tirsdag 3. juni 2014

Samling i Sokndal

Nytt sted for samling. Vi bodde på  Bakkaåno camping og gjestegård. Jeg reiste nedover med campingvogna onsdag kveld, var framme i 21 tiden. Da var også Morten kommet og han bodde i telt! Det var jo et fantastisk vær hele helga! Varmt om dagen, men litt kjølig om natta. Det var veldig varmt for hundene å trene på dagtid. Men vi fant avkjølingsmuligheter i elva.

Første dagene stod vogna her:

Fredag snudde jeg den helt rundt og fikk gress utenfor, ikke ukjente hyttenaboer "på maten" og utsikt mot de andre på samlingen. Kjekt at vi var samlet rundt hyttene alle sammen, og også Stig fikk campingvogna si opp til resten:

Resten av gjengen kom ila torsdag formiddag, noen kom fredag. Vi delte oss inn i lag og dro avgårde til de nye terrengene. Jeg var på runderingslaget. Mange flinke hunder/førere og vi fikk gjort mye ila de 3 dagene.
Emma fikk runderingsøkter også. Jeg husker ikke lengre helt i detalj hva vi gjorde de ulike dagene, men skal nok få til en grei oppsummering!

Første terrenget var først opp en bratt sandbakke, og på toppen kunne vi starte i ulike retninger. Pga mye "gjerder"/planker med spiker i, som stod rett opp, valge jeg en midtlinje som gikk på tvers av stiene. Ikke så lang løype, 150 m. Men fikk en grei gjennomgang av rundering i nytt terreng.
Selv om det var nytt terreng trengte hun ikke påvirkning. Hun løper ut når jeg stiller henne opp. Et av slaga da ble hun ble veldig opptatt av spora som gikk framover "midtlinja", da fikk hun en lydpåvirkning. Syn var ikke mulig, det var for tett.


På vei opp til terrenget vi kunne benytte:

Midtlinja:

Gammel gruvedrift... føltes som en cowboyfilm:

Etter lunsj forflyttet vi oss litt lengre ned og fant et greit område der vi kunne rundere 150 - 200 m i skog. Langs grusveien var det få meter til elva (10 - 40m), men på andre side var det greit.
Her fikk vi noen gode økter ila torsdagen. Emma hadde litt tendenser til å passere litt langt fra meg, så jeg satte meg på huk og stoppet henne/belønnet henne, og da kom det seg på passeringene etterpå. Første dagen kun rett i lek, og mye passeringstrening.

Her har Bodil og Felix fått en ukjent oppgave som de løste med glans:

Wencke og Lukas fikk også en ukjent oppgave, også denne gikk veldig bra:


Middag i "Fjoset":

Vi kunne sitte ute utover kveldene, herlig:
Her sitter Anders

Trente på å sende over broa. Der fant hun jammen meg Stig:


Avkjøling

En liten oppsummering av dagen ved den litt kjøligere elvebredden:

Fredagen ville jeg trene på momentet "løsbittmelding" over elva. Hun startet flott og kom tilbake og ventet på "Vis" kommando. Skulle kanskje ha stoppet, men det gjorde jeg ikke.... neste slag over elva, da slapp hun bittet da hun kom på land, etpar meter fra meg. Jeg avbrøt. Dermed måtte jeg få bittet over elva til Wencke... Kastet det over, mens Emma så på.... Var det lurt...? NEI!!! Da jeg sendte henne løp hun bort dit bittet landet og lette, ikke der fig satt... Og med veien like ovenfor, ble jeg lettere hysterisk...
Emma ble nok også litt forvirret av alt vaset, skrikingen min og det at hun ikke fant bittet... Wenche fikk til slutt tak i henne og fikk jeg gitt henne bittet uten at Emma så på. Da fikk vi til noen flere gode repetisjoner, heldigvis!







Det ble også litt meldingstrening oppe ved bilene, 2-3 ulike steder, og det gikk veldig bra.
Senere fikk jeg også rundert litt langs grusveien og nå hadde hun superfine passeringer. Ville ha noen blindslag og hun hadde et, men da jeg ville ha et til, kunne figuranten fortelle at der var det en skikkelig sumpemyr... og på andre siden var elva/bilveien... så da avsluttet jeg heller, selv om det var litt kort.

Bodil og Felix trener melding på "rare" figuranter. 
Her har han meldt på snill figurant som snakker og koser når han kommer og skal melde:

Og her finner han en "redd" figurant (den gale damen...):
Melder veldig bra!

Varmt...

Grilling på fredagskvelden, herlig i finværet:

Gry og Silja trener rundering/melding:


Over elva:

Stig og Mira, en herlig og flink labrador:


Lørdagen  ville jeg bare trene melding. Hadde vel 4 el 5 korte økter ( 4-6 meldinger ). Totalt ca 25 repetisjoner. Det gjorde vi oppe i skogen. Og figurantene var synlige og på ca 15 - 30 m. Her hadde hun etpar tyvstartinger, så hun måtte gjøre øvelsen på nytt. En gang prøvde hun å tyvstarte, jeg sa ingenting og etter å ha reist seg, stoppet hun, kikket på meg... Hun husket tydeligvis at jeg også har noe å si i denne settingen! Da sa jeg "Vis" selv om hun ikke satt (hun stod), men syntes det var så bra at hun tok seg i det, helt selv!
Passer på å få minst 80% vellykka repetisjoner. Og gjør hun en feil, slik at jeg avbryter, så må det noen flere vellykka repetisjoner til for å komme opp på 80%. Da kan jeg også bare ta en "innkomst", der hun løper fra fig og inn og så påvis. Jeg gjorde det siste økta, hun var nok litt sliten og varm. Da tok jeg ikke sjansen på at hun ville klare alt perfekt, og la lista litt lavere, dvs jeg har kriterier i innkomsten ( holde fast og ikke tyvstarte), men da "slapp hun" å først løpe ut, det er sjelden noe særlig problem, men kan gjøre en stor forskjell å ikke ta hele øvelsen innimellom.

John nyter maten...

Et lite tog stod parkert like utenfor campingvogna:


På vei hjem:



Ingen kommentarer: