mandag 5. februar 2018

Rundering, ski og sånn

Litt oppsummering fra de siste ukene.
Lørdag 20 januar var det masse snø her. Jeg ville trene på stisøk/overvær, med ski på beina, noe vi ikke får trent på ofte her ved kysten.Greit å teste ut at Emma fungerer selv om jeg "oppfører meg annerledes".
La ut to figuranter langs grusveien, og spente på meg skia. Emma så nok litt rart på meg, ikke ofte jeg går på ski... Men hun var på nett da vi startet. På første figurant fikk hun ferten  av sporet, og fulgte det fram til figuranten.
På neste funn fikk hun overvær, i en nedoverbakke. Det var planlagt at det skulle være funn et sted i nedoverbakken der. Fine meldinger på begge.

Så ble bilen min ødelagt... noe som alltid skaper utfordringer ift logistikken. Emmas svømmetime måtte derfor avlyses. Heldigvis hadde min slster Gro en ekstra bil hjemme, siden Eirik studerer i Oslo, så den ble hentet fredag. Peugoten min ble levert inn mandag og jeg fikk den igjen onsdag kveld.

Lørdag 27 januar var vi i Vigreskogen for å rundere. Det var en vindfull og kald dag. Emma fikk en lang rundering på ca 900 m. Jeg sendte figurantene inn fra enden på løypa. Ville ikke at hun skulle ta sporene fra midtlinja. Det var utråkket i storeskogen... Jeg sa bare sånn ca hvor figurantene skulle være.
Første funn ved rådyrplassen. Det var jo god vind, masse vind... og Emma fikk ferten på lang avstand. Kunne se på gpsèn at hun forsvant lengre og lengre vekk. Så kom det beskjed om melding!
Figuranten var oppe i et tre! Emma bruker litt tid på lokalisering også. Kjempefine avleveringer der hun venter med bittet i munnen til jeg har fått på lina.
Neste funn var i 90 graders svingen. Denne figuranten fikk hun også på lang avstand og også denne satt høyt, oppi ei mast.
Neste funn skulle vært på 800 m, men litt bom, så funnet var på ca 500 m. Oppi et tre denne også, og det var ikke planlagt!
Siden jeg ville at Emma skulle rundere lengre, så gikk hun tomslag til 8-900 m og så løp en figurant ut mens hun var på andre siden.
Veldig fornøyd med Emma, vinden og retningen (midt imot oss store deler og fra venstresiden/sørfra på siste del) gjør at hun finner på lang avstand. Hun er også riiimelig selvstendig og tar innimellom noen lange slag. På funn 2 begynte jeg å rope mens hun holdt på å lokalisere han i masta, men hun lot seg heldigvis ikke rope av. Men motivasjonen til å finne, som er det viktigste, den er veldig høy! Hun løp godt over 5 km i denne økta.

Sporloggen, jeg blå og Emma rosa:

Andre økta ville jeg ha kort. 2 funn på hver side og direkte belønning. Emma var overhodet ikke ferdig når jeg var det. Så hun fortsatte og forsvant da vi gikk innover mot midtlinja på siste funnet. Trodde hun var løpt etter de som gikk tilbake mot bilene. Men nei, hun var ute og lette etter flere :-) 

Her er noen bilder av de andre på treningen denne dagen:






Ingen kommentarer: