Ronny også kom. Jeg ville fortsette generaliseringen med fastbittet. Nye figuranter og jeg ville starte i skogen. Vekslet mellom sittende og liggende figuranter, synlige og skjulte fra midtlinja.
Gro Elin ble med på første runden. Startet med henne synlig, på de første funna. Det gikk veldig bra. Emma løp ut og meldte fint. God innkomst, hun holder fast, men er raskt ute igjen. Strammet bittet inn litt for hver økt, og på de to siste var det tilnærmet "normalt", slik at hun ikke setter foten fast i det når hun løper og ikke strammere enn at hun greit får tak i det. Det ble 5 meldinger i skogen denne økta.

Neste økt brukte jeg de to andre som figuranter. La dem ute i skjul fra første slag. Der snuste hun litt på noe/en pressenning, like ved Ronny, før hun meldte på ham. På andre siden gikk det veldig bra. Hun venter 2-3 sekunder før hun melder og det er ønskelig. Da har jeg en "buffer" ift feilmeldinger. Hun kan godt vente litt og se: er det direkte belønning? Løsbitt? Neivel, da melder jeg :-)


På et av funna (av totalt 6), måtte hun ha hjelp. Da hadde hun bare sett på Ronny... og ville så løpe inn. Han ropte på henne og hjalp henne litt. Dette var på funn 5, så kanskje hun begynte å bli sliten i hodet? Hun er jo også høyløpsk... Dermed ble siste figurant trukket litt inn, slik at hun så ham, ville at det neste skulle bli bra og da måtte det sannsynligvis gjøres litt enklere. Super melding uten hjelp på dette. Da avsluttet jeg.

Før vi avsluttet for dagen fikk hun en tredje miniøkt. To funn på marka. Flotte meldinger!



Ikke et godt bilde, men her kommer hun ivertfall:
 

Et spor Emma gikk i finværet tidligere i uka, på Dale. Blanding av asfalt og gress. Lar seg ikke forstyrre av sauene, som plutselig stod like ved veien... jobber litt der vi møtte en bil, der hadde det nettopp jobbet to karer med å laste noe inn/ut av bilene.Noen av vinklene er skikkelig bra, men det vanskeligste er å holde på sporet når man kommer fra gress og så over på asfalt:

Ingen kommentarer: