fredag 18. juli 2008

Leteaksjon i Bjerkreim og Gjesdal

Grytidlig i morges ringte alarmtelefonen. En ung mann, 18 år, var savnet. Han var ikke kommet hjem fra en sykkel- og fisketur i Bjerkreimstraktene.

Vi fikk beskjed om å møte på politikammerset i Sandnes kl 07.00. Det var enda over 1 time til...men ikke vits å legge seg igjen :-)

Krissi var i ko.
Bildet er tatt av Stavanger Aftenblad:

Søkeområdet var først noen fiskevann inn fra Bue, mot Kartavoll. Han hadde kjøpt fiskekort for disse vanna tidligere i uka. Jeg og Sylvelin, en annen NRH- morgenfugl.., søkte rundt/ved disse fiskevanna på hver vår side av veien.

Jeg kjørte også endel bil... Ved den første gården jeg kom til fortalte en dame at hun hadde sett en sykkel, som stod ved veien i går. Hun husket ikke akuratt hvor...jeg valgte da å kjøre for å se om jeg fant sykkelen. Nei, jeg kjørte et langt stykke, lengre enn der hun trodde den stod. Ingen sykkel. Stoppet da ved det ene vannet jeg skulle søke rundt. Søkte av dette området og snakket med en fisker der.

Fint bilde av Sylvelin og Sibbe. Også tatt av Stavanger Aftenblad:


Fikk så beskjed om at mobilen hans var sporet til en sender lengre nord. Alle mannskaper ble kalt tilbake og vi kjørte mot Ålgård. Jeg og Sylvelin skulle søke langs en nedlagt jernbanelinje fra Ålgård til Foss Eikeland. Sylvelin kjørte til Foss Eikeland enden og jeg startet fra Ålgård. Vi møttes etter at jeg hadde gått ca 5 - 6 km. Snudde og gikk tilbake. Krissi var så grei og hentet meg ved Figgjo.
Da vi var ferdige med dette søket skulle vi avvente. Det var igjen bevegelse på mobilen hans. Etterhvert ble vi dimmitert og bilpatruljer var allerede sendt rundt i aktuelle områder. Det så ut som om han var på vei nordover, altså hjem.
Han ble funnet i god behold, ved Alsvik/Lutsi av politiet, etter tips fra publikum.

Jørn og Frode D kom til utpå dagen. Jørn søkte ved Flassavann (der vi tidligere i vår hadde en øvelse). Frode D kom ikke ut i søk. Krissi gjorde en flott jobb i ko!

Stavanger Aftenblad skriver dette.
Rogaland avis skriver dette.

Ingen kommentarer: