tirsdag 21. mars 2017

Trening og 3 leteaksjoner på ei uke

Sist onsdag var vi på Dale for å trene. Emma hadde en økt med ukjent rundering på ca 300 m. Vi var akkuratt ferdige da vi ble utkalt til en leteaksjon i Stavanger. da var det bare å hive seg i bilen og kjøre. Aksjonen ble avblåst før vi kom fram.

Så på lørdag var det A hundeførertrening. Tema var gamle spor, så vi møttes fredag kveld og gikk ut spor. Lørdag morgen var vi på plass på Alsvik. Første gikk vi alle et ukjent spor. Det hadde falt litt snø ila natta. Sporet hadde ligget i 14 timer. Emma startet bra men fikk litt problemer etter ca hundre meter. Jeg gikk fram og tilbake og rundt en stor haug, og etter ei stund fant Emma plutselig sporet igjen. Det er ivertfall enkelt å se/merke at hun har funnetsporet igjen. Da drar hun mer og holder en fast retning.
Hun gikk rett forbi slutten, men jeg fikk kastet den til henne etter at jeg fant den. Sporet var ca 700 m og Emma fant bare 1 gjenstand.

Sporlogg. Gul er meg og Emma, grønn er Gry på fredag:
Så gikk jeg det sporet jeg la ut selv. Det var 1,1 km og lå i 15 timer:

Her gikk det bra helt til ca 100 m før slutten. Da sleit Emma med å følge det. Jeg vil ikke hjelpe henne når jeg har lagt det selv, så jeg later som om jeg ikke vet hvor det går (og jeg husker svært sjelden akkuratt hvor jeg gikk... i dette terrenget der mye er likt...) Jeg gikk litt fram og tilbake i et sikksakkmønster framover og plutselig slår hun på sporet igjen og fører oss rett til slutten! 

Så var det lunsj og jeg var like etterpå på vei til å kjøre hjem. Da blir vi utkalt til en ny leteaksjon. Det var NRH Agder distrikt som ba om bistand til et pågående leteaksjon i Farsund.
Jeg hadde jo Isi med meg og fikk avtalt med Gro at hun skulle passe på henne. Så var det bare å kjøre. Var kommet et stykke utenfor Ålgård da det kom enda en uttkalling. Denne gang til en leteaksjon på Finnøy. En båt var funnet med motoren i gang, uten folk ombord. 
Emma og jeg har jo trent endel søk fra båt og i vann, så jeg dro til Finnøy, sammen med Morten. Operativ leder, Ronny, kom også. Vi ble bedt om å ta strandsøk fra båt. Og Stavanger Røde kors stilte med båt og 3 mannskaper!

Bilder fra Stavanger Aftenblad:




Vi har ikke trent på søk fra båt der den "savna" er under vann, det er det jeg satser på å få trent mer på, etterhvert når vi får til en "Søk i vann samling"! I fjor sommer/høst begynte vi på første trinn på dette, da går vi i vannet sammen med hundene, som svømmer foran/ut fra oss. Vi senker ned  klesplagg med menneskefert i vannet. 
Målet er å søke fra båt,også med fokus ned i vannet, men først må vi få mer trening på små fertsbilder fra under vann.

Vi søkte fra Judaberg og nordover på østsiden av Finnøy, opp mot der båten til den savna ble funnet. Det var denne dagen vanskelige forhold for Emma ift søk/fert fra strandlinja. Vinden varierte og kom langs land/forfra og der foran oss var flere båter/private søk, folk som Emma fikk ferten av. 
På land gikk det mannskaper i strandsøk... NRH ble kalt ut en stund etter de andre organisasjonene, som allerede var i søk langs strendene da vi kom. Det var endel hytter/hus med folk i, som hun nok også fikk fert fra. Vi fikk dekket noe utover fra sjøsiden og det var forsåvidt greit nok da den savna kunne være i vannet/i vannskorpa. Gikk på land også en periode, da vinden var veldig ugunstig ift båten. Da dekket vi stranda bedre, selv om Emma fikk ferten av spora som var der etter letemannskapene. 

Så utifra forholda gjorde vi så godt vi kunne, men merket at hunden var mer urolig i båten enn hun pleier, noe jeg tenker kom av all fert hun fikk, som hun ikke fikk "undersøke opp". Da vi gikk på land søkte hun bra og med gunstig vind mot land. Hun løp også inn i hvert et åpent sjøhus/bod. 

Vi fikk etterhvert et annet område/strandlinje/ei anna øy (Helgøy, like ved Helgøysund/Nord Talgje), der ingen hadde vært på land, og med ingen forstyrrelser. Der jobbet hun mye bedre (rolig og konsentrert) og vi var heldigere med vindretningen som kom fra land. På Helgøy har vi jo hytte, og det var rart å være der i denne sammenhengen. Vi sjekket faktisk begge hyttene i Sandvika for å utelukke at noen kunne ha tatt seg inn. Vi søkte fram til ca 19.15, da ble det mørkt. Vi var heldigvis akkuratt ferdige med vårt søkeområde langs Helgøy, så da returnerte vi til Judaberg.

Her søk langs Helgøy, ved slakteriet:


Det ble skrevet mye om aksjonen i Stavanger aftenblad

Gleder meg til å få trent mer båtsøk der ferten kommer fra under vann også, det trenger å trenes på, for det kunne fort vært aktuelt på denne aksjonen. Den savna er ennå ikke funnet og politiet har nå avslutta letingen Dette var årets første aksjon ift vann/båt/strand, men helt sikkert ikke den siste.

Ingen kommentarer: