søndag 19. januar 2014

Litt mer sportrening...

Onsdag var det sportrening, og siden jeg sluttet tidlig på jobb, ville jeg gå spor i dagslyset! Det var også meldt veldig sterk vind til kvelden, og det er ikke spesielt lurt når man er i innlæringsfasen på spor.

Derfor ble det spor i Sørmarka. La først ut et oppi skogen som også krysset gressplener, grusveier og stier. Det lå i en times tid mens jeg gikk tur.

Denne gang prøvde jeg noe "nytt", såkalt "spontanspor", nemlig å komme gående med hunden i "turmodus" og så gå mot sporet ca 90 grader. Tar hunden opp sporet følger man på, hvis ikke går man bare over og snur og går over igjen. Ingen påsett, ingen kommando... Dette har ikke Emma gjort tidligere. Jeg tar på både sele og line ved bilen og rusler mot sporet.
Og hun er nå mye roligere ved sporstart enn hun pleier... Hun finner sporet og velger rett vei. Finner raskt noen få tørrforkuler jeg hadde lagt ned og fortsetter.
Det er et lite snølag så jeg ser alle krysningene hun må takle. Noen reagerer hun litt på andre bare går hun over uten å sjekke. Artig med litt snø, for da ser man alt man vanligvis ikke ser av hvor mange som egentlig går i sporterrenget, av både folk og andre dyr.

En annen ting jeg gjorde annerledes var at sporlina ble festa under buken. Det ble litt "olling" med den der, for hun ble gående med den oppetter buken og på utsiden av beina en periode, og gikk liksom litt sideslengs. Vet ikke helt om hverken hun eller jeg likte det, så jeg tok den på ryggen igjen. Farten økte da merkbart... eller var det bare at vi da var kommet opp i skogen og vekk fra kryssende spor på gresset og grusveien?
Sporet var ikke langt, ca 3-400 m men det var artig å prøve en annen måte å starte på.

Så kjørte jeg bort til marka der jeg hadde gått tur. For mens jeg gikk der "la" jeg samtidig ut et spor. Det var så fin sporsnø så jeg klarte ikke å motstå fristelsen, selv om både Emma og Isi var med meg... Ingen sløyfer og ingen slutt... Også her bare gikk vi "tur" mot sporstarten og hun tok spontant opp sporet og valgte rett vei. Også her var det andre fotspor i snøen, så hun fikk noen krysninger. Mulig hun ble forstyrret av egne eller Isi`s spor også, for hun vimset mer her. Men hun fikk sluttbelønningen kastet til seg etter ca 200 m og de siste 100 m var veldig bra, med vinkel og forstyrrelse av andre fotspor.


Noen bilder fra turer siste uka. 
Fint vær, uten så mye vind på søndagen, men fra onsdag kveld har det blåst veldig mye, så det har vært skikkelig kaldt.

Søndagstur ved Bjørndalsnuten:


Oppå et stort rotvelt:

Kakaopause i sola:

Utsikt mot Sandnes:


Isi koser seg i lyngen:

3 gode venner på tur:


Mandagstur, Fugletitter`n:



Flotte Emma!!! Snart 11 måneder



Ingen kommentarer: