lørdag 29. juni 2013

Trening i Vatneleiren og et gjennombrudd på asfaltspor

Lørdag trente vi 8 stk i Vatneleiren. Det er en kjekk plass å trene, med mange ulike variasjoner av steder og terreng.
Jeg startet dagen med å legge 2 grusspor til Emma. Det gikk veldig fint og jeg fant ut at jeg ville igjen prøve asfaltspor. Jeg har jo lagt det litt på "is" for å få fram sporadferd på grus først.

La ut 2 små asfaltspor, ca 30 meter hver. Brukte SIAB (vann med min fert=svettelukt...:-) innimellom.
Det gikk over all forventning. Hun hadde helt tydelig skjønt noe om spor! Jeg tror det var lurt å vente (prøvde første gang da hun var ca 11/12 uker. Nå er hun snart 17 uker, og har litt bedre konsentrasjon og ikke minst mer forståelse for oppgaven, samt at jeg gikk veien om etpar spor på barnålbunn og så grusspor).
Litt pause i bilen så et nytt. Det gikk enda bedre! Dette var gøy! Liten pause i bilen, så enda et:

Jippi!!! Det har virkelig løsnet ift spor på hardt underlag:

Det ble  i alt 2 grusspor på ca 100 m hver, samt 5 små asfaltspor ( 15 - 50 m). 

Vi var også en liten tur inne på den gamle testbanen til HV08. Der stod det noen av de figurene som blir brukt til testing/funksjonsanlyse. Jeg ville se hvordan Emma reagerte på disse.På den første gjorde hun som Isi, hun trodde det et menneske, hun så jo et fjes/overkropp, og logret og løp mot den... Litt forundret når den ikke gav respons. Den neste så hun på lengre avstand og stoppet opp litt og tittet, men gikk så mot uten reservasjon og uten bjeffing ol. Fikk tatt litt video, men hun svinset sånn rundtforbi at det var ikke like lett å få henne med på bildet...



Så hadde vi en deilig lunsj, med grilling av pølser og marshmellows til dessert:

Andre økta fikk Emma et overværssøk med to figuranter på fotballmarka i leiren. Første figurant måtte vi gå litt "rundt" for vinden var ustabil, men andre figurant fikk hun ferten av på lang avstand og jobbet seg fint mot denne. Veldig bra!

Vi fikk også en liten økt med minirundering, som ikke er så mini lengre. Figurantene er ute på 40 - 50 meter her som det er så åpent. Vi trener på søksmønsteret, det å løpe mellom figuranter, med hundefører i midten. Det er jo ikke noe søk her, for Emma ser figurantene, kun et løpemønster som læres.

Prøvde å ta litt video av dette:


Helt til slutt fikk valpene Zappa, Jack og Emma leke litt sammen:






Ingen kommentarer: