lørdag 17. august 2013

Å vi runderer og runderer....

Og det begynner å se riktig bra ut dette!

Onsdag hadde vi en økt og i dag, lørdag, to gode økter. Begge gangene i Vigreskogen, i den lille løypa.
Vi starter med to figuranter ute på ca 20 - 50 m alt etter hvor tett terrenget er. Hun får enten fert eller synspåvirkning og løper mellom dem. Raskt (etter 2-3 funn litt nært) er figurantene ute på 50 m og ligger på bakken og Emma løper som bare det, uten å tenke, bare løpe og finne. Veldig bra!

I dag brukte Nina kun tennisballer og det gikk SUPERT! Hun ville ikke engang ha godbitene da :-)
Hun har virkelig "modnet" ift leken!
Biteskinnene løp hun inn til meg med... så akkuratt nå er det tennisballer som blir brukt hvis vi kjører lek!

Hun hadde ca 10 - 12 slag første økt og litt flere andre økta (12 - 14), så motivasjonen er på topp! 



Jobbe med framover:
* Passeringene
Hun løper nå så "hjernevasket" inn/ut at hun ikke alltid ser etter hvor jeg er på midtlinja... og dermed kan passeringene bli et lite stykke fra meg ( ca 5- 10 m). Spesielt hvis jeg har trukket litt vel langt fram.
Det viktigste til nå har vært å få henne til å løpe mellom figurantene/skjønne at det alltid er noe der, selv om hun ikke ser dem. Men nå når det går veldig bra, bør jeg nok ta litt "tak i" at hun passerer/kommer til/mer mot meg. Tidligere, når figurantene var nærmere var det lettere å stille seg opp mellom dem og Emma løp og "tilfeldigvis" passerte hun meg... Nå må jeg aktivt få henne til å komme mot meg, før hun så får løpe ut.

Så at det ble bedre i dag da jeg ikke var så langt fra hennes "linje" innover. Viktig at Emma hører ropet mitt FØR hun løper innover, for nå ser hun meg ikke så lett som tidligere. Da kan hun løpe på skrå innover/framover mot der jeg er. I dag holdt figurantene henne slik at jeg fikk ropt før hun løp innover.
I dag stoppet jeg henne også, på midtlinja, en gang, og lekte med et biteskinn... Hun kommer fint mot meg når jeg sitter på huk. Løp så ut igjen når jeg stilte henne opp, selv uten påvirkning. Neste slag nølte hun litt ved meg, kanskje hun lurte på om skinnet kom...? Nye "regler" krever jo litt tilvenning, tenker jeg, men kanskje jeg heller skal stoppe henne og bare gi en godbit? Får prøve det også.

* Tid hos figurant
Systemet går bra, og denne måten jeg har trent inn runderingen på nå, har ført til at hun løper fint ut/inn mellom figurantene, også nå når de er på 50 m og godt gjemt.
Men hun er litt vel rask hos figurantene, dvs hun er rask med å ville løpe inn og ut å finne flere...
På overværstreningen på Dyranut ble hun værende hos figuranten, mens på runderingen har jo poenget vært å løpe mellom dem og Emma liker å løpe... så det er tydelig at det er runderings-settingen vs overværs-settingen som utløser ulike ting.
Så jeg skal i en periode gå ut å hente henne hos figurantene og stille henne opp på midtlinja før neste slag. Ev veksle litt mellom det og "flyingen".
Det er nok bare små justeringer som skal til, for Nina fikk henne til å bli forholdsvis lenge hos henne når hun brukte tennisballene, samt at hvis man ved godbitbelønning er litt obs og alltid har noen flere godbiter klar, så har hun de siste treningene blitt værende lengre hos dem. Flinke figuranter som jobber med hundene er alfa og omega, så takk til dere!

Uten gode figuranter får vi ikke gode hunder på rundering så jobben til figurantene er kjempeviktig!!! 
Hundeførers jobb er å finne/trene fram en god belønning samt å vise/fortelle hvordan hunden liker å bli belønnet.

Uansett så blir det greit å stille henne opp, sende og så hente henne, for da får vi trent på utsending fra midtlinja. Kan også gjøre dette i noen flere ulike terreng framover.


Isi fikk to spor i dag og et overvær etter en figurant som gjemte seg i en garasje...  Spora gikk flott. På det første hadde to joggere løpt omtrent i sporgata rett før slutten og i det siste passerte et rådyr rett over sporet, rett før v i gikk det. Jeg så den mellom trærne da vi startet. Men Isi vet å konsentrere seg om det hun skal!

Etterpå var Frode S i garasjen ved husene i Vigreskogen, og ville prøve å lure oss (Isi) men hun fant han 20 sekunder etter at vi startet. Ikke så lett å lure en gammel "ringrev"... Flinke Isi!!!


Her melder Frodes lille Gårdshund. Kjapp liten kar det der:

Til slutt litt valpelek. 
Frodes nye håp: "Ego", schæfergutt på 10 uker, samt Zappa og Dennis til Nina:




3 kommentarer:

Gro sa...

Ved godbitbelønning har vi noen ganger prøvd skinkeost på tube som belønning når hundene løper for raskt fra figurant. Da blir de så opptatt med å slikke på tuba at de blir værende lenger. Og godbiten er "alltid klar" I tillegg har vi som du og tenker gjøre, startet med å variere med å hente hos figurant istedenfor bare flying.

Tone sa...

Det var en god ide! Hun har faktisk stukket inn selv om godbiten er i hånda... så ikkje sikkert det funker på min "rakett"... Men absolutt noe jeg kan prøve.
Tror det viktigste jeg kan gjøre er å ta noen slag/økter der jeg henter henne, spesielt siden jeg ser at hun er lenge hos figuranten (helt til jeg kommer) når hun finner dem på overvær :-)

Kristin sa...

Ser og høres bra ut!! Og ja!! Figurantene gjør den viktigste jobben i NRH! Veldig viktig med godt figurantarbeid!!