torsdag 20. oktober 2016

Full rulle i Melshei

Onsdag var lag 2 i Melsheia. En nydelig kveld, men det blir fort mørkt nå... Emma var første hund ut i dag. To figuranter gikk for å legge seg ut. Jeg gikk oppover mot starten. Emma fikk ferten av der ene figuranten gikk ut, nede ved bilene, slik at det ikke skulle bli spor ut oppi der vi startet. Nytter ikke å lure denne frøkna... Jeg gikk forbi der, men stoppet opp da jeg merket at radioen  min var tom for strøm. Jeg stod der og knota litt for å se hvorfor den ikke ville på. Det kom en hund imot oss, og hun spurte om de kunne hilse. Jeg sa ja og slapp lina litt ut. Emma tok to sniff på den hunden, styrtet så nedover grusveien mot bilene. Fant sporet til Venke og løp til skogs... Mens jeg ropte...
 Fikk ikke gitt beskjed heller, siden sambandet mitt ikke funka. Hun kom inn med melding, lille luringen. Jeg var gått til bilen for å hente batteri, og fikk satt det inn, før jeg lot Emma påvise.

Etter dette begynte økta, liksom. Og hun løp ut og fant Stig. Direkte belønning i dag, med fokus på passeringer og en økt med futt og fart! Jeg ble gående på midtlinja (er man ikke helt i form er dette veeeeldig greit) og styrte henne ut der jeg ønsket. Noen ganger var hun litt langt fra meg på passeringene (mer enn 3 m), men stort sett innafor der jeg er fornøyd.

Deretter gikk det slag i slag, funn på funn, opp bakker og inn i tett skog. Emma løp og løp. Vi hadde forstyrrelser langs midtlinja, to hunder med eiere stod bare få meter fra oss da hun kom inn fra ene siden og hun bare føyk ut på neste side. Tror ikke hun oppdaget de hundene engang. Vi stoppet etter ca 10-12 funn, da var figurantene tomme for godbiter!

Jeg tar innimellom noen økter rundering eller frittsøk med direkte belønning, først og fremst for å forebygge feilmeldinger og avstandsmeldinger. Noe jeg heldigvis har vært forskånet for med Emma.


Ingen kommentarer: