mandag 8. juni 2009

Leteaksjon på Eigerøy

Søndag kveld kl 20.08 ringte alarmtelefonen. Var akkuratt kommet hjem fra en laaang dag med o prøve arrangement samt litt sportrening med Isi etterpå, ved Bjerkreimsenderen.

Det var savnet en mann i 40 årene på Eigerøy. Da var det bare å lage matpakke og sette over vannkokeren. Ca 20 minutt etterpå var jeg i bilen. Var fremme ved Aker Solutions på Eigerøy ca 1 time etterpå. KO var enda ikke opprettet så det ble litt venting før vi kom i søk. Det kom også flere hundeekvipasjer: Kristin U var allerede kommet, så kom Paul, Jørn, Sylvelin, Aud og Kaare. Paul jobbet i ko denne kvelden/natta. Det var heldigvis oppholdsvær hele kvelden/natta.

Vi fikk utdelt teiger i nærområdet rundt "sist sett posisjon". Og hvilke teiger....!!!
Har aldri opplevd mer kratt, lyng, einerbuskekratt så store som "fjell", skrenter , stup, topper bratte som klatrevegger, masse store hull under lyngen og einerbuskene samt ei stor steinur det tok ca 30 minutt å søke igjennom... Gjennomsnittsfarten min dette søket var 1.5 km/t... så det sier litt om terrenget og mørket selvsagt.
Tok sikte på å søke steinura rimelig fort, før mørket kom helt, og godt var det. Tror ikke jeg kunne gått der jeg gikk, hvis det var helt mørkt.
Jeg snublet og datt nedi huller, vrengte ankelen og skrapte meg på leggen... Etterhvert kom mørket og lykta ble fisket frem fra beredskapssekken. Det var godt å få litt lys, men mørket gjorde også enkelte områder omtrent umulige å søke igjennom.
Var i søk fra ca 22.30 til ca 02.00. Kl 02.30 ble vi dimmitert med forespørsel om å komme tilbake kl 08.00. Jeg tok et lite forbehold ifm foten, som jeg hadde vrikket litt nedi et hull, men sa at jeg i utgangspunktet kunne komme. Var hjemme ca 03.30 og sov fra 04.00 - 06.30 (2,5 time!!). Var rimelig trøtt da klokka ringte, men det var bare å komme seg på beina.

Foten virket først litt vond, men etter litt tråkking, tablettspising og bandasjering, så var jeg klar og kjørte kl 07.10. Litt over 08.00 var jeg fremme. Det var også Paul og Kristin U. Det ble bare oss tre fra NRH i dag. Været var fint også i dag. Det var svarte skyer rundt omkring og det dryppet bittelitt, men ikke så mye at jeg gadd å ta på jakken, sola skinte mesteparten av tiden og det ble godt og varmt etterhvert...
Vi startet med å søke litt i nærområdet, rundt brakkene, før jeg fikk en teig litt nord, et område som ikke var søkt i tidligere.
Og denne teigen var lite grann enklere å søke enn gårdsdagens. Men det var bratt, masse kratt og tett vegetasjon, stup og skrenter ned mot sjøen og ellers tildels utilgjengelige områder. Her var farten litt større enn gårdsdagens, hele 2 km/t... så det gikk ikke akuratt fort. Nå hadde jeg også en litt vond fot jeg prøvde å ta hensyn til.
Etter ferdig søkt område var det pause og mat før vi ble bedt om å søke litt til, dette også i nærområdet.
Det var dessverre ikke noen spor eller tegn til hvor mannen kunne befinne seg.

Ca kl 15.00 ble vi dimmitert og kunne kjøre hjem. Var stuptrøtt og håpet at kjøreturen gikk greit.
Da jeg kom hjem "kræsja" jeg i sofaen og sovnet momentant... Sekk osv fikk jeg pakke ut senere.

Noen aviser omtaler aksjonen.
Stavanger aftenblad
Dagbladet
NRK rogaland

4 kommentarer:

Aud sa...

Jeg satte også foten fast i et hull, skulle nesten ikke fått den løs igjen. Heldigvis ikke der kyrne var, ellers tror jeg hadde begynt å lure på om jeg burde fått panikk :)

Tone sa...

Det var sikkert slike bustete kyr som jeg så på Lauperakgården? De er svære som "fjell" og litt skumle med alt det håret... Men som bonden sa, de er rolige og fredelige dyr.

Jeg traff på hester på beite på mandagens søk, og gikk utenom dette beiteområdet. Hester kan være ganske nysgjerrige på hunder, så da var det bedre at Røde kors søkte i det området :-)

Aud sa...

Noen på jobben mente det måtte være skotsk høylandsfe :). Kvekker litt ja, når en oppdager noe sånt i lyset fra hodelykta i bekmørke :)

Tone sa...

Ja, det er det de er, de på Lauperak også :-)