torsdag 1. august 2013

Runderingstreningen med Emma

Fram til nå nylig har vi trent mest system, dvs løpe fram og tilbake mellom synlige/tildels synlige figuranter. Hun kommer inn mot meg og passerer meg, selv om hun kommer inn skrått bakfra. Figurantene har vært ute på 30 - 50 , litt etter terreng/synlighet for figurantene.


Men i de fleste av våre terreng, er det så mye vegetasjon at de som er på 50 m ikke er synlige for en valp. Derfor har jeg innimellom stått med henne på midtlinja og fått lydpåvirkning. Da tar hun helt av og hiver seg framover, så jeg knapt klarer å holde henne igjen... og hun løper som en rakett, og det er ikke å overdrive engang... Figurantene har da vært liggende/gjemt, så hun har måttet bruke nesen for å finne dem.

Sist lørdag, i Vigreskogen, trente jeg flying (system), men selv der i den åpneste skogen vi har, er det breiner og trær som gjør at hun ikke ser figurantene når de er ute på 40 - 50 m. Da stopper hun opp, og titter. Hvis jeg prøver å rope henne inn igjen, løper hun bare videre ut... Så økta etterpå ville jeg ha figurantene skjult, på ca 20 - 30 m og la henne erfare selv at de var der, selv om hun ikke ser dem. På ene siden var det vind, så da fikk hun påvirkning derfra og tok første figurant. Sendte så over på neste side og hun løp uten å tenke over, men stoppet på ca 20 m og tittet. Så løp hun raskt videre, laaaangt ut... og på vei innover finner hun figuranten.
De neste slagene har hun ingen stopper på og hun løper også ut og tar et blindslag, da vi er ferdige!

Utstyret er ennå for stort...


I går, onsdag, var vi igjen i Vigreskogen og jeg ville nå prøve med figurantene ute på 50 m, og godt skjult.
Slik jeg har sett hun har søkt etter tennisballer, så gir hun seg ikke før jeg kobler henne og jeg regnet med at  den søksiveren også ville skje i runderingen.
Fikk en dobbel påvirkning i starten og hun lettet nesten... Hun er så ivrig og drar noe sinnsykt i båndet når hun hører klappet! Klarte nesten ikke å stille henne opp på andre siden...

Så får hun gå på første (den siste som klappet) og hun spruter ut så granbar og fliser fyker rundt ørene, gud for en søkslyst! Hun finner figuranten og koser seg med godbitene.

Så roper jeg og hun kommer fint mot meg, på skrått bakfra, passerer og løper utover. Tar et lite stopp for å se, men løper så videre. Og hun løper laaangt og lengre enn langt, søker bakover og utover og til slutt framover og finner figuranten som lå rett ut fra der jeg sendte henne.
Hun leter og leter og holdt på sikkert 3-4 minutt på det ene slaget, så hun har søkslyst så det holder!

Vi hadde ca 8 - 10 slag  og hun har innimellom noen små stopp for å se hvor de er, men når hun ikke ser noen, så løper hun videre utover, så dette er nok noe hun må erfare/lære. Hun har jo til nå hatt synspåvirkning på omtrent hvert slag så det er ikke så rart at hun stopper og ser etter hvor de er.
 Hun bruker jo også lang tid på å finne figurantene siden hun løper litt "villmann" uti skogen, men herlig å se den store motivasjonen og søksiveren hun har. Det skal bli veldig gøy å trene videre på selve søket nå framover :-)

Hun må nå lære seg at figurantene ligger rett ut fra der jeg står, så jeg må nok inn og styre galskapen litt! Vil bruke lydpåvirkning, en bitteliten lyd som signaliserer retning. Og så drøye det litt før jeg sender henne for å trappe ned hjelpen så fort som mulig. Men hun er jo ikke mer enn knappe 5 mnd så jeg må passe meg for å gå for fort fram...


Litt hverdagsglimt
Ups... tennene er snart ute nå, men noen igjen.
Får legge vekk drakampleken til alt er ute:

Ei tann jeg fant hjemme:

Gøy å gå på varierende underlag, no problem:
 

 Tur i Sørmarka, da det startet å tordne... Vi søkte ly i en gapahuk. 
Emma er ivertfall ikke redd for høye smell, for det brakte løs rett over hodene våre og hun brydde seg ikke...
Som dere ser så er Isi oppi "bålet"/grua for å sjekke om det er noen matrester...

Morgentur på Heddå (like bak huset):
 

Litt av en krøll hun har på halen til tider...

Godt å kjøle seg i varmen:

Båthavna på Hundvåg:

Tjoho... I`m lissening..

Bråsteinsvatnet:

Emma svømmer:

Hentet dummy i vannet

På tur med Maja og Gro:

Soler seg:

Bråsteinsvatnet



Figgjoelva, det var godt å kjøle seg ned etter trening:

6 kommentarer:

Kristin sa...

Så søt hun er med det store Nrh-utstyret! : ) Ser ut til at rundering blir en lett sak. Personlig synes jeg det er bedre at figurantene sitter nærmere og at hunden søker selv, uten påvirkning. I stede for langt ute med påvirkning...Men ja, hun er jo bare 5 mnd : )

Tone sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Tone sa...

Takk for tilbakemeldinger kristin ;-)
jeg har også hatt dem nærme og hun har løpt selvstendig mellom dem. Slik har vi gjort en god stund men pga mye vegetasjon får vi dem ikke utover mot 50 m. Er redd for å holde på for lenge med kort avstand og synspåvirkning...synspunkter?

Kristin sa...

Husker jeg og måtte løfte Ramp for at han skulle kunne se fremover i skogen : ) Ikke enkelt når vegetasjonen er tett. Man kan jo bruke åpne jorder også. Noen kan gjemme seg bak rundballer eller lignende...
Man kan jo bruke påvirkning den første gangen for å få de langt nok ut, og deretter prøve uten påvirkning. (event sette henne i bilen mellom påvirkning og søk)Men det har du vel prøvd regner jeg med..Du har mye mer erfaring enn meg! Men det er lett at man glemmer hvordan man gjorde det i begynnelsen med valp...

Tone sa...

Ja, det er også lett å glemme at hun bare er 5 mnd (i morgen)!

Så i dag, etter en mislykket 1 økt (pga et voldsomt regnvær der vi ikke hørte klappa fra figuranten og dårlige samband...), så ble andre økt veldig bra!

Jeg hadde 4 - 5 slag med forholdsvis synlige figuranter, de to første på 10-20 m og ila økta var de ute på 50 m og lå på bakken slik at hun ikke så dem fra midtlinja. Hun løp så fint ut og hadde bedre retning (dvs rett ut), ingen stopper for å titte.
Så omtrent som dette vil jeg fortsette en stund, for jeg tror det å løpe ut må bli ennå mer "automatisert". Valpehjernen er nok ikke helt utviklet ennå og ting må repeteres mer også nå som hun er blitt litt eldre. Så takk for tilbakemeldinger, det er ikke alltid like lett å se "hva og hvordan" ift egen trening :-)

Kristin sa...

Høres veldig klokt ut!! Spennende å følge med dere:)