søndag 4. august 2013

Rundering i uvær...

Lørdag var jeg i Vigreskogen for å rundere. Det var et voldsomt uvær på vei ut dit... Det pøsregnet, ja mer enn det... måtte senke farten betraktelig for i det hele tatt å se veien... Det tordnet og lynte og var riktig så utrivelig... :-(


 Masse regn og Emma fanger regndråper som drypper fra markisen:

Lørdag morgen. 
Vi titter på regnet og på lyn/torden som braker utenfor.
Kan ikke akkuratt si at det fristet veldig å gå ut...


Det lettet litt, men da det var Emma sin tur kom det igjen ei diger bøye som slapp ned regn over oss i bøtter og spann... Men, men, vi var jo der for å trene så vi fikk gjøre et forsøk.

Det ble ikke helt vellykket for å si det sånn. Figurantene var ute på 50 m. Den første fikk hun overvær av så den var grei. Jeg gikk ut for å hente henne, for så å gi henne påvirkning på andre siden.
Men det regnet og blåste sånn at vi/hun ikke hørte at figuranten klappet... Hun ble kjempefrustert av å bli holdt på midtlinja, det var jo også noe nytt...
Til slutt slapp jeg henne, men var usikker på om hun hørte figuranten og jeg tror ikke hun fant John, husker ikke helt.
Allerede da burde jeg ha gjort det enklere for henne. Når vi ikke hører figuranten så er det ikke lett for en liten valp å skjønne hva som skal skje... Jeg burde hatt figurantene mye nærmere og latt henne løpe mellom dem slik vi har gjort tidligere. Men det er lett å si etterpå...
På andre siden kom vind fra så der fikk hun påvirkning i form av fert så det gikk greit, men figuranten hadde ikke fått med seg hvilken kanal vi var på og dermed ble beskjeder ikke hørt.
Emma kom derfor inn til midtlinja før vi hadde funnet ut hvor figgen på andre siden var, så det ble ikke passering, og det ble litt rotet og ja...vått... :-(

Etter en liten stund der det igjen var vanskelig for Emma å høre figurant pga været... avbrøt jeg bare. Det var nok det eneste fornuftige å gjøre under disse omstendigheter. Timing, påvirkning og figuranter som er på samband er alfa og omega så da tror jeg det var lurt.

Neste økt ble også så mye bedre!
Da var det opphold og vi startet med figurantene på 10 - 15 m. 3-4 funn med dem ganske nært og så 5-10 m utover på hvert slag. Til slutt var de ute på ca 50 m og de var liggende på bakken. Det er viktig at Emma nå ikke ser dem, slik at hun må bruke nesen, og ikke minst at hun må løpe over midtlinja og videre ut selv om hun ikke ser dem og da må figurantene ligge helt flatt på bakken. Emma løp og løp og hun gjorde akkuratt som jeg håpet! En veldig god økt!

Ingen kommentarer: