søndag 4. januar 2009

Leteaksjon på Gausel

Kl 23.10, lørdag kveld, ringte Krissi (vikarierende OL) og varslet om at det var en leteaksjon på Gausel. Det er jo faktisk her jeg bor... Det var en dame på 80 år som var forsvunnet fra hjemmet sitt.
Politiet ville imidlertid først ha inn en person fra hver organisasjon til et planleggingsmøte på politihuset. Hun spurte om jeg kunne dra inn dit.
Krissi skulle imens forhåndsvarsle de andre hundeførerne. Vi var usikre på hvordan søkemulighetene var og hvilke områder som var aktuelle. Det er jo mest boligbebyggelse her på Gausel.


Jeg reiste derfor først inn til politiethuset i Stavanger og var der ca 23. 40. Vi fikk info og startet planleggingen. Fikk gitt beskjed til Krissi om å varsle at de som hadde meldt seg, kunne holde seg klare.
Det var et stort område på Gausel/Forus som var aktuelt å søke i og her er jo noen turstier og tur/grøntområder.
Etterhvert ble vi enige om strategien og oppmøtested. Fikk gitt beskjed til de andre. Vi var i alt 4 hundeførere: Kristin T, Jørn, Frode D og meg.
Jeg informerte dem når alle var kommet til KO, som var satt til ICA butikken på Gausel.
Både Røde kors, Norsk folkehjelp og Roverne var på plass med mannskaper. Roverne kom også etterhvert med brakka si, som er et ypperlig KO. Den er innredet med sambandsrom, stor skjerm, PC, kartdata, fargeskriver mm. Ikke minst er det godt å ha et varmt sted å hvile seg litt mellom øktene!
Her er et bilde fra brakka, som er "stjålet" på rovernes side:


Vi etterhvert tatt kopi av et orienteringskart jeg hadde over store deler av søkeområdet. Det var nemlig et år der det var orienteringsposter her ute på Gausel.
Dette er også en god grunn til å kjøpe kartpakkene til orienteringsklubbene her i distriktet.
Man får bruk for de kartene der, en eller annen gang. Har på en tidligere aksjon hatt behov for kartet over bl.a. Sørmarka.
Det er også en fin måte å bli kjent i andre områder enn der vi vanligvis går tur, og det kan være greit hvis det blir en leteaksjon i et av disse områdene en eller annen gang.
Denne gangen var jo både jeg og Jørn kjent i områdene her på Forus/Gausel og det er nok en fordel, spesielt i mørket.

Vi startet å søke i 01 tiden og jeg var ferdig med søket ca kl 05.30.
Mine søkeområder var fritidsgården og friområdene rundt, deriblant en skole, barnehagen (der jeg jobber!...) og lignende åpne områder.
Var også nede ved den Britiske skolen for å følge opp en mulig observasjon i en gate der. Det ble derfor endel gåing, også på asfalt, noe beina mine bærer preg av i dag... (ikke det beste skotøyet å gå i fjellsko på asfalt). til slutt var også jeg og Frode på turveiene oppe ved Jåttånuten. Jeg gikk tilsammen ca 12 km.
Alle hundeekvipasjene gjorde en flott innsats og leteforholdene var innimellom litt utfordrende med glatte partier på fjell/berg i friluftområdene, faktisk ganske mange bratte partier med skrenter og stup og det var glatt..., mye katter i enkelte områder og endel fert etter folk som har vært ute på tur tidligere denne dagen.
Var hjemme litt før kl 06.00. Jeg var stup trøtt, også fordi jeg hadde vært på en lang trening på Sviland fra 9.30 til ca 17.00.... Det ble jammen en lang dag, hadde vært våken i nesten 24 timer. Trøttheten kom da jeg kom hjem. Når du er ute og leter kjente jeg ikke noe til dette.
Jeg gav så Isi frokosten sin...før jeg stupte til køys, og regner med å bruke størstedelen av søndagen i senga, eller ivertfall i ro... ;-)

SISTE NYTT - Mandag ettermiddag: Den 80 år gamle dama er funnet i god behold. Les mer i Stavanger aftenblad.

Ingen kommentarer: