søndag 14. desember 2014

Melding på gjenstander og juletrening

Onsdag var jeg ikke på NRH trening. Skulle hente min søster på flyplassen. Fikk allikevel trent litt i Ølbergskogen som ligger like ved flyplassen :-)

Jeg la ut 3 stk gjenstander i skogen, slik at hun sannsynligvis ville  få ferten av dem når vi gikk langs midtlinja. Det blåste veldig godt, så godt at jeg var redd for at skumgummiløsbitta ville blåse avgårde... Så jeg la dem litt under gjenstandene og la dem på lesiden. Så fikk jeg bare håpe det beste.
Fra den siste gjenstanden fortsatte jeg og la et spor. Det gikk i skogen, langs asfaltveier, inn i skogen igjen og langs nye veier. Det er mange muligheter her.
Hadde ikke tid å vente, så startet omtrent med en gang jeg var tilbake ved bilen.

Emma fikk ferten av første gjenstand, en sekk, rett etter at jeg slapp henne. Hun fòr som en virvelvind utover, fant gjenstanden og løsbittet og kom inn. Fin avlevering og løp ut på påvisning i full fart! Neste gjenstand var et liggeunderlag, det gikk fint der også, og den siste gjenstanden var en jakke, som jeg for pga vinden, bandt fast i et tre, så den ikke skulle blåse av... Fin melding her også og etter belønningen, tok jeg på sporselen og lina.
Det er første gang jeg har trent oppsøk fra gjenstand etter først å ha "rundert". Hun visste hva hun skulle og satte nesa i bakken, fant sporet og durte avgårde i rett retning. Det gikk styggfort, for sporet var ferskt... Da hun kom fra skogen og over til asfalten, hadde hun altfor stor fart og løp rundt som "en gal" for å finne sporet igjen. Jeg holdt litt stramt i lina, slik at hun roet seg, kortet inn, og da fant hun sporet rett før det igjen vinklet ut i skogen, deretter bånn gass!!! Hun fant alle gjenstandene og slutten :-)
Jeg får fundere litt på hvor jeg skal legge "lista" ift asfaltspor, spesielt det å følge sporet rolig på asfalt etter først å ha sporet i skogen. Den overgangen er den vanskeligste for Emma, selvfølgelig fordi jeg trener for lite på det. Det er jo tuuuusen andre ting også, som skal læres, og det har blitt mye rundering og melding de siste månedene og veeeeldig lite sporing. Mulig jeg bare lar det bero litt, for det viktigste for meg nå, er å få på plass meldingen med fastbittet, både på figuranter i alle varianter og posisjoner, samt melding på mange typer gjenstander.

Lørdag var det juleavslutning på Alsvik, med konkurranser og grilling. Været var vel ikke det aller beste, ivertfall regnet/sluddet og blåste det godt. Utover dagen lettet det opp og også vinden ble mindre etterhvert.

Vi ble delt inn i to lag. Det ene laget startet søk, det andre var figuranter. Vi tok utgangspunkt i grillhytta og skulle søke 250 m i omkrets rundt denne. Vi hadde en time på oss, og det gjalt å finne flest mulig figuranter.
Jeg var på det laget som startet. Vi fordelte terrenget mellom oss 6 ekvipasjer.
Jeg delte ut løsbitt til alle som var figuranter, for jeg visste jo ikke hvem Emma fant, eller om vi i det hele tatt ville ha figuranter i vår teig.
Gry og jeg gikk med hundene oppover mot huset og våre søkeområder. Tar alltid på bringkobbel og gjør hunden klar når vi forlater bilen. Også transportstrekninger skal "søkes".
Og Emma viste at hun er en prima søkshund!!!
Mens vi gikk og snakket, fikk hun ferten av en figurant høyt oppe i et tre, rett bak marka på vei opp mot husene. Jeg oppdaget det ikke med en gang... så bare plutselig at Emma ikke var foran meg og snudde meg mot andre siden for å se om hun var løpt opp til gapahuken (det gjør hun ofte, for der kan det være matrester...). Der var hun ikke. Da sier Gry at hun er inni skogen på andre siden av marka. Jeg ser tydelig at hun har ferten av noen, for hun sirkler rundt et stort tre, så setter hun beina opp etter treet og da var jeg ikke lenger i tvil. Her var det noen!!!  Jeg roper "Slipp løsbittet" og hun snapper det opp og kommer til meg! Snakk om å være våken og flink - hipp hurra for rekrutten, som løser oppgaver helt på egenhånd, uten verken kommando eller at vi har startet søket!
Vi hadde gjort det første funnet, til og med før vi startet i teigen vår. Figuranten satt høyt oppe i et tre, ca 3 m oppi. Nesen er alltid på, det er tydelig. Og forrige lørdag trente vi på figurant i tre for første gang, godt tima!

Og det beste av alt var, at rett før vi kom oppover, hadde John og Morten, med hunder, gått forbi på samme grusvei, på vei til sine teiger. Men de hundene var for opptatt med å leke med hverandre, at de ikke enset ferten fra figuranten som satt i treet... hehehe... Tisper er gode søkshunder ja, de kan sine saker, de kaster ikke vekk tiden på tøys og tull...  :-)

Etter lek med Cecilie, som kom seg ned på bakken etterhvert, gikk vi til vår egentlige teig og startet søket. Emma tok helt av og runderte på eget iniativ på begge sider av grusveien. Jeg gikk først innover denne, i ene ytterkant og Emma dekket her begge sidene. Deretter gikk jeg inn i selve teigen og Emma løp skikkelig bra, fort og langt foran meg. Her var tett som bare fy... så jeg hadde litt problemer med å se hvor hun løp - og ikke... Men med så god vind så regnet jeg det som sannsynlig at hun hadde funnet dem som eventuelt satt inni her, for teigen var ikke stor. ( ca 100 brei og  250 m lang).
 Det var også endel små men temmelig våte myrområder og noen grøfter med mye vann i, i tillegg til masse nedfallstrær, så det var en kronglete teig. Emma hoppet elegant over både grøfter og trær, det gjorde ikke jeg... (say no more...).


Emma i søk langs veien, en av de få gangene hun var innom grusveien
 og jeg fikk sjansen til å ta et bilde:

Da vi nærmet oss slutten på teigen, og vi nærmet oss grillhytta (ko), så sjekket jeg om folka i ko hadde løsbitt tilgjengelig. Det ante meg at Emma ville løpe opp dit fordi vindretningen varierte stort, og hun kunne like godt få ferten av folka der oppe.
Og joda, hun gjorde det. Løp opp dit, det var vel en 3-4 stykker som satt der oppe. Hun tok løsbittet, men gikk litt rundt blandt folka, før de "husjet" henne avgårde. Hun løp tilbake til meg, som ikke hadde sett hvor hun ble av. Jeg var ca 100 - 150 m fra ko, men med tett vegetasjon mellom. Det ble en lang påvisning, i line, noe Emma ikke er vant til. Over våt myr og grøfter fulle av vann, ble enda litt våtere på beina... Oppe i ko, fikk hun leke med en tennisball.
Like etterpå var alle funnet og vi kunne avslutte. Laget vårt brukte ca 40 minutt fra førstemann startet til alle de andre var funnet.Og da vi litt senere gjemte oss og det andre laget søkte, klarte John å unngå å bli funnet og dermed vant laget vårt og fikk premie!!!

Så var det tid for grilling og julekos! 

Emma får trene på å bli stallet opp, hun tar det med stor ro:

 

Stolen til Tom Christian må jo holdes varm...:

Fine bilder tatt av Trude:
Isi

Emma:

Etter grillingen ble det også arrangert et A spor og en full B prøve og en B rundering. Gratulerer til TRUDE og ESSA som bestod runderingen og som dermed ble B godkjent!!! 

Jeg fikk også øvd litt mer på melding på gjenstander. La ut 3 gjenstander, de to første lå det løsbitt ved, den siste ikke. Da håpet jeg hun ville ta fastbittet. Jeg har trent mye med løsbitt (på gjenstander) i det siste. 
De to første gikk bra og da vi kom til tredje, så jeg hun stod litt, lette litt, men da hun ikke fant løsbitt bøyde hun nakken og tok fastbittet!! Veldig bra! Da begynner hun å skjønne dette også. Men må nok ha enda litt mer trening på dette, før det er flyt i øvelsen/momentet. Det er ikke lært, selv om hun nå gjorde rett for første gang ute i skogen. Jeg har trent mye i garasjen ( lite forstyrrende miljø), og her har hun tatt fastbittet flere ganger ved gjenstander.
Jeg ser imidlertid at hun nå begynner å skjønne at ballen kommer fra meg, så jeg må prøve med ballutkasteren igjen, og håpe at hun har glemt at hun tidligere klarte å lirke ballen utav, helt på egenhånd... Ev henge den opp i et tre. 
Prøver også å få trent endel med andres gjenstander, først og fremst med løsbitt men nå også etterhvert med fastbittet.
Så gikk Ola og satte seg i gapahuken. Emma skulle melde med fastbittet. Det gikk fint, hun sjekket om det var noen godsaker i grua (ifølge Ola var hun kjapt oppi og utav igjen ila 1-2 sekund), før hun meldte flott på ham med fastbittet!

Ingen kommentarer: