tirsdag 1. september 2015

Lang rundering

Lørdag vi vi en hel haug i Vigreskogen. Det var en varm dag, ca 20 grader og det var ikke så mye vind inni skogen. Vigreskogen har vrine vindforhold flere steder, pga tett vegetasjon. Fin utfordring for hundene og oss ift dekking av terreng.
Vi delte oss i tre lag og fordelte oss rundt i skogen.

Vi var 3 -4 stk i den vanlige "Storskogen". Emma skulle få en lang rundering og jeg ba to figuranter gå ut og gjemme seg mellom starten og ca 450 m. Det var ukjent for meg hvor de var.

Emma var full av motivasjon og startet som en rakett på første slag (og slik fortsatte hun helt til hun hadde rundert 900 m).
Hun dro fram ca 200 m på første slaget og fant da første figurant! Vinden var sørfra også, så hun fikk nok ferten av Ola rimelig raskt. Deretter nesten tilbake til start... og Emma gikk som ei klokke. Flotte slag, langt ut og framdrift på de fleste. Flotte passeringer, full fart over midtlinja og hun var bra nærme meg.

Vi fant Venke på ca 300 m. Da ble Ola sendt framover og skulle være ute et sted der jeg hadde gått mye selv, som figurant tidligere. Men det brydde ikke Emma seg om. Hun fikk ferten av Ola da hun var på vei ut på motsatt side og tok en elegant sving tilbake til midtlinja, krysset den og fant Ola.

Da jeg var på påvisning gikk Venke ca 200 m framover og gjemte seg. Det ble noen blindslag før hun gjorde funn. Da var vi kommet ca 800 m. Jeg avsluttet med to funn til, sånn at det ble vel ca 900 m. Viktig at hun får erfaring i at selv om man begynner å bli sliten og har rundert langt, så blir det mer gøy!!!
Fastbittmelding på alle slaga, gode meldinger og hun har blitt mye roligere når hun har kommet inn med meldingen. Jeg har konsekvent, i en god periode nå, ikke sluppet henne på "vis"/påvisning, før hun har satt seg og sittet en stund. Jeg roer ned, klapper og tar på ei lita påvisningsline. Det har hjulpet veldig, for tidligere kom hun inn som en rakett, brukte meg som rundingsbøye og fòr ut igjen. Runderingen er veldig bra nå altså! Emma har også "vokst" mer mentalt, hun virker dreven og rutinert, selv om det bare er noen måneder siden hun ble 2 år...

Det ble bare en økt på oss, for jeg hadde en butikk å nå, som stenger kl 14.00 på lørdagene... Men det var jo ei super økt!

Ingen kommentarer: