torsdag 11. juni 2009

På spor etter barnehagen...

Vel, ikke hele barnehagen da..
Jeg skulle på tur med to av guttene i barnehagen i dag og vi reiste til Sviland. Da jeg kom frem , slo det meg at jeg kunne ta med meg en slutt/belønning til Isi og så dra opp senere om kvelden og se om hun fulgte sporet etter "gjengen". Klokka var ca 10.30 da vi startet turen.

De to guttene syntes det var spennende å skulle være "sporleggere" men snart glemte de det og løp hit og dit, ned i bekken og oppover bakkene, slik barn gjør på tur.
Vi satte oss ned et stykke inni skogen for å spise, og jeg "liksom" mistet litt skive, til Isi senere... Etter ca 500 m, rett før vi kom til grusveien, la vi ned slutten.
De to guttene ville også gjemme Isi sine leker i gresset slik at hun kunne finne dem senere. Derfor fikk de noen gjenstander (ikke leker) og gikk for å gjemme dem, nede ved bilen.

Jeg var tilbake med Isi ca kl 17.30. Sporene (det var jo 3 spor) vi gikk var nå blitt ca 7 timer.
Starten ble skikkelig rotete. Vet ikke om hun egentlig fant særlig spor der, for da jeg måtte slippe lina litt, fòr hun plutselig i full fart innover i skogen. Kanskje et dyr?
Jeg stod ivertfall og ventet og ropte og hun kom tilbake etter ei lita stund. Fikk satt henne på sporet igjen og da gikk det greit. Hun sporet litt sekundært, men så kom jeg til å tenke på at guttene ikke gikk rett bak meg, men fòr litt hit og dit...og det var det Isi gjorde, hun vingla litt hit og dit.
Jeg hadde glemt å ta med gjenstander så jeg fikk ikke bekreftet at vi var 100% i sporet hele tiden (og hvem husker akuratt hvor dem gikk inni slik tett skog...??). Men så kom vi til et åpnere område med barnålbunn og her sporet hun plutselig bedre enn i lyngen/gresset. Sikkert mindre fert her og mindre "løpehitogditfert" fra ungene?
Da vi kom til der vi spiste lunsj, føyk Isi bare rett forbi skorpene jeg "mistet"...!!??
Hun var travelt opptatt da gitt ;-) Oppover bakken og nedover bakken, over brua og like etter den, fant Isi slutten!

Tilbake til bilen og så var det tid for "feltsøk", med 7 timers liggetid. Dvs "feltet" var vel ca 3 X 10 meter...
Isi fòr selvsagt ut på 30 m, minst... og kom etterhvert inn. Det tok litt tid, men så fant hun 3 av 4 gjenstander. Tydelig at det var mindre fert i dem enn det pleier å være etter å ha ligget ute såpass lenge, men en fin erfaring for Isi. Og den ene gjenstanden fant hun oppi et tre... etpar gamle solbriller lå fint oppå ei lita grein, på et lite tre, men Isi slo på dem når hun etterhvert kom nært nok.

1 kommentar:

Ghita sa...

Gøy "opplegg" ;-D

Interessant å lese om andre måter å trene spor - og felt på ;-)

Flinke dere er!