søndag 25. mai 2014

Rundering og melding

Lørdag var vi 4 stk som ville rundere i Vigreskogen. En deilig men varm dag. Lite vind. Inni skogen er det heldigvis litt kjøligere.
Men pga varmen i dag, hadde jeg gitt Emma ekstra vann hjemme. Blander lunka vann og leverpostei. Gav henne også litt etter 1 økt, siden hun skulle ha en økt til senere. Det er jo slik at hundene ikke alltid drikker når de "bør"... Dvs etpar timer før en varm økt. Vannet skal ikke bare ligge å skvulpe i magen, noe som skjer hvis man gir vann rett før. Vannet gjør ingen nytte der. Det må få tid til å trekke ut i cellene.Bare etpar % vanntap i kroppen, senker prestasjonene med mange flere %... Så husk dette nå i varmetiden vi har foran oss!

Første økta var i "Storeskogen". Jeg ville starte med et blindslag og så et funn. Fremdeles går hun rett i lek på selve runderingen. Vi trener melding utenom.
Emma fòr ut og tok et godt slag. Da hun kom inn belønnet jeg litt, med en godbit og sendte ut på nytt slag. Da fant hun Ronny.
Så ble det noen funn på hver side ( ca 4), før jeg ville ha 3 blindslag etterhverandre. Stoppet og belønnet etter blindslaga, husker ikke om jeg gjorde det på alle. Må nok variere, ikke gjøre det på alle. Nå gjør jeg det for å få henne helt inntil meg og for å "si til henne" at selv om hun ikke fant noen så er jeg fornøyd, for det var jo ingen, og det vet ikke Emma at jeg vet....! Blindslaga kom akkuratt i det krattete terrenget nede ved "sorpehålå", så jeg kunne ikke se akuratt hvordan hun løp, men hun løp ut med god motivasjon og trakk framover for hun kom ikke inn samme sted som hun løp ut. Etter disse tre blindslaga skulle hun få noen funn til slutt.
Figuranten hadde kommet litt feil i terrenget og lå dermed ca 100 m for langt framme ift der jeg sendte og trodde figuranten lå....
Vi fikk ikke sjekket med lyd hvor han var, for jeg ville ikke forstyrre Emma som var ute på andre siden. Hun var lenge borte og til slutt ba jeg figuranten om å rope litt. Syntes det var viktig at Emma fikk funn her, siden hun nettopp hadde hatt 3 blindslag på rad, noe hun ikke har hatt tidligere. Anså "faren" ved at figuranten gav lyd fra seg, selv om hun var ute og søkte, som vesentlig mindre enn faren ved at hun mistet troen på at noen er der ute...
Men før han rakk å rope, var hun der og fikk sin belønning! Veldig bra! Jeg ropte henne inn til midtlinja og det var funn på andre siden. Hun var nok ganske "kjørt" da hun kom inn, for da ville hun ikke gå ut. Det var jo et megalangt slag på andre siden der hun hadde brukt mye tid på å finne figuranten. Jeg kunne nok bare ha gitt henne en pause, men istedenfor ble det en påvirkning. Da var hun igang igjen og hun fikk 3-4 slag til med funn og passeringer på alle disse.
Må huske at de figurantene som ikke har ørepropp på sambandet, bør skru av/ned radioen når hun kommer (etter å ha gitt beskjed om funn), fordi hun hører at det snakkes på sambandet, og da vil hun løpe inn.
Jeg kan også gå mer ut og hente henne, slik at ikke hvert slag blir passeringer.
Det var ei super økt og Emma jobbet som en helt!

Andre økta ville jeg ha kun flere korte meldingsøkter. Gro Elin og jeg gikk inn i "Lilleskogen".
Startet med at Emma løp med bittet inn fra figuranten. De var ca 40 m ute og jeg var synlig. Hun satte seg helt nydelig ved min venstre side og jeg sa vis. I dag brukte jeg et annet løsbitt. Jeg synes det er greit å generalisere også på dette punktet. Jeg trekker også fram på midtlinja, slik at Emma må trekke framover for å finne meg.
De 3 neste funna var figuranten liggende og bittet lå på ulike steder, slik at hun ikke så det med en gang.
Innkomstene var gode, hun løp raskt inn og satte seg veldig fint hos meg og ventet på "viskommando". Dette begynner virkelig å bli bra nå! Jeg er tilhenger av å gjøre et grunndig forarbeid, og ikke sette meldingen inn i søket før alle detaljer er på plass. Det har funket bra så langt. Det er viktig å gjøre grundig arbeid ift en så viktig del av runderingen, som meldingen er. Mye kan fort gå galt om ikke alt der er på plass. Det er fort gjort å kamuflere dårlig/for lite trening ved å hjelpe og være for "snill"... Jeg er superstreng når det kommer til meldingen! Bl.a hvis ikke hun holder fast bittt helt inn til meg, så blir det ingen belønning hos figuranten.
Hvis hun slipper og så plukker det opp igjen, vel sorry Sam..., ikke godt nok i mine øyne... Da må hun gjøre det på nytt!
Hvis det blir mye feil, har jeg sannsynligvis gått for fort fram... Hunden gjør bare det jeg har lært den, så enkelt er det!!! Ikke skyld på hunden, når det mest sannsynlig er du som ikke har gjort grundig nok arbeid.

Selvsagt kan uforutsette ting skje, og skjer en feil kun en gang, kan det være tilfeldig. Men hvis hunden gjør samme feil flere ganger (da kan vi snakke om bare "små" slurveting), så gjør jeg alltid noen endringer, slik at hunden neste gang lykkes. Slurv i meldingen vil jeg ikke ha. Så får jeg bare håpe at Emma blir like flink med dette som det Isi var!



Neste lille økt var også i Lilleskogen. Da brukte vi andre siden og startet med full melding. Figuranten lå i gresset ca 40 - 50 m ute og var dermed ikke synlig fra midtlinja. Emma løp raskt ut, lette etter bittet, men så det ikke for det var gress som skjulte det. Gro Elin hjalp henne litt, dvs hun ropte litt på henne da det så ut til at hun ville løpe inn uten. Det er selvfølgelig bedre å bli hjulpet enn å løpe inn uten, så takk for rask reaksjon Gro Elin!
De neste gikk bra, selv i gresset og innkomstene var superbra i dag. En gang så hun meg ikke og da gav jeg lyd fra meg. Hun holder fast og venter på kommando - veldig bra! Siste funn ble en stående figurant, som bare slapp ned bittet når hun kom. Hun tok det tvert og løp inn. Også de liggende (med fjeste opp) gikk bra. Kun en gang prøvde hun på en liten "nuss", men da Gro Elin tok hendene foran fjeset, tok hun poenget, fant bittet og løp inn.

Siste økt med melding var to funn bak bilene. Nytt sted og nye lukter. Må variere sted så mye som mulig. Jeg lot henne løpe litt løs og "lukte fra seg"... På den første snuste hun allikevel litt på noen spennende lukter, jeg hadde bl.a nettopp vært figurant for Scott til Gro Elin der, men så tok hun bittet og løp inn. Neste funn tok hun bittet med en gang. Her varierte jeg posisjon igjen. En sittende med ryggen til og en liggende.
Veldig fornøyd med meldingsøktene i dag. 10 flotte repetisjoner ble det totalt.



Helt til slutt skulle Emma også få et lite spor, som jeg la ut om morgenen, på lufteturen faktisk... Bestemte meg sånn litt på sparket og hadde ikke med meg hverken gjenstander eller slutt.
Tenkte å teste ut litt ift hvordan hun jobbet når hun hadde rundert mye først og sikkert ville være litt sliten i hodet. Belønning/slutten kunne jeg jo bare kaste fram til henne. Det var kun barnålbunn og det var tørt, liggetiden på ca 6 timer, så jeg regnet med at det ville være lite fert i bakken og en fin utfordring på slutten av dagen.
Og det gikk veldig bra! Hun var helt PÅ fra starten, jobbet konsentrert og fint og dro like godt som ellers. I den spisse vinkelen var hun litt utafor før hun fant sporet igjen. Og etter ca 200 m kastet jeg slutten til henne! Jippi! Så gøy med en supermotivert hund!

Fornøyd med belønningen på sporet:

Lettere å få et klart bilde når hun ligger i ro, uten ball i munnen... :-)

Tålmodige Isi, som får tur før og etter treningen med Emma og ellers er pausehund: 



Bading i Figgjoelva på vei hjem:

Her er Isi i sitt ess! 
Hun "vaker" rundt uti vannet, lenge etter at Emma er ferdig med sitt bad:



Ingen kommentarer: