tirsdag 28. februar 2012

20 timer gammelt og ukjent spor - en kjekk sporstart på året...

Lenge siden jeg har fått trent skikkelig spor nå og endelig er jo både snø og kulde forsvunnet... ivertfall foreløpig ;-)

Det var satt opp sportrening på Alsvik om lørdagen og fredag gikk jeg og Gro tur der med hundene. Jeg ønsket å få testet ut sporformen til Isi ift gamle og ukjente spor. Derfor gikk Gro og hunden hennes Maja, ut et ca 1 km langt spor til oss fredag kl 14.30. Jeg (og Isi) gikk samtidig ut et annet spor, som jeg tenkte at Sylvelin, eller en annen kunne få tatt lørdagen. Vi så ikke hvor den andre gikk og hadde bare avtalt et møtested litt oppi heia.

Lørdagen kom og da Isi gikk sporet var klokka ca 10.30 - altså var det 20 timer siden Gro gikk det ut. Det hadde regnet masse om natta, så jeg regnet med at det ville bli litt vrient..

Sporet startet i barnålskog og her sleit Isi med å finne det... Heldigvis var det bare 10 - 20 m med barnåler her og med en gang det ble gras/lyngunderlag fikk hun tak i sporet. Hun sirklet litt innimellom men når hun er på sporet ser jeg det tydelig og kjenner draget i lina.

På vei etter Gro og Maja:



Sporet gikk over en gjerdeklyver og fortsatte ut i kanten på ei myr. Hun sleit litt i det våte, men vi kom oss igjennom. Fortsatte videre og opp langs en haug. Mot slutten var det igjen myr og veldig vått og det gikk seint, men Isi fant slutten og hun hadde også funnet alle 4 gjenstandene. Vi brukte 40 minutter på dette sporet. Veldig fornøyd, spesielt siden det var helt ukjent for meg, hvor det gikk :-)
Gro hadde ikke gps med da hun la ut sporet, så jeg har ikke mulighet for å kontrollere, men når hun finner alle gjenstander og slutten, kan det jo ikke være annet enn bra :-))

Slutten er funnet. 
Tror Isi er litt sliten for tunga henger laaaangt ut av munnen:


Senere gikk vi et spor som Runar hadde lagt ut. Det var ca 800 m med 4 gjenstander og en sko i slutten. Dette ble "bare" 3 timer, for vi holdt på å fryse ihjel.... mens vi ventet. Det blåste og regnet/sluddet/haglet...

Dette sporet gikk også veldig bra. Tror hun holdt seg i sporet hele tiden. Vi fant ivertfall alle gjenstandene og slutten og brukte ca 20 minutt.

Runar la også ut 2 korte oppsøk som vi tok rett før det lengre sporet. Isi var forholdsvis rolig i oppsøket, slik jeg liker at hun er (men som ikke alltid skjer...). Når hundene er rolige og konsentrerte er det mye lettere å finne sporet og ikke minst å velge rett vei...
Det gikk fint på oppsøkene. Hun valgte rett vei på begge to og etter kun få meter fant hun "matboksen".

Her er Sylvelin og Sibbe igang med sitt gamle spor:

Ingen kommentarer: