mandag 20. april 2015

Lang rundering og litt anna...

Lørdag var vi i Vigreskogen for å trene rundering. Det var en fin dag, sol og ganske varmt. Utover dagen økte vinden og det ble ganske kaldt der det ikke var ly. I skogen var det fint, men iskaldt nede ved bilene, i skyggen...
Jeg hadde gitt Emma ca 2 dl vann hjemme ("varmt" vann med leverpostei). Pleier gjøre det når jeg vet vi skal søke over lengre tid. Lite vanntap i kroppen, kan fort gå ut over prestasjonene og ikke minst at hundene kan begynne å leite etter vann istedenfor å søke. For å forhindre dette, gir jeg vann noen timer før. Synes det virker bra. Er det ekstra varmt kan det også være lurt å ha med vann på midtlinja og tilby. Men vannet gjør mest nytte når det er gitt noen timer før og har fått tid til å trekke inn i cellene. Det vi kan gi på midtlinja, slukker nok tørsten der og da, og så ligger det og skvulper i magen...

Vi venter på tur i finværet:

Terrenget var tråkket til ca 350 m og det hadde vært hunder og figuranter i terrenget før oss fram dit.

Jeg hadde gitt Gro Elin oppgaven å lage en ukjent 800 m`s rundering med 3 figuranter.
Emma starter i godt tempo, hun løper gode og lange slag og første figurant finnes ved ca 300 m. Fin melding med fastbittet og hun sitter rolig til jeg sier vis!
Vi runderer videre og Emma tar fremdeles gode og lange slag. Hun kommer mot meg selv om hun kommer inn foran, tror bare det var en gang hun krysset midtlinja når jeg ikke så det... Belønner innimellom med ball eller godbiter på midtlinja.
Da vi var kommet til ca 400 m kommer hun med melding fra høyresiden. Hun hadde vært lenge borte... Det viste seg at hun hadde funnet figuranten som var på ca 700 m. Siden midtlinja tar en 90 graders vinkel her, så lå den figuranten på samme side, bare endel lengre fram. Hun jobber jo bra på veldig lite fert, gir seg ikke og løper og løper til hun har funnet figuranten! Da hun kom fram var hun kjempesliten og la seg ned ved figuranten for å få igjen pusten... Lå der litt og så meldte hun og løp inn for å finne meg! Veldig bra!!!!

Så får hun funn igjen av 3 figurant på ca 450 m. Og siden hun da hadde funnet alle, sier jeg at vi runderer tomt videre og at en får løpe ut når vi nærmer oss 800 m.
Hun starter igjen og da vi kommer til ca 600 m går det plutselig litt trått. Sender på ny noen ganger, flytter litt sted og plutselig er hun igang igjen. En liten "mental stopp" tror jeg. Hun kommer godt igang igjen og runderer 2-3 gode slag til før jeg sender ut en figurant.Vi brukte ca 30 minutt på de 800 m med 4 funn.

Nå ville jeg at hun skulle få fortsette litt til og erfare at selv om man har rundert langt og er trøtt, så blir det allikevel GØY!! Så vi fortsatte med ca 4 -5 funn til, der hun fikk direkte belønning. Så totalt runderte vi  ca 1 km. Veldig fornøyd med jobben Emma gjør og hun løper lykkelig tilbake mot bilene med "gryntegrisen". Hun virker ikke trøtt i beina ivertfall!

Figurantutsikt:

Andre økt ville jeg rundere/sende henne steder vi vanligvis ikke runderer. Dette for å sjekke at hun forstår hva kommandoer "runder" betyr (løp 50 m ut og søk), selv på steder der hun ikke har blitt sendt tidligere. Kun funn her og alle hadde løsbitt, greit å variere, og så fikk jeg trent enda mer på å sitte stille ved min side når hun kommer inn.

Første funn på høyre side i nærheten av bilene, her er skog. Så funn på neste side, også skog. Så sender jeg henne inn langs gjerdet ved den første bygningen. Deretter over den åpne marka og inn i "Lilleskogen". Her løp hun første gangen for kort inni skogen, men på neste gikk det bra.

Funn av Ritva, der hun ble sendt fra asfaltvein, over marka og inn i "lilleskogen":


Så sendte jeg henne fra asfaltveien og mot marka og "trekanthuset" som ligger like før "Storskogen" (se video).


Deretter over den åpne marka og hun får funn ved den store masta. Her slapp hun løsbittet før jeg sa vis og måtte løpe ut på nytt...

Avsluttet med et funn på terrassen til "huset". Og her var avtalen at hvis hun gikk helt opp på terrassen og inntil figuranten, skulle hun få belønning direkte. Tok hun fastbittet når hun så/luktet ham gjennom sprinklene, så var det også helt ok.
Hun gikk helt opp på terrassen og fikk grisen i belønning. Kjekt med slike hus som står tomme:


Mandag fikk Emma et 500 m langt spor. Jeg la det selv, mens jeg startet på turen mot tjernet på Bråstein. Det var en varm dag, 18 grader og størstedelen av sporet lå i et hogstfelt og sola ateika godt. Vi gikk det etter turen på 1.5 time. Emma fant alle 4 gjenstandene og slutten, hun jobbet bra i varmen!

Deilig tur i varmt og godt vær:
Det er gull alt som glitrer her ivertfall!

Deilig med et bad i Skrudstjørna på Bråstein:



Her er slutten på sporet funnet:

Ingen kommentarer: