onsdag 16. april 2014

Påsketrening

Vi var 3 stk som møttes til en litt tidlig onsdagstrening ved Flassavann. Det var nå tettet igjen gjerdet ved gjerdeklyveren, så det er nok ikke lenge til sauene slippes på beite. Kjekt for dem, men dumt for oss, at heia snart kryr av de hvite ulldottene...
Emma fikk meldingstrening i to økter og en runderingsøkt på utmarka.


GOD PÅSKE:

På runderingen startet vi i motsatt ende enn vanlig. Det var pga vinden. Den kom fra "bilene", så da startet jeg borte i det første krysset og runderte "tilbake" mot bilene, ca 300 m. Det ble noen fine framdriftsslag siden vinden kom der den gjorde. Hadde jeg rundert den vanlige veien, hadde hun også fått ferten av dem på 50 m men måtte deretter trukket tilbake. Det er jo greit å gjøre det også, og erfarne hunder er det nok "hippsomhapp" hvor vinden kommer fra. Men for yngre hunder, som holder på å lære søksmønsteret er det greit å tenke på, og prøve å få framdrift istedenfor "bakdrift". 
Det var ca 8-9 funn og et blindslag mot slutten. Gikk veldig bra, selv om hun fant Cecilie en ekstra gang, hun så henne da hun egentlig skulle ut på andre siden. Det er bakdelen med så åpent terreng. Det kjekke er at vi ser omtrent alt hva hundene gjør.

Meldingstreningen går veldig bra nå, selv om hun på første økta i dag, prøvde seg på en liten "snarvei"... Hun satte seg litt for langt fra meg, ca 2m... Tok da noen repetisjoner med å ta bittet foran meg og satte hun seg ikke, avbrøt jeg. Det gjorde jeg også, avbrøt, for hun satte seg for langt fra meg to ganger. Så på tredje kom hun helt inn og da fikk hun "Vis"! Så tok jeg en repetisjon helt nært der hun var hos fig og skulle ut, det gikk bra. Og da fikk hun etpar flotte meldinger til, hvor hun ikke forsøkte å sette seg for langt fra meg.
Neste meldingsøkt, var litt etter runderingen, og da gikk vi ut i myra/på marka der runderingen starter. Og for første gang slapp hun bittet/eller om det glapp ut, uansett - ikke godt nok! Her er jeg kjempestreng og vil ikke fire på det kriteriet - bittet SKAL holdes til jeg sier "vis". Så da avbrøt jeg. Nina hadde et annet bitt i lommen, så jeg sendte på ny. Nå forventet hun nok belønning, + det var et helt nytt løsbitt, så hun brukte litt tid hos figuranten, men jeg ropte ikke, ventet henne ut. Hun kom og holdt helt flott til jeg sa "vis". Så tok vi 2-3 repetisjoner til og alle gikk supert!

Flere påskebilder:



Bilder fra en morsom orienteringstur på Hesthammer, utenfor Hommersåk, på tirsdag. Nydelig sol hele dagwn og vi var ute i 5,5 time - det var deilig:
Gro og Nina studerer kartet:

Matpause, og tiggeren er på plass, som alltid:

Emma, Nina og Dennis:

Utsikten mot Usken:

Litt utfordringer liker vi...




Ingen kommentarer: