søndag 12. april 2015

Mye sportrening og litt rundering

Har fått trent endel spor de siste ukene. I påsken, da vi var på hytta på Helgøy, gikk vi et spor som lå over natta og et som vi gikk  etter noen timer. Begge deler gikk bra.
Da vi kom hjem, møttes vi noen 2 påskedag for å gå spor på Tjessheim. John la et km langt spor for Emma som lå i 3 timer. Hun fant 5 gjenstander og slutten. Underveis hadde vi to steder der hun var litt av, et ifm en sti/traktorvei i området, men sammen finner vi sporet igjen. Veldig fornoyd med det, samt at jeg klarer å "lese" når hun er av og når hun er på igjen! Det krever faktisk endel sporgåing, det å lære hunden å kjenne!

Emma/jeg er den gule loggen:

Onsdag 8 april var lag 2 i Vigreskogen. Her bestod Cecilie og Click, B sporet - GRATULERER!!! 
Emma fikk 3 el 4 funn i starten, direkte belønning. Som vi har gjort de siste månedene, runderer jeg både i tråkket og utråkket terreng. Nå hadde vi hatt en ekvipasje før oss, Ritva og DJ, så her var spor og "seter" samt at B sporet hadde vært i området her.
Etter de funna var det noen tomslag før et funn på ca 350 m, rett før "rådyrplassen". Opp i den åpne "renna" der hun først skar for tidlig inn i skogen, dro fram og var også en tur over på andre siden.... så kom hun inn rett bakfra og hun passerte over og da løp hun beint og fint opp i den åpne plassen (noe som kan være vanskelig). Der fant hun Cecilie! God beregning, og det gikk som jeg håpet!
Deretter sendte jeg framover to figuranter som hun skulle melde med fastbittet på. 
De første passeringene i forbindelse med blindslagene var bra, hun kom til og med inn foran meg og hun tok ikke ut oppover midtlinja (når figuranter har forsvunnet den veien)! Jippi! Treningen på å unngå dette har funket (belønning selv på midtlinja)! Men da hun fikk ferten av sporet i terrenget litt foran, da løp hun ut, klarer ikke å gjøre noe med det.... Fin melding og hun sitter nå omtrent rolig til jeg sier "vis" - det er blitt bedre etter at jeg "strammet inn" litt. Jeg drøyer det i alt fra 10 - 15 sekunder, tror jeg det må være.... Det høres lite ut,  men prøv når du står der med en MEGAKLAR hund... da virker dette som rimelig lang tid. Men jeg skal be noen ta tiden, eller telle inni meg for å se. Vi runderte ca 450 m denne kvelden. Det var mye å gjøre denne kvelden, så vi var ikke ferdig før nærmere kl 22... det ble en lang dag!

Tur på Borestranden før onsdagstreningen, greit å trene også når hun er litt trøtt:


Ellers har det blitt litt sporing ifm turer, bla har jeg gått et spor i Sørmarka, som jeg la ut selv. Etter 2 timers tur gikk vi det. Gikk ganske greit og hun fant alle gjenstandene og slutten. Det lå i et område med mye grusveier, marker og stier der det går mye folk. Det var folk ute og gikk da vi gikk sporet. Emma strevde litt et sted i forbindelse med den ene grusveien og over et område ved marka. Her var det virring og leiting etter sporet. Da hun fant det igjen gikk det greit til slutten. 

Lørdag 11 april ble det arrangert A prøver, så det var ikke trening den dagen.
Først kjørte jeg til Sviland slik at Isi skulle få laserbehandling (av Marit). Hun får behandling i/på strupen, ifm den betennndelsen hun hadde der tidligere. Det ser ut til å virke bra! Hun har ivertfall ikke hatt flere slike vonde episoder der hun ikke har fått puste. Og hun ble tatt helt av kortisonen, for hun fikk bivirkninger, mye drikking og derav mye tissing inne når jeg var jo jobb! Satser på at laserbehandlingen har gjort susen! Bedre alternativ det, enn kortison, selv om det er dyrt!

Gro og jeg møttes på Dale. Vi la ut spor for hverandre og trente litt melding. Sporet til emma var 600 m og lagt av Gro. Gikk det etter ca 2 timer. Vi fant 3 av 4 gjenstander og slutten. Like før slutten stakk Emma faktisk av.... og ble borte noen minutter. Jeg ropte og ropte... Ringte til Gro for å høre om hun så henne. Jeg måtte slippe sporlina for å unngå å gå på trynet... og istedenfor å komme tilbake, slik hun pleier, så tok hun seg altså en god runde. Ikke vet jeg hva hun gjorde, men det er ikke noe særlig gøy å ikke vite hvor hun er... 
Da hun kom tilbake, kom hun mot meg nede på grusveien, så hun har kanskje løpt etter noen folk...? Jeg tok henne med og gikk opp der hun stakk av, og vi begynte å lete etter sporet igjen. Og Emma fant det igjen faktisk!!! Godt hun ikke glemmer hva hun holder på med! Etter 100 m fant vi slutten :-)
Så ble det tur etterpå!

Søndag var det kurs i det nye "nødnettet":


Hundene var i bilen, kun litt lufting i pausene. Det varte fra kl 09.00 til ca 14.45. Det ble tur i Bråsteinskogen etterpå. Isi virket veldig sprek i dag, og ble med på hele runden, men jeg unngikk den bratteste bakken og tok grusveien på tilbaketuren!

En liten videosnutt fra dagens tur: 
Isi har godt humør og i dag fant hun selv en leke i skogen, den gir hun ikke fra seg i første omgang, 
selv om Emma prøver iherdig å snike den til seg:



Ingen kommentarer: