søndag 2. juni 2013

Overvær og miljøtrening

Lørdag dro vi avgårde til Bjerkreimsenderen. Der oppe var det tåke, mye tåke og det regnet endel også, og blåste... så det ble litt kaldt innimellom. Vurderte å ta på vantene, men vi er da i juni....!

Emma fikk 2 overværsøkter der hun fant 2 figuranter i hver økt. Hun har ikke skjønt at vi er på søk, før hun får figuranten i nesa! Da piler hun avgårde og her var det myr og tuer, så det var et nytt, litt tyngre terreng å løpe i enn tidligere. Hun gir seg ikke, selv om det tar litt tid å lokalisere figuranten pga den sterke vinden. Så sterk vind har vi heller ikke hatt tidligere. Men det er en nyttig erfaring for de ferske hundene!

Hun fikk også to økter med figurantlek. Hun forventer godbiter for det har hun fått tidligere når hun har funnet noen. Så hun må bli litt "varm i trøya" før leken blir skikkelig bra med andre! Hun leker bra med meg i flere ulike situasjoner, så nå må jeg la andre også få leke mer med henne!
Ingen bilder ble tatt for det var for vått...

Isi fikk et 3.2 km langt spor etter Ronny! Han hadde gått som en ekte "gåsegbortfigurant" og bl.a. krysset eget spor to ganger og gått fram og tilbake i nesten samme "gata"...  Er ikke helt sikker på om det var meningen... men uansett er det lurt å avogtil gå spor som ikke er helt "A4"... De som går seg vill, går ikke å tenker på hvordan dem skal gå og gjør nok mange flere krumspring enn vi gjør når vi legger ut spor for hverandre. Tror faktisk vi burde bli flinkere til å gå ut slike spor, ivertfall når hundene har nådd et visst nivå (B og A godkjente). Isi fant alle 5 gjenstandene og slutten, veldig bra jobba!!!

Det er veldig spesielt å gå slik i tåka. Man har ikke sjanse til å se hvor man er, så å bruke kart er håpløst. Gps og ev kompass er det eneste som er nyttig i slikt vær! Følte jeg gikk rundt i ring og mistet helt kontrollen over himmelretninger ol. Rar følelse! Heldigvis følte jeg trygghet i gpsèn, så når jeg tittet på den, så jeg hvor jeg var. Hadde ikke sjans ellers....
Er nok ikke kjekt å gå seg vill, på ordentlig, i tåka! Skjønner det der med at folk ofte går i ring da, og at man er helt andre steder enn man trodde...

Eneste bildet jeg tok, da det var litt oppholdsvær en liten stund:

Søndag var det igjen miljøtrening. Denne gang på Østraadt rør på Sviland. Emma fikk to figuranter og hun løste oppgavene flott! Fikk ferten av dem på god avstand og brukte noen minutter, opp mot 4 faktisk på siste funn! Det er pga miljøet at vinden går "rundtiring" og alle rør og andre hindringer gjør det vanskeligere enn i terrenget. Men dette er veldig nyttig erfaring! En ting er sikkert, Emma gir seg ikke og det imponerer meg for hun er bare 3 mnd! 

Sonja er funnet:

På filmen under, har hun allerede søkt etter Bjørn Erik i ca 2 minutt, jeg ventet litt med filmingen
for hun var mye ute av syne...
Her ser vi henne litt ivertfall, de siste 2 minuttene før funn:

Endelig, der var han:

Hmmm... "Små grønne menn"..?!?


Isi fikk også en ukjent oppgave med to figuranter. Første figurant var det jeg som så, for der hadde vinden snudd... Jeg gikk rundt ham og vinden snudde igjen...  Ahh... Typisk! 
Jeg gikk rundt igjen og til slutt fant hun ham, men tror det var på synet... Hun meldte med løsbitt, da jeg ikke ønsker avstandsmelding her! 

Andre figurant var oppi et rør. Isi slo på ferten på lang avstand. Hånda til Sonja med løsbitt stakk ut et hull, men Isi så ikke den og strevde med å få tatt bittet, som ikke var der... Til slutt kom hun inn og jeg ba Sonja bevege mer på hånda. Da så hun den og tok løsbittet. Akkuratt der og da skulle jeg ønsket av bittet hang på henne allikevel, men tror i det lange løp, at det er best å bruke løsbitt i disse miljøene. Spesielt siden hun tidligere har vært litt "løs på avtrekkeren" ift å melde på avstand i "ruinmiljøer".

Til slutt fikk Emma søke etter leker som jeg gjemte inni små og litt større rør. Hun finner lekene hvis hun får ferten av dem. Jeg hadde lagt en for høyt, så den måtte flyttes lengre ned. Gøy å gjøre slike søk også. 
Vi gikk også rundt og trente på å gå oppå/over/under alle slags rare og noen bevegelige ting. Hun balanserte på smale bjelker og kravler over allslags rare ting! Hun er trygg i slike settinger og beveger seg sikkert og motivert. Jeg gir henne godbiter, men ser også at hun selvstendig oppsøker utfordringer på egenhånd.
Jeg må bare passe på ift høyder, at hun ikke hopper/faller ned. 
Vi trener også på å holde fast gjenstander. Har brukt en hageslangebit. Hun skal holde til jeg klikker/belønner. Det går veldig greit, hun tar den ivrig fra hånda mi og fra bakken. På det lengste har hun nå holdt den i munnen i 10 sekunder før hun får belønning. Hvis jeg kaster den litt, så klikket jeg først i det hun tar den opp. Nå klikker jeg i det hun snur seg mot meg, og så når hun tar flere skritt mot meg osv. 

 Her har hun godbitsøk under et eller annet på skinner. 
Jeg lagde bankelyder med en bjelke som hang der, men det enset hun ikke.

Så kjørte jeg til Sviland for å gå tur med Isi. Emma fikk også en liten rusletur alene i skogen etterpå. 
Hun gravde fram en fin trøffel, som trillet nedover mot meg... så hun fikk ikke spist den... Sånn så den ut:


Lunsjen inntas i bilen mens vi kjører til Hundvåg for å besøke min søster. Veldig greit at hun kan innta måltider i bilen. De siste dagene virker det som om appetitten har økt. Hun har ivertfall spist opp all maten til hvert måltid.

1 kommentar:

Buddy sa...

heisann :-) så hyggelig blogg du har. Jeg har en hundeblogg om min cavaliervalp. Jeg titter innom deg igjen :-)