torsdag 28. november 2013

Spor

Det blir mindre og mindre sportrening ettersom mørket og kulden kommer krypende... Det er min motivasjon det går på, samt at jeg har vært litt småsyk, er i full jobb og har to hunder, så motivasjonen er ikke alltid på topp... Sånn er det bare om vinteren for min del - jeg var forberedt på det...

Jeg gleder meg til lange lysere kvelde, men "akk o ve"- det er en stund til.

Men det jeg har klart å gjøre noe med den siste uka, er å (omtrent) hver dag, trene litt apport inne i garasjen. Det blir apport av ulike gjenstander, små feltgjenstander og løsbitt/apportbukklignende gjenstander.
Der er det lyst, tørt og god plass. Jeg gjør det når vi skal ut med bilen og gjerne en liten økt når vi kommer tilbake også. Stolt over egen innsats der ivertfall!!! Emma er veldig glad for disse små treningsøktene og framgangen er merkbar fra gang til gang :-)
 Jeg deler øvelsen opp i momenter og starter gjerne enkelt med å sitte foran meg med gjenstanden i munnen. Så komme inn på plass fra rett foran meg (det trener jeg også først, uten gjenstand), plukke opp gjenstanden selv fra bakken og komme mot meg og inn på plass, jeg legger fra meg gjenstanden mens jeg holder Emma og så går vi ifra et stykke (fra 5 - 15 m) og når jeg slipper skal hun frivillig løpe og hente gjenstanden og så komme inn på plass. Dette begynner å bli bra nå!
Belønner med klikk og godbit men også med sauefilla som vi har jakt- og drakamplek med. Vekslingen mellom godbit og lek liker Emma :-)


På lørdag var jeg ikke i form til å trene, var så forkjølet og slakk, men på søndag var jeg litt bedre og Emma fikk da et spor på ca 450 m i skogen på Sviland. Det lå i 1.5 time mens Gro, jeg og hundene var på tur.

Sporet gikk veldig bra, hadde bl.a. gått langs grusveien et stykke, før jeg gikk ut på andre siden. Da vi kom til grusveien, sjekket først Emma andre siden (i terrenget), og det er derfor man ikke bør gå spor tvers over veier. Da lærer ikke hundene å følge sporet på grusen, de bare fyker over og leter etter sporet på andre siden. Og selv om Emma aldri har fått et spor som går tvers over en grusvei, velger hun å sjekke der først, det er jo den enkleste løsningen!
 Tenk hvordan det ville blitt om hun også hadde erfart at det faktisk gikk der... uhhh... hun hadde fløyet over veien, tror jeg!

Her er sporloggen:

Spor i hogstfeltet:

Video fra der hun kommer til grusen. 
Dette er etter at hun sjekket andre siden først.
Hun stopper for å spise godbiter i små godbitdepoer som jeg har lagt ut.
På slutten av snutten sjekker hun ut noe i myra, før hun kom tilbake og tok sporet opp igjen. 
Jeg stoppet å filme for jeg måtte håndtere lina - det er ikke lett å filme og gå spor...


Onsdag var lag 2 på Forus for å spore på asfalt og søke i industriområder. Jeg var ikke helt i frisk fra forkjølelsen enda, men tenkte at noen asfaltspor kunne jeg vel få til...
Det var Gry og jeg som gikk asfaltspor, og etterpå hadde Frode og Gry et lite teigsøk ved "Forus private barnehage". Gøy å søke i uvante omgivelser!

Jeg la først et langt asfaltspor til Emma. Det var ca 300 m. Det blåste mye, men jeg vet ikke hvor mye det har å si for sporingen. 
Hun startet ikke bra, virret, klynket og ville bare dra i vei uten å ha nesen nedi. Det tok tid å komme igang. Og underveis i sporet sleit hun til tider med å holde seg på sporet. Om det er vinden eller det at jeg har trent for lite i det siste, vet jeg ikke. Men hun trengte mer hjelp enn jeg er vant til. 
Derfor la jeg et til spor etterpå, for å se om det var tilfeldig, men dette gikk også bare "sånn passe". 
Sannsynligvis ble det for vanskelig, for motivasjonen er STOR - hun vil gjerne og drar hardt i lina...

Noe var veldig bra. Denne vinkelen her gikk supert:
Etter vinkelen og etter sporingen ved døra, gikk vi inn i et mørkt område og da ser vi ikke mer av sporingen...
Noen som vet hvordan man kan redigere videoer...?


Da vi kjørte bort dit Frode og Gry ønsket å ha et overværssøk, ville jeg prøve å gjøre noe annerledes. Jeg ville få henne mer "på" og fokusert i starten. La derfor 4 korte spor ( 5 - 6 m), rett fram og med godbiter i starten og i slutten. Jeg er litt forsiktig med godbiter i sporet, for hun kan så lett begynne å lete etter dem og tror hver en liten stein er en godbit... men nå i mørket ser hun dem ikke. Jeg brukte kritt til å merke start og slutt, og selv det var vanskelig å se selv om det er noe gatelys. 
Dette gikk veldig mye bedre. Hun var fokusert og jeg var nok mer "med" jeg også, gikk nærmere henne, roste forsiktig og belønte med flere godbiter ved slutten. 
Så gikk jeg ut 4 små spor til, der var det også en vinkel. Dette gikk også veldig bra. Hun var med fra starten og til og med vinkelen løste hun bedre. 
Så jeg tror nok at jeg har gått litt fort fram, eller ivertfall glemt å ta små "tilbakesteg" med enklere spor innimellom. Og siden jeg ikke får gått så mye spor nå, som tidligere i høst, så  må jeg nå legge lista litt lavere på asfaltspora!  Og når jeg trener feks. vinkler, så er det DET jeg skal trene på, ikke lange spor i tillegg!!! Husker jo at Tobias sa det på kurset, men du så lett det er å glemme slikt innimellom...

Ingen kommentarer: