fredag 28. april 2017

Praktisk trening

Onsdag var lag 2 i Hålandskogen. En flott kveld, sol men kaldt. Jeg hadde lyst å trene litt praktisk, rettet mot leteaksjoner. Denne kvelden var det å ha funn på annerledes steder samt det å sende Emma der jeg sier/peker, uvanlige steder men steder som er praktiske å få avsøkt på leteakskoner. I kveld var det opp en bratt, bratt skråning og etterpå uti en stor dam og så opp i skogen. Da blir det ikke som vanlig rundering, men å gå fra den ene utfordringen til den andre, momenttrening med andre ord, noe jeg liker og har stor tro på!

Hadde tenkt å ha en figurant der hvor den nye lavvo er satt opp, en som en barnehage disponerer, men der var det folk. Så da ble første funn under ei bro på midtlinja. Jeg satte Emma i frittsøk og etter kort tid får hun ferten av Annette og løper ned midtlinja, ut på broen, før hun skjønner at hun må under den. Melding her.



Neste funn var opp den bratte skråningen, så vi går over veien og opp dit. Nå skal hun i direkte belønning. Jeg sender opp og hun dreier først av fra det bratte og løper mot høyre, så mot venstre. Jeg roper henne inn. Så løper hun rett opp bratta og får deilig skinkeost av Ronny.

Neste funn var uti dammen og opp i skogen. Figurant bak noen store steiner. Hun løper fort ut i dammen og oppover i rett linja. Gøy å se at hun løper så rett og fint der jeg sender henne. Enkelt å få henne til å dekke terreng der jeg vil :-) Finner Annette igjen og melder.

Siste funn er et spor med figurant i enden. Ronny gikk oppover veien og ut i terrenget et sted lengre opp. Avtalen var at hvis Emma kom alene uten meg i line bak, da skulle hun melde. Kom jeg i lina, på sporet, var det som vanlig belønning. Emma for oppover veien og de ferske sporene der og videre ut i terrenget var en lett match. Hun løper sporet til hun finner Ronny, ca 200 m, over stokk  og stein, bokstavelig talt, melder og kommer til meg! Flink jente og en gøyal økt!

Ingen kommentarer: