onsdag 9. november 2011

Leiteaksjon på Preikestolen

Tidlig onsdag morgen, i 05.30 tiden, ringte alarmtelefonen. Jeg var skikkelig i ørska... men visste jeg måtte opp på jobb litt i starten på dagen, så jeg trykket på "kommer senere". Første gangen det ringte klarte jeg ikke å trykke rett tast i mørket... så jeg slo like godt samtalen av... men til slutt ble det rett!

Kom meg avgårde før 09.00 og ca 10.15 var jeg framme på Preikestolhytta og 30 minutt etterpå var jeg i søk. Det var SOL og fint vær der oppe i fjellet, noe det ikke var hjemme, der var tåka tykk som graut... Herlig å se sola etter 2 dager med tett tåke hjemme :-))  Og den nye turisthytta var knallflott. Har lyst å komme tilbake dit i en annen slags sammenheng... jeg er der jo bare ifm leteaksjoner...

Preikestolen fjellstue vant i 2009 en byggeskikkpris:


Det er tungt terreng her oppe og teigen min bestod av skog, einerbusker, store einerbusker, hauger, skrenter og myrer. Isi jobbet bra i det tunge terrenget, ser at treningen på å få henne opp/ned skåninger/hauger og skrenter er fruktbar. Hun løper lett opp/ned der jeg vil ha henne :-))

Jeg hadde vel søkt i ca 1,5 time da vi fikk melding om at den savnede sannsynligvis var kommet tilrette. Vi skulle avvente til det var helt sikkert, så jeg fortsatte søket for retningen jeg hadde var mot stien, og den veien måtte jeg uansett.
Etter en stund fikk vi vite at det var den savnede meksikaneren som var funnet. Han var oppe på selve Preikestolplatået. Det var en gruppe med teambuildere fra et oljeselskap som oppdaget ham der. De hadde fått info og sett bilde av ham før de la i vei fra Preikestolhytta og de ble bedt om å holde utkikk.
Stiene og selve Preikestolen var jo saumfart i løpet av natta, så alle letemannskapene tråkket stort sett rundt ute i terrenget på dette tidspunktet.
Da var det bare å gå tilbake til Preikestolhytta, der vi fikk litt mat, deilig tomatsuppe (kokken der skal visst være med i et tv program). Det ble holdt en felles debriefing om hvordan aksjonen hadde vært organisert mm. 
Det viste seg at mannen hadde gått seg vill i mørket tirsdag kveld og tatt feil i et stikryss. Han hadde gått langt avgårde i feil retning og til slutt overnattet på en utedo (han var for høflig til å bryte seg inn i hytta...) Onsdag morgen, da han igjen fant rett sti, ville han prøve på nytt å finne Preikestolen - og det klarte han.

Ikke rart at Preikestolen nettopp ble kåret til verdens beste utkikkspunkt:

Det er mange stier å følge her. Ikke rart man kan ta feil sti i mørket. Men han var blitt advart av betjeningen på hytta, at han ikke burde gå opp for han ville ikke rekke tilbake før det ble mørkt og det rådet burde han nok fulgt.


Interjuv med ham på NRK Rogaland
Info også i Aftenbladet. Aud og Kaare ble interjuvet av avisa, les mer her

.

Ingen kommentarer: