søndag 1. februar 2015

Bestått teigsøk

 Forrige lørdag bestod Emma og jeg teigsøket. Nå har vi bestått alle 4 "småprøvene" vi må (appell, feltsøk, mørkerundering og teigsøk). Jeg har også tatt fysisk test, så nå kan vi gå opp til A prøver, hun må bare bli 2 år først, noe hun blir i mars!

Men jeg har endel igjen å trene på, bl.a. strekke runderingen mer og mer sportrening. Så noe bråhast med å få det på plass på 2 årsdagen har jeg ikke, men forhåpentligvis ila våren/sommeren!

Teigsøket startet jeg med å gå langs ytterkanten/grusvei/sti, inn mot der jeg ville gå inn i terrenget. Pga vindretningen ville jeg starte i øst/nordenden og tråkle oss mot vinden sør/vestover. Vi gikk først på en grusvei så på en sti langs Edlandsvatnet.

Emma jobbet bra, løp godt ut i terrenget mens jeg gikk behagelig på stien... Og hun var rask, som vanlig - gjorde første funn av en jakke, ca 10 minutt etter at vi begynte. Hun dro nemlig litt oppover i en skråning, kom ned igjen, ville opp igjen. Jeg fulgte på og hun dro lengre oppover. Vi møtte en hund og jeg lurte på om det var den/ andre mennesker som skapte interessen oppover der. Men hun løp enda lengre opp, vinden var ikke fra den retningen, og veldig laber og varierende her, men jeg fulgte på allikevel, det var noe der oppe som hun reagerte på. Så kommer hun med melding. Jakken var funnet!!! 
Melder inn funnet, men får beskjed om at jakken ikke er den savnedes sin. Så da droppes spor. Men siden jeg er kommet ganske langt inn i teigen min, her i denne enden, så benytter jeg sjansen til å ta et lite, kort grovsøk der oppe, før jeg går nedover igjen til stien, og tilbake til min opprinnelige plan. Sender henne ut på to runderingsslag, og på det siste blir hun lenge borte... Så lenge at jeg går for å se etter henne... 
I etterkant viste det seg at hun hadde fulgt sporet til John, som la ut jakken. Så hun har nok løpt over hele fjellet, ned til grusveien og opp igjen...
 Så fortsatte vi. Kom ned på stien og gikk så mot ene ytterpunktet. Det var litt hauger her og jeg så ikke hvor det ble av henne. Plutselig ser jeg henne på andre siden av en haug og jeg får ropt henne mot meg. Da ser jeg hun kommer med melding. På med lina og det blir en lang påvisning. Så da var figuranten Tom Christian også funnet i ei steinrøys... og vi har vært i søk i ca 30 minutter.  Flinke lille Emma :-)
Bildet er fra en runderingsøkt tidligere,
Fotograf er Trude Hell:


 Jeg er selvsagt glad for at vi bestod, men gleden ble overskygget av at far var lagt inn på sykehuset.... Han hadde hatt en kreftdiagnose i nesten et år, og var blitt stadig svakere. Jeg var veldig i tvil, helt til lørdag morgen, om jeg orket å gjennomføre prøven, men fikk bestemt meg for at det ville være kjekt å kunne fortelle far at vi klarte det, for det var jeg temmelig sikker på.
Siden Emma var så raskt ferdig med teigsøket, fikk vi kommet oss dit raskere, så det var jo veldig greit. Da jeg kom  på lørdagen var han så svak at vi ikke fikk kontakt med ham.



Og på søndag sovnet han stille inn. Det var jeg som var der med ham da han døde... det var vanskelig, men på samme tid var det en "fin" opplevelse å se at det skjedde så rolig. Han bare sovnet stille inn.

Så det ble ikke anledning til å glede seg over teigsøket. Jeg fikk fortalt ham at vi bestod det, og jeg hadde jo håpet at vi kunne godkjenne også før han døde, men slik gikk det ikke...

Hvil i fred far!

Noen bilder fra mor og far`s 70 årsdag som ble feiret på "Flor og fjære" for 2 år siden.
Det er slik vi vil huske deg:

Slik vil vi huske deg, med glimt i øyet


Og på hytta vår på Helgøy/Sjernarøy:



2 kommentarer:

Kristin Henden sa...

Gratulerer med beståtte prøver! Dere har virkelig hatt rask fremgang. Dyktig fører og driftig hund! Ser ut til at A-godkjenningen skal være i boks til sommeren. Blir morsomt å følge med. Skulle så gjerne ha tatt A i år jeg og, men vet ikke hvordan jeg kan gjennomføre hovedkurs med 4 mnd gammel baby...
Veldig trist med faren din. Fint å tenke tilbake på gode minner.

Tone sa...

Takk Kristin!
Skjønner godt at det blir travelt med en 4 mnd gammel baby, ja. Man skal jo ha tid til å dra på leteaksjoner også...
Neste år, da blir det lett match ivertfall!
Lykke til uansett om du venter eller prøver i år :-)