tirsdag 21. januar 2014

Overvær en stormfull lørdag

Vi var 4 stk som møttes for overværstrening ved Flassavann ved Ålgård. Det blåste godt...veldig godt, så det ble en kald affære, for oss tobeinte ivertfall!

To figuranter gikk ut for å gjemme seg. Den første fikk Emma ferten av etter at vi hadde gått ca 5 minutt.
Den neste var litt verre, for vinden snudde omtrent 180 grader så vi måtte gå både på kryss og tvers før vi omsider var på rett side ift vinden. Når vinden i tillegg er så sterk, så ser det ut til at det blir enda verre for hundene. I slik sterk vind blir luktmolekylene spredd over et mye større område og man kan også anta at de vil være vanskeligere å oppdage idet de "fyker" forbi.

Her får Emma ferten av Cecilie ca 3-400 m fra der hun var gjemt. Hun jobber selvstendig og bra, også på lang avstand fra meg! Veldig bra!!!:

Cecilie var inni jervenduken og Emma kravla omtrent inni den for å komme til godisen:


Andre økta ville jeg bare ha litt momenttrening. John gikk inn i en ødelagt container og Emma fikk ferten av ham før jeg slapp lina. Hun løp direkte inn i containeren, over "rusk og rask" og bevegelige plater og fant John:

Etterpå trente jeg litt melding. Først satt hun hos meg og holdt til jeg sier "vis". Må være obs på at hun må sitte helt til jeg sier "det magiske ordet", noen ganger var timingen litt dårlig, slik at hun akkuratt reiste på rompa ide jeg sa vis. Hun må sitte helt stille til jeg har sagt det...  Så skulle hun fra figurant og inn til meg. Hun var litt ukonsentrert og gjorde feil etpar ganger, så jeg flyttet figuranten til et "roligere" sted. Da gikk det supert! Tok en økt litt senere også og da gikk alle repetisjonene kjempebra! Gøy med flink hund!!!

Søndag tok jeg etpar repetisjoner i garasjen og brukte da skål med godbiter. Da strakk jeg tiden hun måtte sitte før "vis" kom. Hun prøvde å tjuvstarte en gang, men ble bare holdt rolig igjen. Så satt hun veldig fint de gangene etterpå, hun tar læring så raskt!

Her er etpar videoer til, fra Mist sin halsmelding og Click sitt funn av meg. 
Flinke hunder, hva:


Ingen kommentarer: